کد خبر: ۷۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
بوشهر- افزایش چند برابری مبلغ قبض‌های برق در استان بوشهر موجب نارضایتی مردم در نقاط مختلف شده است و خواستار تجدید نظر در این قبوض و اصلاح تعرفه‌ها هستند.

به گزارش آرانیوز:طی روزهای اخیر و به دنبال توزیع قبوض برق مربوط به آخرین دوره که متعلق به فصل تابستان است، مردم اعتراض‌های شدیدی را نسبت به صدور این قبض‌ها داشته‌اند.

استان بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی در فصل تابستان با گرمای بسیار زیادی روبرو هستند و امسال نیز هوا گرم‌تر از سال‌های قبل شده بود و این شرایط میزان استفاده از وسایل سرمایشی را افزایش می‌دهد.

وسایل سرمایشی دارای مصرف برق بالایی هستند و با توجه به گرمای بالای هوا در استان بوشهر، می‌طلبد که تعرفه‌های برق نیز بر همین اساس تنظیم شده و جداول محاسبه بهای برق مصرفی با الگوی مصرف برق در این مناطق گرم سازگار باشد.

افزایش چند برابری بهای برق

یکی از اهالی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مبلغ پرداختی قبض برق ما در این ماه نسبت به ماه گذشته چند برابر شده و این موضوع اصلاً قابل تحمل نیست.

جعفر اسماعیلی اضافه کرد: ما با حقوق کارمندی زندگی می‌کنیم و حتی از پس هزینه‌های عادی زندگی هم بر نمی‌آییم ولی اضافه شدن چنین هزینه‌هایی قطعاً معیشت ما را بیش از گذشته با مشکل روبرو خواهد کرد.

وی با اشاره به افزایش چند برابری قبض برق با وجود مصرف یکسان نسبت به دوره‌های گذشته افزود: وقتی که قبض برق ما ۵۰۰ هزار تومان می‌شود، یا باید غذا بخوریم و یا اینکه این قبض‌ها را پرداخت کنیم.

قبض‌های نجومی برق در استان بوشهر/ مردم خواستار تجدیدنظر شدند

اسماعیلی تصریح کرد: ما در گرم‌ترین نقطه کشور زندگی می‌کنیم و گرما، شرجی و باد گرم اینجا بیداد می‌کند و باید تفاوتی بین ما و دیگر استان‌ها وجود داشته باشد.

البته افزایش چند برابری قبض‌های برق در این دوره نسبت به دوره‌های قبل تنها متعلق به یک نفر یا یک شهر نبوده و این مسئله در همه نقاط استان دیده می‌شود و افراد متعددی خواستار پیگیری این موضوع هستند.

استان بوشهر ویژه‌تر دیده شود

یکی دیگر از شهروندان در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: انتظار داریم مسئولان موضوع قبض برق مردم استان بوشهر را با جدیت دنبال کنند تا اینگونه حق مردم پایمال نشود.

فرشاد درگاهی ادامه داد: مگر مردم ما چقدر درآمد دارند که ۸۰۰ هزار تومان و برای افراد خیلی بیشتر از این مبلغ را برای قبض برق پرداخت کنند؟ باید استان‌ها مثل بوشهر ویژه‌تر دیده شوند.

وی تصریح کرد: در گرمای طاقت‌فرسای استان بوشهر مردم ناچار هستند که خیلی بیشتر از دیگر مناطق از وسایل سرمایشی پرمصرف استفاده کنند و راهی هم غیر از این ندارند.

وی تاکید کرد: در تنظیم تعرفه‌های برق مصرفی باید نگاه بهتر و ویژه‌ای به استانی همچون بوشهر شود و الگوی مصرف متفاوت‌تری برای این استان تعریف شود.

لزوم اصلاح تعرفه‌ها

یکی دیگر از شهروندان به خبرنگار مهر گفت: استان بوشهر دارای آب و هوای گرم و خشک است و مردم باید از کولرهای گازی متعددی برای خنک کردن محل زندگی و محل کار خود استفاده کنند.

مجتبی محمودی اضافه کرد: کولرهای گازی از وسایل برقی پرمصرف هستند و جایگزین کم‌مصرفی هم برای آنها وجود ندارد و به همین دلیل باید برای تعیین تعرفه برق این وسایل هم نگاه ویژه‌ای صورت گیرد.

وی اصلاح تعرفه‌های برق مصرفی برای استان بوشهر را ضروری دانست و ادامه داد: الگوی مصرف تعیین شده برای استان بوشهر مناسب نیست و باید نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

قبض‌ها طبق تعرفه است

روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر در ارتباط با این اعتراض مردم استان بوشهر بیان کرد: تعرفه‌های برق و شرایط عمومی آنها وفق مقررات مندرج در مصوبه‌های هیئت وزیران ملاک و مبنای قطعی و بلافصل محاسبه بهای برق مصرفی مشترکین محترم بوده و این شرکت نیز مکلف به رعایت مفاد مصوبه یاد شده است.

وفق مفاد مندرج در مصوبه‌های ذکر شده همه مشترکان خانگی در استان بوشهر با توجه به شرایط خاص اقلیمی آب و هوایی از تعرفه گرمسیری نوع یک، که در واقع بیشترین یارانه بخش انرژی در این تعرفه بدان‌ها تعلق می‌گیرد، برخوردار بوده و در حال حاضر نیز این نرخ مبنای محاسبات عرضه انرژی به مشترکین است.

قبض‌های نجومی برق در استان بوشهر/ مردم خواستار تجدیدنظر شدند

افزایش نرخ برق از اول اردیبهشت سال جاری بدین گونه اعمال شده است که مشترکین با رعایت الگوی مصرف خانگی (با مصرف کمتر از شش هزار کیلووات ساعت در دوره دو ماهه) مشمول افزایش هفت درصد نسبت به سال گذشته شده‌اند و مشترکین پر مصرف با مصرف بالای الگوی مصرف (بالای شش هزار کیلو وات ساعت در دوره دو ماهه) مشمول افزایش نرخ مازاد به میزان ۱۶ درصد نیز می‌شوند.

تا کنون ۳.۸ درصد قبوض برق مصرفی مشترکین خانگی مشمول مشترکین پر مصرف در استان هستند.

انحرافی مشاهده نشده است

شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر ضمن تشکر از مشترکین کم مصرف و خوش مصرف، از همه مشترکین به‌ویژه مشترکین پر مصرف درخواست دارد به منظور کاهش هزینه برق مصرفی خود و همچنین کمک به جلوگیری از اعمال خاموشی ناخواسته به مردم استان نسبت به رعایت الگو و مدیریت مصرف انرژی برق، اقدام کنند.

بر اساس بررسی‌های میدانی و تحلیل‌های مقایسه‌ای موجود در سیستم جامع خدمات مشترکین این شرکت مشاهده می‌شود که در مجموع محاسبات انجام شده وفق مصوبات ابلاغی بوده و از این بابت انحرافی مشاهده نشده است.

روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر افزود: ضمن ارج نهادن به دیدگاه‌های اصحاب نظر و تنویر افکار مشترکان این شرکت آمادگی کامل دارد در صورتی که مصادیق و یا ابهاماتی دال بر محاسبه غیر متعارف بهای برق مصرفی وجود داشته باشد به تفکیک انشعاب و به صورت ویژه بررسی و در صورت نیاز اقدام اصلاحی در این خصوص اعمال شود.

در ضمن مشترکین می‌توانند از طریق لینک ارسالی در پایین پیامک قبض برق مصرفی نسبت به نصب اپلیکیشن برق من و ضمن برخورداری از همه خدمات برق به صورت غیر حضوری، نسبت به دریافت اصل قبض برق مصرفی، سوابق مصرف و اطلاعات تکمیلی مصرف خود مطلع شوند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار