کد خبر: ۷۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
سنندج-معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: منطقه آزاد قشم به‌ عنوان معین استان کردستان تعیین شده و مسئولیت حمایت از منطقه آزاد بانه و مریوان را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش آرانیوز:خالد جعفری  در خصوص منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه و مریوان، اظهار کرد: محدود منطقه آزاد مریوان حدود ۳ هزار و ۵۸۳ هکتار و منطقه بانه یک هزار و ۹۹۶ هکتار است که در خردادماه سال جاری تحت عنوان منطقه آزاد تجاری-صنعتی بانه و مریوان تصویب شد.

وی افزود: مجموع مساحت منطقه ویژه اقتصادی بانه ۸۵ هکتار است که در فاز اول ۳۵ هکتار آن به بهره‌برداری رسیده و حدود ۹۲ طرح صنعتی در آن قابلیت اجراشدن دارد، این منطقه یکی از مهم‌ترین محل‌ها برای اجرا طرح‌های صنعتی به شمار می‌آید.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، با اشاره به اینکه محدوده مرز سیرانبند بانه جز منطقه آزاد به حساب می‌آید، بیان کرد: رسمی شدن مرز سیرانبند بانه موجب رونق هرچه بیشتر این شهرستان خواهد شد و تمامی رویه‌های تجاری از جمله صادرات و واردات و در آینده‌ای نزدیک ترانزیت و مسافری در آن انجام می‌شود.

جعفری با اشاره به اینکه مناطق آزاد در کشور ضوابط و شرایط خاص خود را دارد، اظهار کرد: مناطق آزاد تحت نظارت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد متولی مناطق آزاد کشور هستند، تصریح کرد: دبیر شورای عالی مناطق آزاد با معاونین و مسئولین از محدوده منطقه آزاد بانه و مریوان بازدید کردند که در این جلسه مصوب شد منطقه آزاد قشم به‌عنوان معین استان کردستان تعیین شده و مسئولیت و حمایت منطقه آزاد بانه و مریوان را بر عهده بگیرد و در بحث تعیین تکلیف اراضی و مراحل بعدی آن بر اساس برنامه زمان‌بندی در جهت راه‌اندازی منطقه آزاد اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، با اشاره به اثرات منطقه آزاد بر روی اقتصاد استان، بیان کرد: با توجه به اینکه شرایط در منطقه ویژه برای سرمایه‌گذاران در بحث صنعتی، تجاری و گردشگری فراهم‌شده و تابع ضوابط و شرایط خاص کشور است در این راستا حمایت‌های قانونی از سرمایه‌گذار خارجی و داخلی خواهد شد.

جعفری بابیان اینکه حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کردستان نیز تابع ضوابط منطقه ویژه اقتصادی است، عنوان کرد: با توجه به اینکه شرایط حضور سرمایه‌گذاران خارجی در هر منطقه ویژه اقتصادی برابر است در کردستان نیز این شرایط فراهم شده که بتوانند در منطقه ویژه اقتصادی بانه سرمایه گذاری و از مزایایی این منطقه استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: معافیت مالیات برای دریافت‌کنندگان مجوز فعالیت اقتصادی، امکان ورود اتباع خارجی بدون اخذ روادید، کارایی سرعت و خدمات کامل بانک‌های دولتی خصوصی و شرکت‌های بیمه، عدم محدودیت در انتقال ارز به دیگر مناطق آزاد ایران یا سایر کشورها و معافیت از حقوق گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات صنعتی واحدهای تولیدی از ظرفیت‌های منطقه آزاد بانه مریوان خواهد بود.

جعفری ادامه داد: مزایایی منطقه ویژه اقتصادی منجر به سرمایه‌گذاری هر چه بیشتر و درنهایت موجب اشتغال خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، یادآور شد: با توجه به اینکه کارکرد و رسالت منطقه آزاد ملی و کشوری است و در این راستا تأثیرات مثبت منطقه ویژه اقتصادی نه تنها بر استان بلکه مؤثر بر کشور هم است لذا امیدواریم اقدامات لازم در زمینه راه‌اندازی این منطقه هر چه سریع‌تر انجام شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار