کد خبر: ۷۲۵۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
قزوین- دبیر مجموعه شمس الشموس قزوین گفت: هیئت و خانواده متکفل یکدیگرند به این معنا که هرکدام تبیین‌کننده و مؤید دیگری است و فرهنگ حاکم بر هر دو نهاد از نظر تکوین و تشریع یک‌چیز است.

به گزارش آرانیوز:میلاد جباری  اظهار کرد: دین اسلام محمدی‌الظهور و فاطمی‌البقاء است و حضرت فاطمه (س) در مقام تفصیل و بروز و ظهور حقایق وجودی نبی (ص) است.

دبیر مجموعه شمس‌الشموس قزوین اذعان کرد: کوثر وجود دخت نبی اکرم تا روز قیامت جاری و ساری بوده و تلالو دارد و چه‌بسا سبب ارتباط با حقایق نوریه در دایره رحم ولایی و رسیدن به رحم رحمانی است.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) سال ۱۳۹۷ در ملاقات با جمعی از مداحان و شاعران اهل‌بیت (ع) فرمودند که در هیئت‌ها به موضوع خانواده پرداخته شود زیرا دشمن برنامه دقیقی برای خانواده دارد و بیان این وظیفه و توجه به مسئله خانواده از سوی مقام معظم رهبری برای هیئت‌های مذهبی و مداحان تنها به دلیل مقارن بودن حضور مداحان در این دیدار نبوده و حکایت از رابطه راهبردی و عمیق میان نهاد خانواده و نهاد هیئت است.

این مسئول ابراز کرد: هیئت و خانواده متکفل یکدیگرند به این معنا که هرکدام تبیین‌کننده و مؤید دیگری است و فرهنگ حاکم بر هر دو نهاد از نظر تکوین و تشریع یک‌چیز است.

وی گفت: هیئت حول محور پدر معنوی و خانواده حول محور پدر طینی شکل می‌گیرد همان‌طور که ارتباط همسر و فرزندان در خانواده به‌وسیله پدر طینی برقرار می‌شود در هیئت نیز ارتباط مؤمنان به‌وسیله پدر معنوی برقرار می‌شود یعنی ارتباط با امامی که جمعی از مؤمنان زیر پرچم او جمع شده‌اند و هویت خودشان را با این پدر تعریف کرده‌اند.

جباری تصریح کرد: انسان‌ها در هیئت حول محور امام جمع شده و رابطه ولایت امام نسبت به خود را بازگو می‌کنند، بنابراین هیئت هم یک خانواده معنوی است.

وی عنوان کرد: هیئت شمس الشموس قزوین در امتداد حرکت فرهنگی، مردمی و معنوی حضرت رضا (ع) که با افزایش معرفت و همچنین شور، شعور، نشاط معنوی و ترویج موضوع زیارت از راه دور امام رئوف را سرلوحه خود قرار داده است و از طرح  سدره برای برگزاری، تقویت و ترویج فرهنگ روضه‌های خانگی و احیای روضه اهل‌بیت (ع) مدد می‌جوید.

وی گفت: آیت‌الله شاه‌آبادی استاد عرفان امام خمینی (ره) که پایه‌گذار روضه‌های خانگی در کشور ایران اسلامی به‌خصوص در تهران بودند توصیه به سیار بودن محل برگزاری جلسات داشته و انجام این جلسات خانگی سیار را موجب فعال شدن خانواده‌ها و مشارکت اهالی خانه می‌دانستند.

وی ادامه داد: سدره در لغت به معنای درخت کُنار در بالای آسمان هفتم که منتهای اعمال مردم و حد رسیدن جبرئیل است که آن را سدرةالمنتهی می‌نامند.

جباری بیان کرد: سدرةالمنتهی مقامی است در عرش الهی که جز پیامبر اسلام (ص) کسی از آن فراتر نرفته است و نیز درختی در بالای قبر سیدالشهدا که نشانه قبر حضرت بوده برای آنان که راه را گم کرده‌اند. بعدها وجود همین درخت و اینکه سدرةالمنتهی صفتی برای امام علی (ع) است و دلیل نام‌گذاری دری شد که به حرم امام حسین (ع) گشوده می‌شود.

این مسئول تأکید کرد: مجموعه شمس الشموس نزدیک به یک دهه فعالیت فرهنگی در سطح استان و کشور، دو اقدام جدی در ترویج و تسهیل روضه‌های خانگی با توکل به خداوند متعال، عنایات خاصهٔ اهل‌بیت (ع) از ۳ سال پیش آغاز و اجرا کرده است.

وی گفت: طرح روزه‌های خانگی در ۲ سال اول در بستر تسهیل سازی با اهدای پرچم و بسته‌های متبرک رضوی در ایام شهادت امام رضا (ع) که با استقبال ۲ هزارنفری روبرو شد و در سال گذشته نیز در ایام فاطمیه حول هدف معرفت افزایی و با مدل محتوا محور با حضور ۱۲ مبلغ و ۱۲ مداح در سطح شهر اجرایی شد.

جباری در پایان با اشاره به اینکه روضه‌های خانگی باید از نظر فرهنگی نهادسازی بشود بعد تدریج مضامین خود را پیدا می‌کند مطرح کرد: طرح روزه‌های خانگی با همان مدل اعزام با حضور ۲۵ مبلغ (طلاب) و ۱۰ مداح در حال برگزاری است و در ایام شهادت امام رضا (ع) با مدلی متفاوت، دایره این جریان فرهنگی گسترش پیدا می‌کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار