کد خبر: ۷۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۸
قم- پژوهشگر حوزه با معرفی ابالفضل العباس (ع) به عنوان بهترین الگو، گفت: آمادگی برای امتحانات بزرگ، حضرت عباس (ع) را محبوب امام عصر خود کرد.

به گزارش آرانیوز:حجت‌الاسلام علی اعظم خدابنده‌لو با بیان آنکه در تاریخ کربلا اتفاقاتی رخ داده است که ممکن است ما از آن بی خبر باشیم، گفت: امام حسین علیه السلام از مدینه حرکت کردند و افراد زیادی در مسیر همراه حضرت بودند اما در موقعیت‌ها و امتحانات از امام جا ماندند. در تاریخ نقل شده است که وقتی کاروان اباعبدالله در یکی از منازل متوقف شد پانصد سوار و پیاده همراه امام بودند، وقتی امام حسین علیه السلام خبر فاجعه شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه را شنید، که بعد از این خبر جز عده‌ای قلیل کسی با امام حسین (ع) نماند.

وی افزود: این اولین امتحان اصحاب کربلا بود. اصحاب امام حسین بارها مورد آزمایش قرار گرفتند و به جز افراد معدودی که از ابتدای حرکت، به صورت مصمم همراه امام حرکت نموده بودند، کسانی باقی نماندند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان آنکه بعضی از اصحاب توانستند از امتحان وفاداری، سربلند بیرون آید، گفت: شخصی بود که در همان ایام محرم خبر اسارت فرزندش به دست کفار به او رسید. حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام او را طلب نموده و از همراهی او تشکر کرد و با دادن پول و هدایایی به او پیشنهاد رفتن برای آزادسازی فرزند اسیرش را نمود. آن یار اباعبدالله اینگونه جواب داد: «درنده های بیابان زنده زنده مرا بخورند اگر من چنین کاری کنم. پسرم گرفتار باشد، مگر پسر من از شما عزیزتر است؟»

وی ادامه داد: شب عاشورا امام حسین علیه السلام اصحاب خود را در خیمه‌ای جمع نموده و برای آخرین بار اتمام حجت نمود. تشکر خود، از خاندانش و اصحاب و یاران را اینگونه فرمود: «من اهل بیتی بهتر از اهل بیت خودم و اصحابی بالاتر از اصحاب خودم سراغ ندارم». امام حسین (ع) با بیان اینکه دشمنان با شخصی به غیر از من، کار ندارند و هدفشان فقط حسین بن علی، به اصحاب شأن پیشنهاد ترک بیابان کربلا را دادند که در آن هنگام اصحاب هر کدام به نحوی محضر اباعبدالله عرض ارادت کردند.

پژوهشگر حوزوی با اشاره به آنکه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام خود را برای امتحانات بزرگ آماده نموده و اولین کسی بود که ابراز وفاداری نمود، افزود: این کار علمدار کربلا به دیگر اصحاب این جرأت را داد که در محضر اباعبدالله جان ناقابل خود را پیشکش نموده و دست از دامن اباعبدالله الحسین (ع) بر نداشته و حضرت را ترک نکنند.

وی امتحان و ابتلاء را یکی از سنت‌های الهی دانسته و گفت: سنت خدا این نیست که کسی را بدون دلیل و استحقاق واقعی به جایگاهی برساند از این رو اصل دنیا برای امتحان و آزمایش آفریده شده است.

حجت‌الاسلام خدابنده‌لو با بیان آنکه کسانی در امتحان کربلا سربلند بیرون آمدند و امتحانات الهی را موفقیت‌آمیز گذراندند که خود را از قبل آماده نمودند، گفت: بهترین راه محبوب امام (ع) شدن آمادگی برای آزمون‌های زندگی است. ما وظیفه داریم در آزمون‌های کوچک خود را چنان تربیت کنیم که در ابتلائات بزرگ موفق شویم. همچنین وظیفه داریم خود را برای محضر عدل الهی آماده کنیم و آنجا امکانی وجود ندارد که بتوان در برابر خداوند متعال که حاکم، قاضی و شاهد است، کسی را در قضاوت به گمراهی انداخت.

وی افزود: آنجا خداوند افرادی را که مانند سایر انسان‌ها امتحان شده‌، اما سربلند از آزمون بیرون آمده‌اند برای حجت و شاهد حاضر خواهد نمود. برای نمونه برای پاکدامنی و زیبایی حضرت یوسف و حضرت مریم حاضر خواهند شد و متناسب با هر شخصی خداوند شاهدی را خواهد آورد.

پژوهشگر حوزوی با بیان آنکه خداوند با آزمون، خالص و ناخالص را از یکدیگر جدا خواهد نمود، گفت: امتحان برای همه ما نسبت به استعداد و دارایی‌هایی که از مال و فرزند و جان و آبرو داریم خواهد بود.

استاد حوزه علمیه حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام را بهترین الگو برای سربلندی در امتحانات سخت و محبوب امام (ع) شدن، دانسته و افزود: قمر منیر بنی هاشم (ع) از دوران نوجوانی و حیات امیرالمومنین علیه السلام بارها مورد آزمایش الهی قرار گرفته و وفاداری خود به امام معصوم (ع) را به خوبی نشان داده بود به همین دلیل وقتی عاشورا پیش آمد هیچگاه با امان نامه یا دیگر دلایلی که می‌توانست او را از همراهی امام حسین علیه السلام منصرف کند امام زمانش (ع) را تنها نگذاشت.

وی ادامه داد: ابوالفضل العباس (ع) اولین شخصی بود که شب عاشورا به امام حسین علیه السلام ابراز وفاداری نمود و دومین امتحان او زمانی بود که شمر ملعون امان نامه‌ای برایشان آورد اما ابوالفضل عباس امان نامه را نخواند و آن را رد کرد. امتحان سوم حضرت عباس (ع) زمانی بود که می‌توانست مانند یک مرد جنگی به نبرد با دشمنان رفته و تمام آنان را از بین ببرد، اما مطیع و همراه امام برای آوردن آب به شریعه فرات رفت و چه مظلومانه به شهادت رسید.

حجت‌الاسلام خدابنده‌لو با بیان آنکه در این روزگار ما نیز مورد آزمون قرار می‌گیریم، گفت: برای آنکه ما نیز محبوب امام زمان (عج) شویم باید خود را برای ابتلاء و آزمون‌های الهی آماده کنیم. باید از نایب امام عصر (ارواحنا له الفداء) به خوبی حرف‌شنوی داشته باشیم.

وی افزود: امتحانات زیادی در انقلاب اسلامی رخ داده است و کسانی سربلند بیرون آمده‌اند که به سخنان و رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری، اهمیت داده و راهی را که رهبران این انقلاب نشان داده‌اند پیمودند. سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نمونه بارز اینگونه افراد است که در هر عرصه‌ای با پیروی از علمدار کربلا، برای مقام معظم رهبری، میدان داری نموده و مسئولیت‌های بزرگی را با موفقیت به سرانجام رساند و چنان محبوب امام زمان (عج) واقع شد که قلوب همه مردم ایران در شهادتش داغدار گشته و نمونه کوچکی از آن عظمت تشییع سردار دل‌ها بود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار