کد خبر: ۷۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
پردیس- یک استاد پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: منطقه پردیس لرزه خیز است و پتانسیل لرزه زایی گسل مُشاء و گسل شمال تهران در منطقه بالا و قابل ملاحظه است.

به گزارش آرانیوز:مهدی زارع  در خصوص زلزله ۳.۹ ریشتری اخیر در شمال شرق استان تهران سابقه زلزله خیزی منطقه را قابل توجه دانست و افزود: ۲۱ مرداد سال جاری زلزله‌ای به بزرگای ۲.۶ ریشتری در فاصله پنج الی شش کیلومتری کانون همین زمین لرزه و در محدوده شهر پردیس اخیر رخ داد.

وی افزود: منطقه پردیس لرزه خیز است و پتانسیل لرزه زایی گسل مُشاء و گسل شمال تهران در منطقه بالا و قابل ملاحظه است و احتمال اینکه زلزله بزرگی بتواند، در منطقه رخ دهد، وجود دارد.

این استاد پژوهشگاه زلزله شناسی اضافه کرد: اما با وقوع زلزله‌های اخیر نیز نمی‌توان مدعی شد، که حتماً زلزله بزرگی پیش رو است.

وی گفت: در واقع احتمال وقوع زلزله شدید در پردیس به واسطه وقوع زلزله ۳.۹ ریشتری اخیر تغییری نکرده است، نه می‌توان گفت، این احتمال افزایش داشته و نه می‌توان از کاهش آن سخن گفت، وقوع یک زلزله به بزرگای چهار تمام معادلات و پیش فرض‌ها را تغییر نمی‌دهد.

زارع افزود: در این منطقه زلزله خیز ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در خود شهر تهران نیز از نیمه به سمت شرق و شمال شرق حدود پنج میلیون جمعیت زندگی می‌کنند و می‌توان گفت، حدود پنج الی شش میلیون نفر در معرض چنین زلزله‌ای قرار دارند.

بر اساس این گزارش، ۲۴ مرداد، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۹ ریشتر مرز استان‌های تهران و مازندران لرزاند، این زمین لرزه ساعت ۱۷:۱۱:۴۹ عصر امروز و در عمق هشت کیلومتری زمین و در ۹ کیلومتری شهر بومهن، ۹ کیلومتری رودهن و ۱۰ کیلومتری پردیس در استان تهران رخ داد.

بر اساس گزارشات رسیده از خبرنگاران مهر در استان تهران، این زلزله در پردیس، دماوند، فیروزکوه، شمیرانات و بخش‌هایی از شمال و شرق شهر تهران حس شد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار