کد خبر: ۷۲۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
بیرجند- بشرویه به واسطه مراسم و رسوم عزاداری ویژه‌ مردم منطقه به حسینیه خراسان‌جنوبی مشهور شده است.

به گزارش آرانیوز:ماه محرم که وارد شهرستان بشرویه می‌شویم از همه جای آن نشانه‌های عزا را می‌توان دریافت. از سیاه‌پوش شدن در و دیوار شهر تا صوت عزاداری و مداحی که از هر کوی و برزن به گوش می‌رسد، می‌توان فهمید که مردم این دیار ارادت دیرینه‌ای به سالار شهیدان دارند.

بشرویه در ایام محرم و به ویژه قبل از شیوع کرونا تبدیل به حسنیه‌ای بزرگ شده بود که مردم در دهه ابتدایی ماه و به ویژه از روز ششم محرم به بعد به صورت مستمر در محافل عزا شرکت می‌کردند و هیچکس در خانه خود طبخ غذا نداشت و به واسطه مجموع این شرایط به حسینیه خراسان‌جنوبی مشهور شده است.

کرونا هر چند سبک عزاداری را در این حسینیه بزرگ خراسان‌جنوبی تغییر داده و همگان خود را ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌دانند ولی سعی می‌کنند با توجه به شرایط روز ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان‌دهند.

حجت‌الاسلام رضا بهشتی‌فر، رئیس تبلیغات اسلامی بشرویه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: شهرستان بشرویه از شهرستان‌های ولایی، مذهبی و انقلابی خراسان‌جنوبی است که در ایام ماه محرم مراسم خاص و ویژه‌ای داشته است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم قبل از ایام کرونا با این روزها تفاوت‌هایی داشته است، بیان‌کرد: قبل از ایام کرونا مردم ظهر و شب در حسینیه علی اشرف تجمع و در این مکان عزاداری می‌کردند.

رسم عزا در حسینیه خراسان‌جنوبی/بشرویه رخت ماتم به تن کرد

همه مهمان اباعبدالله (ع)

بهشتی‌فر با بیان اینکه در ایام ماه محرم و از روز ششم این ماه در بشرویه کسی در خانه‌اش غذا پخت نمی‌کرد، ادامه‌داد: همه افراد در این روزها سر سفره با برکت سید و سالار شهیدان می‌نشستند و همه چه غنی و چه فقیر با نذورات اطعام می‌شدند.

وی گفت: از طرف دیگر در ایام ماه محرم اگر کسی وارد بشرویه شود با توجه به فضا سازی شهر، سیاه پوش کردن اماکن مختلف و برگزاری مجالس عزاداری متعدد، شهر را مانند یک حسینیه می‌بیند و از این نظر بشرویه را حسینیه خراسان‌جنوبی نامیده‌اند.

رئیس تبلیغات اسلامی بشرویه یادآور شد: البته از زمان شیوع کرونا در کشور، ما در بشرویه برای حفظ سلامت مردم شیوه برگزاری مراسم عزاداری را تغییر داده‌ایم و به جای اینکه همه در حسینیه مرکزی شهر تجمع کنند، در مکان‌های متعدد و در فضای باز مدارس مراسم عزاداری را برگزار می‌کنند.

بهشتی فر با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۵ هیئت در شهرستان بشرویه فعال هستند، یادآور شد: در برگزاری مراسم، زمان مورد نظر ستاد کرونا یعنی دو ساعت را نیز مراعات می‌کنیم و مجالس عزاداری از ساعت ۹ تا ۱۱ شب برگزار می‌شود.

حسین دباغ زاده، رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشرویه نیز در گفت و گو با مهر اظهار کرد: در شهرستان بشرویه همه به صورت سه وعده در مراسم عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کردند.

رسم عزا در حسینیه خراسان‌جنوبی/بشرویه رخت ماتم به تن کرد

حسینیه حاج علی اشرف میراث فرهنگی بشرویه

وی با اشاره به اینکه در ظهر و شب مردم در حسینیه حاج علی اشرف برای برگزاری مراسم عزاداری تجمع می‌کردند، بیان‌کرد: حسینیه حاج علی اشرف بیش از ۴۵۰ سال قدمت دارد و از جمله میراث فرهنگی شهرستان بشرویه محسوب می‌شود.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی بشرویه گفت: همچنین صبح‌ها در منزل آقای نجفی که از بزرگان بودند، عزاداری می‌کردند.

دباغ زاده گفت: مردم شهرستان بشرویه چه از نظر فضاسازی شهری و سیاه پوش کردن شهر، چه از نظر شکوه مجالس و محافل عزاداری کم نمی‌گذارند و به نوعی در خراسان‌جنوبی نمونه است و از این نظر بشرویه را حسینیه خراسان‌جنوبی می‌نامند.

رعایت پروتکل‌ها در مراسم عزاداری

وی با تأکید بر اینکه در طی دو سال گذشته به واسطه شیوع کرونا مردم بشرویه علی رغم علاقه قلبی به برگزاری مراسم سنتی عزاداری برای حفظ سلامت خود و دیگر همشهریان شیوه مراسم عزاداری را تغییر داده‌اند و در فضای باز مدارس و یا در محل مزار شهدا و یا مزار شهدای گمنام محافل عزاداری را برگزار می‌کنند.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی شهرستان بشرویه بیان‌کرد: از طرف دیگر برای حفظ سلامت مردم، نذورات به صورت بیرون بر توزیع می‌شود.

دباغ زاده یادآور شد: امیدواریم در سال آینده با از بین رفتن کرونا بتوانیم با آسودگی خاطر همان مراسم سنتی و همیشگی در شهر بشرویه را داشته باشیم ولی تا آن زمان پروتکل‌های بهداشتی را با دقت و شدت مراعات خواهیم کرد.

سید حسین محسنی، رئیس کانون مداحان بشرویه نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مفهوم اشعار در مداحی باید همواره مد نظر قرار بگیرد، اظهار کرد: تلاش ما بر این است که در شهرستان بشرویه در مداحی‌ها همان سبک سنتی گذشته را در پیش بگیریم تا از بسیاری از آسیب‌های مداحی‌های جدید مصون بمانیم.

وی با اشاره به اینکه از ۲۵ سال پیش کلاس مداحی داشته است، بیان‌کرد: علم‌گردانی و نخل‌گردانی از مراسم سنتی در شهرستان بشرویه بوده است که تا قبل از کرونا مراسم بسیار باشکوهی با حضور انبوه مردم از شب ششم محرم برگزار می‌شده است.

رسم عزا در حسینیه خراسان‌جنوبی/بشرویه رخت ماتم به تن کرد

هیئتی برای جوانان

رئیس کانون مداحان بشرویه با اشاره به اینکه در حال حاضر مراسم در فضای باز برگزار می‌شود، بیان‌کرد: یک هیئت برای جوانان به عنوان دخیل العباس در سال ۸۶ راه‌اندازی کرده‌ایم که مراسم آن در فضای آزاد ۲۰ هزار متر در دبیرستان امام رضا (ع) با رعایت فاصله اجتماعی برگزار می‌شود.

محسنی یادآور شد: با همکاری هیئتی‌ها ۱۸ جوان آلوده به مواد مخدر را به کمپ‌های ترک اعتیاد برای ترک معرفی شدند و بعد از ترک اعتیاد نیز برایشان فرصت کسب و کار فراهم کردیم و الان نیز سه جوان دیگر در کمپ هستند.

وی گفت: همیشه و همواره تأکید ما بر این بوده است که هیئت مذهبی باید خروجی و برای مردم بصیرت افزایی به همراه داشته باشد و به نظرم هیئتی که در راستای آگاه‌سازی کاری انجام ندهد به هدف خود نرسیده است.

رئیس کانون مداحان بشرویه گفت: ما می‌خواهیم جوانانمان را در کنار خودمان داشته باشیم و شرایط مناسب برای آنان فراهم کنیم تا دشمن در رسیدن به هدف خود برای آسیب رساندن به جوانان و نوجوانان ما موفق نشود.

اگر نگاهی به آمار آسیب‌های اجتماعی در خراسان‌جنوبی داشته باشیم، درمی‌یابیم که این آمار در بشرویه به نسبت بسیاری از شهرستان‌های خراسان‌جنوبی پایین‌تر است. اگر انسانی اهل دقت و انصاف باشد آیا بین این برگزاری مجالس مذهبی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بشرویه ارتباطی پیدا نمی‌کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار