کد خبر: ۷۲۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴
قزوین-مجری طرح چهارپایه خوانی در استان قزوین گفت:این شیوه عزاداری در مدت‌ ۳۰ دقیقه اجرا می‌شود و مداح باید در همین زمان کوتاه تمام هنر و مهارت خود را به کار گیرد تا روضه را به اوج برساند.

به گزارش آرانیوز:میلاد جباری  ضمن اشاره به اجرای طرح چهارپایه خوانی اظهار کرد: یکی از بزرگ‌ترین کارها در جهت تعظیم شعائر دینی در طول تاریخ اسلام و سرچشمه بسیاری از تلاش‌ها و عامل اصلی تداوم نهضت شیعه برگزاری مراسم عزاداری اهل‌بیت است.

مجری طرح چهارپایه خوانی در استان اذعان کرد: در این سال‌ها پرچم عزای اهل‌بیت در کنار سیره و اندیشه آنان همواره بزرگ‌ترین محور اجتماع مردم و مقوم رشد و تعالی امت اسلامی در جهت عمل به الگوی تمدن اسلامی بوده است.

وی افزود: هیئت به‌عنوان پرچم‌دار تعظیم شعائر اهل‌بیت (ع) باید سیره اهل‌بیت (ع) را نه‌تنها در بیان و شعار بلکه در عمل نیز اجرا کند که این مسئله از هیئت‌های مذهبی به‌مراتب بیشتر انتظار می‌رود اما با توجه به فراگیر شدن ویروس منحوس کرونا برپایی هیئت‌ها به شکل سابق امکان‌پذیر نیست که با توجه به این مسئله طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تصمیم گرفتیم مراسم و طرح‌های متعددی ازجمله چهارپایه خوانی را در استان اجرا کنیم.

این مسئول ابراز کرد: با مشورت شبکه تشکل‌های جوانان رضوی و برپاکنندگان جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید که در شب و شام شهادت امام جواد (ع) محافل چهارپایه خوانی را در فضای باز محلات ۸۰۰ منطقه در کشور و ۲۵ منطقه در استان قزوین و همچنین در روز عید غدیر خم در ۱۵ منطقه اجرا کردند و این طرح مورد استقبال مردم قرار گرفته بود تصمیم گرفتیم این سنت قدیمی در ایام محرم نیز اجرایی شود.

وی عنوان کرد: پیشینهٔ چهارپایه خوانی به زمان مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در شعارهای مردم در تظاهرات و راهپیمایی‌ها بازمی‌گردد که مردم در این محافل از مداحی چهارپایه خوانی استفاده می‌کردند زیرا این نوع مداحی، سبک حماسی داشت.

وی گفت: در کشور و حکومتی که بیرق عزای امام حسین (ع) در آن جایگاه ویژه‌ای دارد اما از طرفی ویروس کرونا محدودیت‌هایی را ایجاد کرده که مراسم به شکل سابق برگزار نمی‌شود بیانات رهبر معظم انقلاب بیش‌ازپیش می‌تواند الگوی ما در برپایی مراسم مذهبی باشد چنانچه که توصیهٔ ایشان در این برهه احیای عزاداری سنتی در دسته‌ها و هیئت‌ها است.

جباری بیان کرد: با توجه به اینکه سنت چهارپایه خوانی یک سنت قدیمی است و در مدت‌زمان حدوداً ۳۰ دقیقه اجرا می‌شود و مداح باید در همین زمان کوتاه تمام هنر و مهارت خود را به کار گیرد تا مقدمه روضه را به اوج برساند و با خواندن شعر و نوحه تأثیر خود را بگذارد این مراسم می‌تواند بهترین اثرگذاری مذهبی در شرایط سخت کرونایی را داشته باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در شرایطی که طبق دستور ستاد مبارزه با کرونا محدودیت زمانی برای برگزاری مراسم وجود دارد بهترین فرصت برای اجرای سنت چهارپایه خوانی است تا ضمن حفظ سلامت شهروندان، عزای حسینی با مدت‌زمان کوتاه، اثرگذاری بسیار و کیفیت مطلوب به یک جریان فرهنگی تبدیل شود.

این مسئول مطرح کرد: حرکت محافل چهارپایه خوانی به‌عنوان یک هنر در سال‌های گذشته مورد تأیید و تشویق رهبر انقلاب قرار گرفته و این فرهنگ از زمان‌های دور در بازار تهران باب بوده است چنانچه که تفاوت چهارپایه خوانی با سایر سبک‌های عزاداری در این است که چهارپایه خوان شعرهای ناب یا به‌اصطلاح اشعار سوزنده‌ای را می‌خواند و در مدت‌زمان کوتاه مستمع را به اوج می‌رساند.

وی تصریح کرد: بسیاری از آوازها، ترانه‌ها و شعارهای انقلابی ما در اوایل انقلاب نشأت گرفته از نوحه‌های روز قبل چهارپایه خوانی است که این محافل با هدف توسعه مشارکت‌های مردمی حول محور اهل‌بیت (ع)، توجه به جایگاه و فضائل ائمه (امام و امت)، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری، مذهبی مرتبط با سیره اهل‌بیت، بستری سازی جامعه حول محور امام و امت (جامعه پردازی)، ایجاد زمینه‌سازی و ارتباط با تشکل‌های محلات است.

جباری در پایان گفت: برنامه آتی محفل چهارپایه خوانی در دهه دوم با شکلی متفاوت و خاص در طی ۸ روز ویژه زندانیان قزوین و کادر درمان در بیمارستان‌ها اجرا می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار