کد خبر: ۷۲۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
ارومیه - آیین های عزاداری تاسوعای حسینی با حضور عاشقان و دلدادگان علمدار و سقای با وفای حسین(ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و بارعایت دستور العمل‌های بهداشتی، در آذربایجان غربی برگزار می شود.

به گزارش آرانیوز:مردم آذربایجان‌غربی همزمان با سراسر کشور، با نوای یا ابوالفضل (ع) و یا حسین (ع) در روز تاسوعای حسینی، عشق و ارادت خود را به سقای تشنه لب کربلا و سرور و سالار شهیدان نشان داده و در حال برگزاری آئین‌های عزاداری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

امسال خیابان‌های اصلی شهرها، کوچه‌ها و معابر فرعی شاهد راه اندازی دسته‌های سینه زنی و عزاداری در فضای باز بوده و اقشار مختلف مردم با حضور گسترده اعم از پیر و جوان، کودک و نوجوان، زن و مرد عشق و ارادت خود را به شهدای دشت کربلا ابراز می‌کنند.

بخش‌ها، شهرها و روستاهای آذربایجان غربی در روز تاسوعای حسینی که به روز حضرت عباس (س) علمدار و سقای تشنه لب صحرای کربلا مشهور است، با راه‌اندازی صدها دسته و هیأت عزاداری در فضاهای باز و خیابان‌ها به سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت به ویژه حضرت ابوالفضل (س) پرداختند.

آذربایجان غربی در سالروز تاسوعا غرق ماتم و عزا شد

روز تاسوعا به دلیل منتسب بودن به حضرت ابوالفضل العباس (س) در آذربایجان غربی به شیوه بسیار باشکوهی برگزار می‌شود، عزاداران و نوحه خوانان اشعار و مداحی‌های خود را به سردار کربلا و یار و یاور امام معصوم (ع) اختصاص می‌دهند و برای آن جوان دلاور بنی هاشم اشک ماتم می‌ریزند.

سوگواران حسینی در شهرهای ارومیه، خوی، میاندوآب، مهاباد، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، تکاب، سردشت، سلماس، چالدران، شاهین‌دژ، ماکو و نقده و دیگر شهرهای کوچک و بزرگ آذربایجان غربی در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها حضور یافته و در ماتم شهدای کربلا بر سر و سینه می‌زدند.

امسال آئین‌های عزاداری ماه محرم به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی با شور و شوق مردم مؤمن و عزادار مرزی آذربایجان غربی با شکوه خاصی در حال برگزاری است و امروز همزمان با تاسوعا این مراسم عزاداری به اوج خود رسیده است.

آذربایجان غربی در سالروز تاسوعا غرق ماتم و عزا شد

مردم عزادار حسینی در شب تاسوعا نیز عزاداری‌های باشکوهی را برگزار کردند و صدها هزار نفر از مردم استان با حضور در آئین‌های سوگواری، عشق و ارادت خود را به علمدار دشت کربلا نشان دادند.

البته در اکثر این آئین‌ها، پروتکل‌های بهداشتی توسط هیأت‌های مذهبی رعایت شده است و مدیران هیئت‌ها، به صورت کامل رعایت شیوه نامه‌ها را در دستور کار قرار دادند.

به خاطر عشق و ارادت پیروان ادیان دیگر به ساحت مقدس حضرت امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع)، اقلیت‌های دینی شهر ارومیه و برخی از شهرهای آذربایجان غربی نیز همپای مسلمانان، عشق و ارادت خود را به علمدار و سقای تشنه کربلا نشان دادند.

امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا، امکان توزیع چای، شربت، شیرینی، شیر و غذای نذری در آذربایجان غربی نظیر دیگر مناطق کشور وجود ندارد که به همین علت، مردم دست به کار شده و با تهیه هزاران بسته غذایی، اقدام به توزیع آنان بین خانواده‌های نیازمند کرده‌اند.

آذربایجان غربی در سالروز تاسوعا غرق ماتم و عزا شد

همچنین سازمان انتقال خون آذربایجان غربی در روز عاشورا و تاسوعای حسینی برای خدمت رسانی بیشتر به اهداکنندگان با ایجاد و راه اندازی پایگاه‌هایی در شهرهای مختلف اقدام به خون گیری از اهداکنندگان می‌کنند.

حضور مسئولان در کنار مردم و عزاداران، اهدای خون، برگزاری آئین شبیه خوانی و تعزیه خوانی و به آتش کشیدن خیمه‌ها به یاد خیمه‌های دشت کربلا از دیگر آیین‌هایی است که هر سال مردم این منطقه همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار می‌کنند.

شبیه خوانی نیز از جمله آیین‌هایی است که معمولاً در روز عاشورا در برخی از روستاهای شهرهای ارومیه، خوی، سلماس و ماکو برگزار می‌شود که این شبیه خوانی‌ها به نوعی بازسازی صحنه‌های روز عاشورا در صحرای کربلاست و چگونگی به شهادت رسیدن یاران امام حسین (ع) و خود آن حضرت را نمایش می‌دهد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار