کد خبر: ۷۳۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۲
ارومیه - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت تعداد ۶۳۴ واحد صنایع تبدیلی و غذایی کشاورزی در استان، گفت: آذربایجان غربی قطب صنایع غذایی کشور به شمار می رود.

به گزارش آرانیوز:اکبر کرامتی  در خصوص جایگاه صنایع تبدیلی و غذایی استان در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: استان با دارا بودن ۲۳۴ واحد فرآوری با ظرفیت بیش از ۴ میلیون تن محصول خام و ۴۰۰ واحد سردخانه‌ای رتبه اول کشور را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۸۲ واحد سردخانه بالای صفر نگهداری میوه با ظرفیت سالانه ۹۶۰ هزار تن و ۱۸ واحد سردخانه زیر صفر با ظرفیت سالانه ۱۶ هزار و ۴۸۰ تن در سطح استان فعال است و ۲۳ واحد فعال فرآوری آبمیوه و ۱۲ واحد کنسانتره میوه با حداقل ظرفیت جذب ۴۸۰ هزار تن میوه در استان وجود دارد.

کرامتی با اشاره به فعالیت ۱۵ واحد تولید عرقیات گیاهی و بسته بندی گیاهان دارویی با ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۲۵ تن در استان، گفت: آذربایجان غربی در زمینه بسته بندی خشکبار نیز با دارا بودن ۴۳ واحد با ظرفیت بیش از ۵۲ هزار تن فعال بوده و محصولات تولیدی سایر استان‌های همجوار را نیز فرآوری کرده واین محصولات از طریق مرزهای استان به کشورهای همسایه نیز صادر می‌شوند.

وی با بیان اینکه استان با داشتن ۶ واحد فرآوری عسل، رتبه نخست تولید عسل کشور را دارا است، اذعان داشت: ۱۲ واحد تولید انواع رب گوجه فرنگی با ظرفیت سالانه ۲۵۰ هزار تن، ۵ کارخانه تولید قند و شکر با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون تن قند و و ۲۶۰ هزار تن شکر و ۶ کارخانه تولید کود آلی بیولوژیک و حیوانی با ظرفیت تولید حداقل ۲۶ هزار تن از دیگر پتانسیل‌های استان در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

کرامتی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای ۲۷ واحد خوراک آماده دام و طیور و آبزیان بوده که این واحدها با ظرفیت فرآوری سالانه یک میلیون و۸۹ هزار تن، بخش مهمی از خوراک مورد نیاز دام و طیورو ابزیان استان و استان‌های همجوار را تأمین می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۴۱ واحد انواع فرآورده‌های لبنی با ظرفیت ۷۷ هزارو ۸۲۵ تن فرآوری شیر در استان، یاد آور شد: تعداد ۱۴ واحد کشتارگاه طیور با ظرفیت کشتارسالانه بیش از ۲۸۵ هزار قطعه طیور در سطح استان فعال است.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در شکوفایی اقتصاد کشاورزی ایفا کند و تأثیر قابل توجهی در توسعه پایدار این حوزه، کاهش ضایعات و افزایش ارزش افزوده محصولات کشاورزی و ایجاد اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی استان داشته باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار