کد خبر: ۷۲۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲
بیرجند- این شب‌ها در جای جای شهر بیرجند اشک‌ها به یاد مظلومان کربلا و حضرت سید الشهدا(ع) در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی جاری است.

به گزارش آرانیوز:خورشید که غروب می‌کند، آسمان نیز هم رنگ با مردم مشکی پوش رخت عزا به تن می‌کند و مردم شهر بعد از کار روزانه به دنبال محفلی هستند تا در این شب‌ها بتوانند بر مظلومیت پیشوایشان اشک ماتم بریزند.

از آنجایی در گوشه دیگری از شهر و در بیمارستان‌ها، بیماران در رنج مقابله با ویروسی عالم گیر هستند، برای مردم این نکته نیز حائز اهمیت است که چقدر متولیان و برگزارکنندگان یک محفل اصول بهداشتی را مراعات می‌کنند.

فضاسازی زیبای مکان مجلس عزا

یکی از این محفل‌ها در نزدیکی میدان ابوذر بیرجند و در فضایی باز برپا است. نکته‌ای که در همان ابتدا نظر عزاداران را به خود جلب می‌کند، فضاسازی محفل عزاداری است که ناخودآگاه انسان را به یاد بین الحرمین می‌اندازد و آه حسرت از نهاد آدمی برمی‌خیزد.

فضای در نظر گرفته شده برای عزاداری آنقدر وسیع است که با آسودگی خاطر بابت رعایت فاصله‌اجتماعی می‌توان به عزاداری پرداخت.

نکته قابل توجه و تأمل اینکه در کنار فضای باز در نظر گرفته شده برای عزاداری، هنرستانی وجود دارد که حیاط آن نیز برای حضور عزاداران در نظر گرفته شده است که در صورت افزایش جمعیت عزاداران و یا کسانی که فرزند کوچکی دارند، بتوانند از فضای حیاط هنرستان نیز استفاده کنند.

مجری برنامه نیز این نکته را بیان می‌کند که کسانی که فرزند کوچک دارند برای رعایت حال فرزندانشان می‌توانند در حیاط مدرسه که دقیقاً در کنار فضای در نظر گرفته شده برای عزاداری است، مراسم را پیگیری کنند که اینگونه رعایت فاصله اجتماعی نیز بیشتر مقدور می‌شود.

کم کم جمعیت می‌رسند و متولیان انتظامات محفل نیز افراد را برای نشستن در جای مناسب که نظم و فاصله اجتماعی رعایت شود، هدایت می‌کنند.

سخن از گره گشایی از امور مردم

ساعت هشت و سی دقیقه مراسم شروع و سخنران بسم الله شروع مراسم را می‌گوید. در ابتدا حجت‌الاسلام محمود میرزایی از مبلغین این شب‌های مجالس عزای خراسان‌جنوبی شروع به سخنرانی با محوریت گره‌گشایی از کار مردم و عموم مؤمنین کرد.

وی با تأکید بر اینکه گره‌گشایی از کار مردم و شاد کردن مؤمنان در حقیقت شاد کردن دل امام زمان (عج) است، ادامه‌داد: به ویژه کسانی که در ادارات دولتی خدمت می‌کنند باید این نکته را در راستای حل امورات و مشکلات مردم در نظر داشته باشند.

حجت‌الاسلام میرزایی با بیان اینکه محبت اهل بیت (ع) به مؤمنان از محبت والدین نسبت به فرزندانشان نیز بیشتر است، بیان‌کرد: اگر اینگونه به موضوع نگاه کنیم و شادی مؤمن را شادی امام زمان بدانیم دیگر در ادارات جملاتی چون وقت نداریم و موقع جلسه است را نمی‌شنویم.

وی با بیان داستان‌هایی از گره‌گشایی امور مردم در فرهنگ اهل بیت (ع) یادآور شد: اگر خودمان دوست نداریم در هوای بسیار گرم و یا سرد کار کنیم، این موارد را برای زیرمجموعه و کارگر و کارمند خودمان نیز مد نظر داشته باشیم چرا که در روابط انسانی باید هر آنچه برای خودمان نمی‌پسندیم برای دیگران نیز نپسندیم.

یاد شیرخواره‌ای که سند مظلومیت پدر شد

سخنرانی به پایان می‌رسد و مداحان شروع به نوحه خوانی و روضه خوانی می‌کنند و دل‌ها هوای شیرخواره ۶ ماهه‌ای کرده است که سند مظلومیت پدر شد. و چه اشک‌هایی که با این نوحه‌ها بر چشم جاری گشت. اشک‌هایی که نشان از دلدادگی مردم این سامان به ساحت سرور جوانان اهل بهشت است.

مجلس بر اساس برنامه‌ریزی و برای رعایت پروتکل‌ها تنها دو ساعت ادامه داشت و ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به پایان رسید و مردم با دعا برای سلامتی بیماران مجلس را ترک کردند به امید آنکه خداوند مجدد توفیق حضور در محفل عزا را به آنان بدهد.

فاطمه خدابخشی از هم شهری‌های بیرجندی که در این مراسم حضور یافته بود در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من شب‌های دیگر نیز به این محفل آمده‌ام و چون در فضای باز، با رعایت فاصله اجتماعی و …برگزار می‌شود، به نظرم شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

رضایت از شیوه برگزاری مراسم

وی با بیان اینکه پذیرایی نیز به صورت اقلام خشک و آب معدنی است، بیان‌کرد: همه این موارد نشان می‌دهد که متولیان برگزاری مراسم تقید در رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برای برگزاری مراسم دارند چرا که در هر حال سلامت مردم موضوع بسیار مهمی است.

خدابخشی گفت: اینکه علاوه بر فضای باز در خیابان، حیاط مدرسه را نیز در نظر گرفته‌اند، نکته مثبت دیگری است چرا که با پراکندگی جمعیت رعایت فاصله اجتماعی نیز مقدور می‌شود.

غلامرضا بهمن‌زاده از دیگر شهروندانی که در این مراسم حضور یافته است، ضمن ابراز رضایت از شیوه برگزاری مراسم بیان‌کرد: هر چند شیوع ویروس کرونا محدودیت‌هایی را برای مردم به وجود آورده است ولی در هر حال مردم به این مراسم از نظر روحی و معنوی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه حضور مردم نشانه ارادت آنان به سالار شهیدان است، گفت: اگر بتوانیم در کنار پروتکل‌های بهداشتی، مراسم عزاداری را نیز داشته باشیم بسیار پسندیده است که در این محفل و مجلس اینگونه بود.

آشنایی با سبک زندگی ائمه (ع) در مجالس عزاداری

بهمن زاده افزود: مردم در این مجالس با سبک زندگی امامان، موضوعات سیاسی روز و …آشنا می‌شوند و آگاه‌تر از قبل خواهند بود.

حجت‌الاسلام احمد رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما هر شب بازدیدهایی را از هیئت‌های مذهبی خراسان‌جنوبی و مجالس آنان داریم و به طور کلی هیئت‌ها در رعایت پروتکل‌ها موفق بوده‌اند.

وی بیان‌کرد: اگر هم در جایی مسئله و مشکلی وجود داشته باشد، تذکر داده می‌شود و معمولاً در خراسان‌جنوبی با تذکر هیئت‌ها مراعات می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به ممنوعیت دسته روی هیئت‌ها، گفت: در سال قبل نیز که دسته روی هیئت‌ها را نداشتیم، بسیاری از مردم بیان می‌کردند که این موضوع باعث شده که از مجالس عزاداری بهره بیشتری ببرند.

ماه محرم فرصتی است برای توشه برداشتن از محضر اهل بیت (ع) برای اصلاح سبک زندگی و برای اینکه بدانیم در این سرای فانی چگونه باید زندگی کنیم که در دنیای باقی با آرامش در جوار رحمت حق باشیم.

فرصت‌ها چون ابر می‌گذرند و باید از این فرصت‌ها استفاده کرد. حتی اگر به واسطه بیماری‌های زمینه‌ای و داشتن فرزند کوچک و …معذوریت‌هایی برای حضور در مجالس داریم، می‌توانیم با استفاده از پخش آنلاین مراسم و رسانه‌ها و یا مطالعه کتاب از شب‌های محرم بهره بگیریم.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار