کد خبر: ۷۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳
اردبیل- معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه راه آهن اردبیل – میانه تزریق می‌شود.

به گزارش آرانیوز:خیرالله خادمی  اظهار کرد: با برنامه زمانبندی حوزه اجرایی و فنی تلاش می‌کنیم تا محور ۱۷۵ کیلومتر اردبیل – میانه را به عنوان خط ریلی صعب‌العبور و کوهستانی به بهره‌برداری برسانیم.

وی تصریح کرد: ۴۰ درصد مسیر راه آهن اردبیل – میانه دشت، ۴۰ درصد تپه ماهوری و ۲۰ درصد کوهستانی است که با تلاش انجام شده سعی بر این است تا قطار عبوری از این خط ریلی با سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت مسافر و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت بار حمل کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی به روند احداث این مسیر ریلی و وجود ۳۲ کیلومتر تونل و گالری اشاره کرد و گفت: تعداد پل‌ها و ابنیه‌های خاص ۳۶ مورد است و سختی مسیر راه آهن اردبیل – میانه به حدی است که ریل‌گذاری و زیرسازی آن در میانه راه با سختی در حال انجام است.

خادمی مشکل به وجود آمده را در تأمین مصالح به ویژه میلگرد، آرماتور و سیمان یادآور شد و افزود: ما هم اکنون برای این پروژه به ۱۲ هزار تن فولاد و ۷۰ هزار تن سیمان نیاز داریم که رقم تأمین شده برای خرید فولاد مورد نیاز ۲۴۰ میلیارد تومان و سیمان نیز ۷۰ میلیارد تومان است که با منابع ملی، استانی و فاینانس بانک این رقم قابل تأمین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: میزان تورم اجرای این پروژه در یک سال اخیر به ۱۵۰ درصد رسیده که روند پیشرفت فیزیکی کار را کند کرده به طوری که ۶۰ درصد ریل‌گذاری و ۱۰ درصد عملیات زیرسازی باقی مانده که کار تکمیل این مراحل نیازمند تأمین اعتبار است.

خادمی اضافه کرد: در مجموع قصد ریل‌گذاری منقطع در مناطق کوهستانی و صعب‌العبور را نداریم و تمام تلاشمان بر این است تا با تأمین مصالح مورد نیاز و تجهیزات این ریل‌گذاری به شکل درست انجام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در ادامه بیان کرد: از اول امسال تاکنون ۵۵۰ میلیارد تومان برای راه آهن اردبیل – میانه تزریق شده که ۱۵۰ میلیارد تومان آن اسناد خزانه و مابقی منابع بانکی و اعتبار دولتی بوده است.

وی ادامه داد: ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق اعتبار می‌شود که سال گذشته نیز ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای راه آهن اردبیل – میانه اختصاص یافته بود.

راه آهن اردبیل - میانه تا پایان امسال افتتاح می‌شود

خادمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال ۹۹ و پنج ماهه امسال در مجموع یک‌هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته تا روند تکمیل پروژه را شاهد باشیم که بر اساس برآورد کنونی این خط ریلی تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: قرار شده استاندار اردبیل از محل فروش املاک و زمین‌های دولتی بخشی از منابع را تأمین کند و از طریق سازمان برنامه و بودجه در یک فرآیند هدفمند تأمین اعتبار ماهانه تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان باید انجام شود تا به شکل واقعی این پروژه به سرانجام برسد.

خادمی گفت: بر اساس نگاه واقع‌بینانه و زمانبندی مالی و اجرایی این پروژه را می‌توان تا پایان امسال به بهره‌برداری رساند به شرط آنکه تأمین اعتبار و منابع انجام شده و روزانه ۲۰ تن سیمان و ۱۲ هزار تن فولاد تا پایان اسفندماه برای این پروژه تزریق شود.

وی همچنین به بازدید خود از محور اردبیل – سرچم اشاره کرد و افزود: این محور ارتباطی در چهار قطعه در حال اجراست که روند اجرا و احداث آن به خوبی به پیش می‌رود.

خادمی خاطرنشان کرد: از طریق منابع در اختیار سازمان برنامه و بودجه و اعتبار سالانه برای این پروژه منابعی تزریق می‌شود و از طریق ماده ۵۶ و مشارکت بانک عامل نیز قرار است در قالب تفاهمنامه‌ای که امروز به امضا رسید، تأمین اعتبار این محور ارتباطی تا ۴۰۰ میلیارد تومان به انجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: با تلاشی که پیمانکاران انجام می‌دهند پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال ۳۰ کیلومتر از این مسیر به بهره‌برداری برسد تا با آسفالت‌ریزی در فصل کاری و یا اوایل سال آینده این بخش بزرگراهی به زیر بار ترافیک برود.

خادمی بیان کرد: تاکنون ۹۰ کیلومتر تعریض و چهار خطه کردن این مسیر در قالب چهار قطعه شکل اجرایی به خود گرفته و تلاش می‌شود قطعه به قطعه و در هر قطعه ۱۰ کیلومتر مسیر آماده شده و به زیر بار ترافیک برود که قطعاً با تلاش پیمانکاران و نظارت راه و شهرسازی استان اردبیل این پروژه نیز در موعد مقرر به سرانجام خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی به پروژه پارس‌آباد – مشگین‌شهر نیز اشاره کرد و ادامه داد: برای چهار خطه کردن این مسیر از طریق بانک عامل قرار است فاینانس ۱۵۰ میلیارد تومان تأمین شود که در روزهای آینده جلسه‌ای را با مدیرعامل بانک ملت برگزار خواهیم کرد تا این پروژه را سرعت بیشتری ببخشیم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار