کد خبر: ۷۳۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
اصفهان- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همه بخش‌های فرهنگ و هنر عام است و قائل به انحصار نیستیم، هنر در همه جای ایران یک تاریخ هفت هزار ساله دارد و از این رو دولت وظیفه تصدی‌گری ندارد.

به گزارش آرانیوز، محمد مهدی اسماعیلی عصر دوشنبه در نشست با اصحاب رسانه و فرهنگ با ابراز شادی از حضور در بین اصحاب فرهنگ رسانه در روزهای اول کار در این وزارت اظهار داشت: وجود این تعداد نگاه نافذ در اصفهان در حوزه فرهنگ و رسانه برای من بسیار ارزشمند است و حضور در بین کسانی که سال‌ها در بین آنها کار کردم بسیار خوشحال کننده است.

وی با اشاره به دوران فعالیت خود در اصفهان افزود: در طول فعالیتم در اصفهان با برجستگان حوزه فرهنگ و رسانه آشنایی دارم، می‌دانم اصفهان چه گنجی است و چه تاریخ بزرگی دارد، اصفهان از پاریس و لندن زیبا و پر رونق تر است و حوزه فرهنگی و هنری در این شهر بسیار گسترده است و تأثیر زیادی روی آن گذاشته است.

اصفهان گنج ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه فرهنگ اصفهان در طول تاریخ همواره مورد اهمیت بوده است، گفت: اشخاص فرهنگی هنری کل دنیا در طول تاریخ به اصفهان جذب شده‌اند و می‌بینیم از گرج و ارمنی در اصفهان تاریخ فکری فرهنگی و هنری به جای گذاشته‌اند، آثاری که در هیچ جای دنیا نیست و نشان می‌دهد شخصیت‌های فرهنگی اصفهان هضم خاک اصفهان می‌شوند زیرا خاک اصفهان آغشته به فرهنگ و هنر است.

وی با روایت سفر رئیس جمهور اسبق ترکیه به اصفهان تصریح کرد: اصفهان و استانبول به واسطه صبغه تاریخی و پایتخت بودن هر دو آنها در برهه‌های تاریخی رقابت داشتند، وقتی در فرودگاه از رئیس جمهور سابق ترکیه پرسیده شد اصفهان را چطور می‌بینید گفت یک چیزهایی شنیده‌ایم اما وقتی در عالی‌قاپو این سوال از او شد گفت اصفهان نصف جهان نیست همه جهان است.

وی با اشاره به پتانسیل ۱۵ میلیارد دلاری جذب گردشگر در اصفهان تاکید کرد: اعجاب فرهنگی و هنری که در اصفهان وجود دارد در هیچ جای دنیا کنار یک دیگر نیست، وقتی ما تلاش داشتیم اصفهان را پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی کنیم مورد هجمه قرار گرفتیم اما حالا همه می‌دانند تاریخ فرهنگ و تمدن اصفهان نشان از تاریخ اسلام است و اصفهان نماینده این تاریخ است.

اسماعیلی با بیان اینکه مکتب اصفهان در فقه، فلسفه، حکمت و عرفان مثل یک چشمه جوشان بوده که تاریخ کشور را سیراب کرده، گفت: باید بیش از پیش به فرهنگ و هنر اصفهان توجه کرد، نگاه ما به فرهنگ و هنر یک نگاه عام است و معتقدیم همه اقشار باید از فرهنگ و هنر استفاده کنند و این پتانسیل در اصفهان وجود دارد.

تاکید ویژه دولت مردمی به تولیدات فرهنگی و هنری

وی اضافه کرد: همه بخش‌های فرهنگ و هنر عام است و قائل به انحصار نیستیم، هنر در همه جای ایران یک تاریخ هفت هزار ساله دارد و از این جهت دولت وظیفه تصدی‌گری ندارد و وظیفه ما این است که از هنر حمایت کنیم و کار آنها تسهیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به اینکه در چهار سال آینده چه کارنامه‌ای برای ارائه خواهید داشت، تاکید کرد: در تولید محصولات فرهنگی و هنری رشد جدی در چهار سال دولت مردمی خواهیم داشت و یک بستر مناسب برای رشد فرهنگ کشور ایجاد خواهیم کرد که در این حوزه شهرهایی مثل اصفهان پیشتاز هستند و اطمینان می‌دهم که پشتیبان فرهنگ و هنر هستیم و اصلاً آمدیم که فرهنگ و هنر قدرتمند شود و در این راه باید اصفهان بدرخشد.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از بزرگان هنر برای مشاوره در این امر تصریح کرد: ممیزی باید به دست اصحاب فکر و اندیشه باشد، من در جلسات متعدد گفتم که نباید ما یک فکر را عملی کنیم زیرا کشور پر از نخبه فرهنگی و هنری است و شنیدن حرف نخبگان اصفهان برای من آموزنده است.

اصفهان در همه حوزه‌ها قابلیت پایتخت شدن را دارد

اسماعیلی با تاکید بر اینکه اصفهان خود یک تهران است، اضافه کرد: من تلاش دارم ارتباط اصفهان و تهران را بیشتر کنم اما اصفهان در همه حوزه‌ها قابلیت پایتخت را دارد و هیچ چیز از تهران کم ندارد و همه بسترها برای پیشرفت اصفهان مهیا است.

وی از فراموشی بحث فرهنگی در دولت مردمی ابراز نگرانی کرد و افزود: به دلیل مشکلات عمیق اقتصادی مردم ترسیدم تصویری که از دولت مردمی رئیسی بماند گچ و سیمان باشد اما باید در حوزه فرهنگی نیز اقدامات جدی انجام شود، امروز می‌بینیم فروش سینما در سال ۹۹ به شدت افت کرد و به یک بیستم سال قبل از آن رسیده که بسیار نگران کننده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص روند واکسیناسیون اصحاب فرهنگ و هنر تصریح کرد: از امروز ۸۳ هزار نفر واکسیناسیون اصحاب فرهنگ و هنر آغاز شده زیرا این بخش بیشتر از سایر امور آسیب دیده، اما امیدواریم در نیمه دوم سال فضاهای فرهنگی و هنری آماده شود و بسته‌های حمایتی برای اهالی فرهنگ و هنر نیز در نظر گرفته‌ایم.

ملی شدن صنعت نشر یکی از اهداف اصلی دولت سیزدهم است

وی با بیان اینکه در همه امور تأکیدات رهبر معظم انقلاب کار را پی خواهیم گرفت، ادامه داد: امیدواریم با برنامه کامل ما بتوانیم در بودجه سال ۱۴۰۱ سهم خوبی را دریافت کنیم و پیشرفت در همه حوزه‌های فرهنگ و هنر و رسانه را داشته باشیم، همچنین در این راستا بیمه خبرنگاران و اصحاب فرهنگ و هنر را نیز به سرانجام خواهیم رساند.

اسماعیلی در خصوص بخش انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: برای ما جای تعجب دارد در عمده محصولات فرهنگی وابسته هستیم و باید محصول وارد کنیم، ملی شدن صنعت نشر یکی از اهداف اصلی دولت سیزدهم است و با حوزه‌های فناوری کشور دنبال تفاهم نامه برای این کار هستیم.

وی با اشاره به کم بهانه بودن حوزه فرهنگ تاکید کرد: برنامه‌های ما برای این حوزه همه ایجابی است، همه انتقادات را به دید احترام نگاه می‌کنم و تلاش می‌کنم فضای انس و دوستی را در فرهنگ و هنر ایجاد کنم، برنامه مدونی برای همه بخش‌ها انجام خواهیم داد و توقع داریم در این حوزه پیشنهاداتی که از طریق نخبگان ارائه می‌شود کلی نباشد و یک برنزه عملی باشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار