کد خبر: ۷۱۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
ارومیه - رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از تولید ماده ضد سرطان وین کریستین از گیاهان دارویی با سیستم های نوین بیوتکنولوژی خبر داد.

به گزارش آرانیوز:امین رستم زاده ظهر چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های گروه متابولیتهای ثانویه در سامانه‌های زیستی واحد در حوزه کشاورزی، افزود: تولید ماده ضد سرطان و ضد تومور وین کریستین و وین بلاستین از گیاه دارویی پروانش در بیوراکتور یکی از ۱۰ طرح مصوب و شاخص کارگروه پژوهش استان آذربایجان غربی است که ۵۰ درصد اعتبار پژوهشی استان به این طرح تخصیص داده شده است.

وی با تشریح وجوه تمایز این طرح ملی اظهار کرد: گیاه دارویی پروانش به علت دارا بودن آلکالوئیدهای مهم وین بلاستین و وین کریستین که هر دو اثر ضد توموری و ضد سرطانی دارند، در صنایع داروسازی اهمیت بسیاری دارد طبق آمار معاونت غذا و دارو هر سال به طور متوسط حدود ۳۰ میلیارد تومان از این دارو در کشور مصرف می‌شود که ۹۵ درصد آن وارداتی است.

وی ادامه داد: از آنجا که تقاضای بسیار زیادی برای وین بلاستین و وین کریستین وجود دارد و تنها منبع تولید این دو ترکیب از گیاهان است و امکان تولید شیمیایی آنها در آزمایشگاه وجود ندارد و از طرفی میزان آنها در مواد خام اولیه استخراج شده از پروانش کم است، اهمیت مطالعه بر روی این گیاه و تولید وین کریستین و وین بلاستین از طریق روش‌های بیوتکنولوژی چند برابر می‌شود.

رستم زاده با اشاره به برنامه‌های توسعه‌ای گروه شیمی تجزیه عنوان کرد: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده این گروه پژوهشی در نظر دارد طی دو سال آینده به دانش فنی ۵ طرح فناورانه مورد نیاز کشور دست پیدا کند که این طرح‌های فناورانه شامل اکسیژن زدا، دوپ حفاری، کاتالیست میراکس، پارابن و کود زیستی می‌باشد.

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به ضرورت توجه به تکنیک‌های بهینه سازی و ارتقا راندمان با امن ترین و مؤثرترین و سبزترین متدها از تمامی ابعاد در اصول و مدل‌های تخصصی مدیریت نوین در کسب و کارهای مختلف خاطرنشان کرد: رویکرد مدیریتی واحد در بخش پژوهش مبتنی بر تدوین و طراحی مدل هم افزایانه کیفی خدمات پژوهشی گروه‌ها در ایجاد ارزش آفرینی از یک منظر مشخص و تخصصی متناسب با ظرفیت بومی منطقه است.

وی با اشاره به تصویب و امضا قرارداد طرح ملی فناورانه اکسیژن زدا در سال ۱۴۰۰ بعنوان یکی دیگر از موفقیت‌های علمی این گروه طی هفته جاری اضافه کرد: از مزایای استفاده از اکسیژن زداها خصوصاً نوع آلی که مبتنی بر تجزیه پذیر بودن در محیط زیست در مقایسه با نوع معدنی آن است می‌توان به افزایش عمر مفید دستگاه‌ها، کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و حفظ ایمنی و سلامت محصول و بهینه سازی آن و حفاظت از محیط زیست و مبتنی بر فناوری سبز بودن و تجزیه پذیری در محیط زیست اشاره کرد.

وی ادامه داد: نکته مهمتر اینکه فناوری این ماده کاملاً وارداتی در اختیار کشور آمریکا بوده و تا سال ۲۰۲۷ خود این کشور سالانه نیازمند ۶۰۰ هزار تن از این ماده برای صنایع مختلفش است.

رستم زاده گفت: مواد اکسیژن زدا یکی از مواد شیمیایی مهم و اساسی در صنایع مختلف یک کشور از جمله صنعت مهم نفت، قلمداد می‌شود چرا که وجود اکسیژن حتی در مقیاس ppb برای تجهیزات صنایع مشکلات فراوانی از جمله خوردگی، انسداد مجاری و کانال‌های انتقال مواد را ایجاد خواهد کرد که منجر به توقف خط تولید و تعویض مخازن و تحمیل هزینه‌ها و ضررهای چند صد میلیون دلاری بر صنایع است.

وی با اشاره به اینکه اکسیژن زداها را می‌توان از یک نگاه کلی به دو دسته آلی و معدنی تقسیم کرد ادامه داد: فناوری نوع اکسیژن زدای جهاددانشگاهی آذربایجان غربی از نوع آلی می‌باشد که مزیت و ابتنا این فناوری بر سبز بودن و حفظ محیط زیست در مقایسه با نوع معدنی آن است که خروجی آن بصورت نمک بوده اما نوع آلی کاملاً در محیط زیست تجزیه می‌شود.

 

رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی همچنین با تشریح جزئیات این ماده فناورانه وارداتی اظهار کرد: هدف از اجرای این پروژه از سوی پژوهشگران گروه شیمی واحد کسب دانش فنی ماده شیمیایی" دی اتیل هیدروکسی آمین" در اشل نیمه صنعتی است که این ماده یکی از مواد شیمیایی پرمصرف و ارزشمند مبتنی بر فناوری سبز در حوزه صنعت نفت می‌باشد و ضمن ارتقا راندمان و بهینه سازی عملیاتی از همه مهمتر سبب جلوگیری نشتی مواد سمی و نفتی به محیط زیست می‌شود و فناوری مبتنی بر سبز تلقی می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار