کد خبر: ۷۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
ارومیه- با اوج گیری تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا و بستری های روزانه سه شهرستان آذربایجان غربی در وضعیت سیاه کرونایی و مابقی شهرستان در شرایط قرمز به سر می برند.

به گزارش آرانیوز:وضعیت کرونا در شهرهای مختلف آذربایجان‌غربی هر روز بحرانی‌تر از گذشته می‌شود و روند ابتلاء و مرگ و میر و البته شدت ابتلاء به کرونا در مناطق گوناگون این استان نیز هر روز بدتر از دیروز است.

بی توجهی به موارد بهداشتی و اجرای پروتکل‌های پیشگیرانه از یک طرف و ترس از دادن تست کرونا و حضور در بیمارستان و مراکز درمانی از طرف دیگر، وضعیت آذربایجان غربی را در یک شرایط بحرانی در خصوص شیوع بیماری کرونا قرار داده است.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی هم اکنون سه شهر ارومیه، خوی و چایپاره در آذربایجان‌غربی در شرایط سیاه کرونایی قرار گرفته است.

آذربایجان‌غربی که در برهه‌های مختلف از زمان شیوع ویروس کرونا، نوسانات نزولی و صعودی شیوع بیماری کرونا را سپری کرده، در روزهای اخیر در بدترین شرایط خود قرار گرفته و با بی توجهی مردم، وضعیت آن نگران کننده‌تر از قبل است.

پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که در هفته آینده وضعیت وخیم‌تری در آذربایجان غربی خواهیم داشت؛ در همین راستا بیمارستان‌ها موظف شدند از بستری بیماران غیر ضروری امتناع و بیمارستان‌های خصوصی نیز تمامی ظرفیت خود را به بخش پذیرش بیماران کرونایی اختصاص دهند.

ویروس دلتا کرونا به سرعت در آذربایجان‌غربی در حال گسترش بوده و سرعت ابتلاء نیز به سه یا چهار روز کاهش یافته است که شرایط حادی برای استان به ویژه شهر ارومیه فراهم کرده است.

آذربایجان غربی بوی مرگ می دهد/۳ شهرستان در وضعیت سیاه کرونایی

تخصیص تمام بیمارستان‌های آذربایجان غربی به بیماران کرونایی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان با بیان اینکه از امروز تمام بیمارستان‌های استان به بیماران کرونایی تخصیص داده می‌شوند، گفت: بجز تخت‌های جدید بیمارستان مطهری و بیمارستان زنان دکتر مهزاد با یک بخش اختصاصی بیماران کرونایی، بیمارستان‌های طالقانی و امام خمینی تخت خالی ندارند.

جواد آقازاده با اشاره به اینکه سیر بیماری صعودی است، گفت: شهرستان ارومیه کانون ویروس دلتاست و طبق آمار افراد بستری پس از ارومیه به ترتیب خوی و میاندوآب بیشترین تعداد را دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی افزود: با توجه به وضع موجود به جز پیرانشهر با وضع نارنجی، ۱۶ شهرستان دیگر استان در وضع قرمز و ارومیه، خوی و چایپاره در وضع سیاه قرار دارند.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان تعداد بستری حاد تنفسی در استان آذربایجان غربی در پیک سوم با تعداد یک هزار و ۳۸۰ نفر ثبت شد که این میزان در پیک پنجم با خیز صعودی به یکه زار و ۵۲۰ نفر افزایش یافت، اظهار کرد: در هفته گذشته استان با ۱۰۴ مورد فوتی روزهای تلخی برای شهروندان رقم زد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات سریع‌تر به همه بیماران بخش سرپایی راه اندازی شده است و مقرر شده تا افرادی که مشکلاتشان حاد نیست ویزیت و داروی خود را دریافت و در منزل دوران نقاهت و قرنطینه را سپری کنند.

وی با بیان اینکه ۷۰ تخت به ظرفیت تخت اورژانس بخش کرونایی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه افزوده شده است، گفت: مقرر شده تا تمام بیمارستان‌های استان در این زمینه همکاری و بیماران کرونایی را پذیرش کنند.

آذربایجان غربی بوی مرگ می دهد/۳ شهرستان در وضعیت سیاه کرونایی

روزانه ۲۴ هزار دز واکسن کرونا در آذربایجان غربی تزریق می‌شود

آقازاده، با بیان اینکه هر روز ۲۴ هزار دُز واکسن تزریق می‌شود که به شرط تأمین واکسن، این تعداد به ۳۰ هزار دُز در وز خواهد رسید، گفت: بهترین راه مقابله و شکست کرونا در خانه ماندن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی از شهروندان استان درخواست می‌شود تا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: با توجه به اینکه رعایت پروتکل‌ها با عادی انگاری و بی توجهی مواجه است افزایش تخت‌های بیمارستانی نیز برای کنترل این اپیدمی کارساز نخواهد بود.

وی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آئین‌های ماه محرم، گفت: توصیه می‌شود همه عزاداران، هیأت‌ها، منبری‌ها و مداحان ضوابط ستاد ملی کرونا را رعایت کنند، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: با بستری شدن ۶٨٧ نفر، بیشترین تعداد بستری شدگان کرونایی روزانه از پاییز سال گذشته تاکنون در استان ثبت شد و این میزان ۶٧ درصد مبتلایان را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته یک‌هزار و ٣۵ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و ۶٧ درصد آنان در مراکز درمانی بستری شدند، افزود: با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در آذربایجان غربی به هزار و ۵۵٨ نفر رسیده است.

آذربایجان غربی بوی مرگ می دهد/۳ شهرستان در وضعیت سیاه کرونایی

راه اندازی قرارگاه عملیاتی کرونا در جمعیت هلال استان آذربایجان غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی ادامه داد: از این تعداد، ٢۶٩ نفر در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری بوده و ۴٨ نفر نیز فقط با استفاده از ونتیلاتور تنفس می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته، ٢۵ نفر در آذربایجان غربی جان خود را از دست دادند، افزود: مجموع فوتی‌های ناشی از کرونا در آذربایجان غربی به پنج هزار و ٩٩ نفر رسید.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی نیز از راه اندازی قرارگاه عملیاتی کرونا در جمعیت هلال احمر استان خبر داد و گفت: همه حوزه‌ها و معاونت‌های جمعیت هلال‌احمر استان با کلیه ظرفیت‌های سازمانی، پرسنلی و با بهره گیری از توان اعضای جوانان، امدادگران و داوطلبانی که تخصص لازم جهت ارائه خدمات پیشگیرانه به مردم و خدمات درمانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا را دارند سازماندهی شوند تا در صورت نیاز دانشگاه علوم پزشکی جهت هر گونه همکاری و فعالیت وارد عمل شوند.

امیر جعفرزاده اظهار کرد: طرح‌های نذر سلامت و طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و کنترل و غربالگری کرونا در مبادی مرزی در صورت لزوم تقویت و با جدیت بیشتری ادامه دهند و شارژ بسته‌های بهداشتی انبارهای امدادی و ارائه خدمات دارویی به بیماران کرونایی در داروخانه‌ها و استفاده از ظرفیت خیرین پیگیری و و در راستای کنترل هرچه بیشتر کرونا بکارگیری شود.

آذربایجان غربی بوی مرگ می دهد/۳ شهرستان در وضعیت سیاه کرونایی

آماده سازی ۲۰۰۰ هزار تخت کرونایی در شمال غرب کشور

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در خصوص ارائه خدمات در خصوص کنترل بیماری کرونا گفت: ارتش جمهوری اسلامی، دو هزار تخت بیمارستانی برای ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی در استان‌های شمال غرب اختصاص داده است.

امیر سرتیپ علی حاجیلو با بیان اینکه بر اساس دستور فرمانده معظم کل قوا، تمام امکانات درمانی ارتش در استانی‌های بحرانی کرونا، پای کار آمده است، افزود: کادر درمانی بیمارستان‌های ارتش در منطقه در تبریز، ارومیه و مراغه و همچنین تخت‌های نقاهتگاهی و بیمارستان‌های صحرایی ارتش تا ۲ هزار تحت برای پذیرش وکمک به مدیریت درمان و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به کار گرفته می‌شود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال غرب نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین اضافه کرد: ارتش تمامی امکانات خود را برای واکسیناسیون عمومی مردم در شهرهای مختلف در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهد تا روند واکسیناسیون سرعت بیشتری بگیرد.

آذربایجان غربی بوی مرگ می دهد/۳ شهرستان در وضعیت سیاه کرونایی

ممنوعیت تردد در محورهای مواصلاتی آذربایجان‌غربی اعمال می‌شود

جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی گفت: برابر مصوبات جدید ستاد استانی مبارزه با ویروس کرونا، محدودیت و ممنوعیت جدید تردد بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر ۲۴ مرداد ماه شروع و تا ساعت ۲۴ روز جمعه پنجم شهریورماه ادامه خواهد داشت.

سرهنگ حجت مشتاق در خصوص جزئیات اجرای این طرح افزود: در این مدت ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به داخل استان ممنوع بوده و در کلیه مبادی ورودی آذربایجان غربی موضوع با جدیت پلیس کنترل و خودروها برگشت داده خواهند شد.

وی بیان کرد: در داخل استان تردد بین شهرستانی نیز توسط دوربین‌های ثابت ثبت تخلف موجود در محورهای مواصلاتی کنترل و به طور قطع اعمال قانون خواهند شد.

جانشین پلیس راه فرماندهی انتظامی آذربایجان‌غربی ادامه داد: تمامی مجوزهای تردد صادر شده در تاریخ‌های اعلامی باطل و هیچ گونه مجوز تحت هیچ شرایطی صادر نخواهد شد و فقط تردد وسایل نقلیه عمومی، حمل بار و مسافر آزاد است.

سرهنگ مشتاق با اشاره به اینکه محدودیت تردد که قبلاً اجرا می‌شد به تذکر لسانی و جریمه ختم می‌شد؛ ولی در حال حاضر منع سفر داریم یعنی اجازه ادامه سفر به هیچ راننده‌ای نمی‌دهیم، خاطر نشان کرد: از مردم شریف استان خواستاریم که با مجموعه انتظامی استان در اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها همکاری کنند.

آذربایجان غربی بوی مرگ می دهد/۳ شهرستان در وضعیت سیاه کرونایی

۴۰۰۰ هزار پایگاه بسیج آذربایجان غربی در اختیار بخش سلامت قرار می‌گیرد

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی گفت: پیش بینی شده است در شهرهای مختلف استان در سالن‌هایی که دارای استاندارد هستند، ٢ هزار تخت نقاهتگاهی آماده سازی شود تا روند شیوع بیماری به درستی مدیریت و کنترل گردد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار حبیب شهسواری در جلسه هماهنگی اجرای طرح شهید سلیمانی در آذربایجان غربی، اظهارکرد: در راستای طرح شهید سلیمانی ۲۰۰ تخت بیمارستانی در ارومیه تجهیز شود.

وی ادامه داد: سپاه و بسیج تا نابودی کرونا با همه توان در خدمت سلامت مردم آذربایجان‌غربی بوده و در این راستا، همه اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

فرمانده سپاه شهدا آذربایجان غربی افزود: همه فرماندهان موظف هستند برای استمرار و اجرای با قدرت طرح شهید سلیمانی اقدامات و هماهنگی لازم را با مسؤولان امور بهداشت شهرستان‌ها انجام داده و با قدرت وارد میدان شوند.

سردار شهسواری بیان کرد: برای ما پیشگیری مقدم بر درمان بوده و اجرای محله محور طرح شهید سلیمانی و بیماریابی در اولویت است تا از نیاز بیماران به بستری جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: در زمینه واکسیناسیون نیز، بیش از چهار هزار پایگاه بسیج در اختیار بخش سلامت خواهد بود تا در صورت نیاز تعداد بیشتری نیز آماده سازی شود.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا ۱۶ نفر از پاسداران در راه دفاع از سلامت، شهید شده‌اند، افزود: تا به امروز ۷۵۰ هزار بسته معیشتی نیز در سطح آذربایجان غربی در بین خانوارهای هدف در قالب رزمایش مواسات و همدلی توزیع شده است.

با شیوع موج پنج کرونا ستاد ملی کرونا تعطیلی اصناف و ادارات را صادر کرده و به جز مشاغل گروه یک باقی تعطیل هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار