کد خبر: ۷۲۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
سمنان- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان، گفت: یکی از مهمترین اقداماتی که نهادهای مطالبه‌گر در سطح استان باید به آن واقف باشند، اهم و مهم و اولویت بندی مطالبات در سطوح مختلف است.

به گزارش آرانیوز:محمد شریف ابراهیمی بعد از ظهر پنجشنبه در مجمع مطالبه گری استان سمنان به میزبانی فرهنگسرای کومش سمنان با اشاره به ضرورت مطالبه گری، تاکید کرد: نمی‌توان مطالبه گر بود اما امر به معروف را از یاد برد لذا این اصل اساسی و مهم قیام به سمت خدا است که نمی‌تواند به صورت فردی و تکی انجام شود لذا در کنار تلاش و همت فردی، نیازمند تلاش جمعی است که تشکل‌های مردمی با راه اندازی مجمع مطالبه گری به خوبی نشان داده‌اند که این امر را مد نظر قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه یادگیری راه و رسم مطالبه گری یکی از مسائل مهم در زمینه مطالبات و گروه‌های فعال در این حوزه است، بیان کرد: حتماً باید مطالبه گری اخلاق مدار باشد، لذا مطالبه گران استان سمنان مطالب خوبی را مد نظر قرار دارند اما باید این اصل را فراموش نکرد که برای مطالبه گری می‌بایست روش صحیح اتخاذ شود.

امام حسین (ع) از نخستین مطالبه گران تاریخ اسلام

دادستان مرکز استان سمنان گفت: امام حسین (ع) یکی از نخستین مطالبه گران تاریخ اسلام هستند، بیان کرد: هر کجا صحبتی ایشان با دشمنان کردند به هیچ وقت توهین وجود نداشت ایشان حتی از پدر و مادر خود بیان کردند اما به هیچ وجه توهین نکردند یعنی اگر من و شما نیز می‌خواهیم به عنوان مطالبه گر در راه مطالبه حرکت کنیم به هیچ وجه نباید به کسی توهین کنیم چرا که در اسلام این امر پسندیده نیست. اگر پسندیده بود امام حسین (ع) می‌توانست با تهدید و توهین خودش را نجات دهد.

ابراهیمی افزود: اگر مطالبه گر توهین کند، کسی از وی دفاع نمی‌کند، گفت: امر به معروف و مطالبه گری بر چند قسم است که یکی از آنها مطالبه گری مردم به مردم است دومین آنها مطالبات مردم از مسئولان و سومین مطالبات مسئولان از مردم محسوب می‌شود. ما امروز به هر سه شکل باید جامعه را پویا کنیم اسلام حتی اجازه می‌دهد که فرزند به والدین خودش مسائل را تذکر دهد.

وی با بیان اینکه عدم آگاهی و فرهنگ سازی صحیح در خانواده‌ها است که امروز دادگاه‌های خانواده شلوغ هستند، بیان کرد: امروز وقتی مردی از بابت گذاشته شدن مهریه همسرش به اجرا، از او قهر کرده و به خانه نمی‌رود، قطعاً باید دانست که نسبت به مسائل دینی دچار کج فهمی است و قرآن کریم را یا نخوانده و یا عمل نمی‌کند چرا که مهریه و نفقه و.. عقود اسلامی هستند و حق زن است لذا نادیده گرفتن حق دیگران اوج بد اخلاقی است حتی اگر آن فرد همسر و یا فرزند یک نفر باشد.

دادگاه‌ها مملو از پرونده هستند

دادستان مرکز استان سمنان با بیان اینکه اگر به امر به معروف عمل نکنیم، شاهد پر شدن دادگاه‌ها هستیم، گفت: مصیبت‌هایی که برای خانواده‌های درگیر طلاق رخ می‌دهد از خود والدین تا فرزندان طلاق، فراوان است لذا باید مطالبه گری و امر به معروف از مردم به مردم انجام شود نباید گفت که زندگی دیگران به من ارتباط ندارد باید به کمک مردم رفت.

ابراهیمی با بیان اینکه نباید در زندگی افراد دخالت کرد اما باید کسانی که می‌توانند، به مردم کمک کنند، گفت: یکی دیگر از ارکان امر به معروف، نسبت مردم به مسئولان است یعنی مردم در قبال جامعه و مسئولان نیز احساس مسئولیت کنند.

وی با اشاره به اینکه هر کس اهتمام به امور مؤمنان نداشته باشد از اهل بیت (ع) نیست و این موضوع در احادیث ما مورد تاکید قرار گرفته است، افزود: روایات بسیاری وجود دارد که می‌گوید نسبت به مسائل باید حساسیت داشت.

دادستان مرکز استان سمنان با بیان اینکه موضوعاتی که باید مورد مطالبه قرار گیرد باید اهم و مهم شود تا مسئولان به خصوص دستگاه قضائی را درگیر مسائلی که کمتر اهمیت دارند، نشود، گفت: طبق قانون، رسالت دادستان و دستگاه قضائی در کنار تعقیب مجرمان، پیشگیری از وقوع جرایم است که در این زمینه با آمران به معروف و ناهیان از منکر، دانشگاه‌ها و مردم ارتباطات خوبی در سراسر استان برقرار شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار