کد خبر: ۷۲۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
شهرکرد- نویسنده کتاب «چقن بسته» با اشاره به مظلومیت گویش‌های محلی ایران، گفت: برخی تصورشان از شعر محلی «شعر طنز» است.

به گزارش آرانیوز:منصور دهقان قهفرخی با بیان اینکه از سال ۱۳۷۵ شروع به سرودن شعر در قالب معیار کرده است، اظهار کرد: به دلیل داشتن دامنه لغات محلی گسترده تلاش کردم سرودن شعر با گویش «قهفرخی» را ادامه داده و به‌صورت مطلوب‌تری فعالیت کنم.

وی با بیان اینکه اشعارم بیشتر رباعی، دوبیتی و مثنوی است، عنوان کرد: در کتاب اشعار «چقن بسته» سعی شده، اصطلاحات «قهفرخی» احیا و افراد جامعه با این گویش محلی آشنا شوند.

شاعر اهل چهارمحال و بختیاری به مظلومیت گویش محلی اشاره کرد و گفت: در گذشته مردم «قهفرخ» اشیاء قدیمی را در پارچه‌ای گذاشته و گره می‌زدند که به این گره «چقن بسته» گفته می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی تصورشان از اشعار محلی، «شعر طنز» است، اظهار کرد: اشعار محلی قابلیت‌های فراوانی دارند که در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده‌شده است.

مظلومیت گویش‌های محلی/ برخی تصورشان از شعر محلی «طنز» است

این شاعر اهل چهارمحال و بختیاری خواندن و نوشتن کلمات را ازجمله مشکلات گویش محلی دانست و ادامه داد: با همکاری «امید شفیعی» جدول آوانگاری و معنی لغات به‌منظور تسهیل خواندن اشعار، در کتاب «چقن بسته» تهیه شده است.

دهقان با بیان اینکه «چقن بسته» نخستین کتاب گویش «قهفرخی» است که به چاپ رسیده، گفت: موضوع اشعار این کتاب اغلب اجتماعی است.

گفتنی است، این کتاب به همت حوزه هنری و انتشارات سوره مهر در ۱۴۶ صفحه و با قیمت ۴۰ هزار تومان منتشرشده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار