کد خبر: ۷۱۹۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
ارادت یزدی‌ها به حسین‌بن‌علی(ع) مثال‌زدنی است، ارادتی که حتی کرونا نتوانست از شدت آن بکاهد و عاشقان اباعبدالله با تغییر سبک‌های عزاداری بازهم در صف ارادتمندان اهل‌بیت(ع) سینه می‌زنند.

به گزارش آرانیوز:نخل‌ها و حسینیه‌های به جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی، گواهی می‌دهند که یزدی‌ها از ۸۰۰ سال پیش، از محبان اهل‌بیت (ع) بوده‌اند و از زمانی که پیروان زرتشت در این خطه کویری به دین اسلام درآمدند، مخلص‌ترین و واقعی‌ترین عزاداران ذریه رسول اکرم (ص) خود را به جهانیان معرفی کردند.

نخل‌برداری یکی از آئین‌های عزاداری یزدی‌ها و نماد برگزاری تشییع پیکر مطهر امام حسین (ع) و یاران و فرزندان ایشان در صحرای کربلاست و وجود کهنسال‌ترین نخل‌ها در حسینیه شاهزاده فاضل یزد و نخل نیر، گویای عزاداری باشکوه یزدی‌ها از حدود پنج قرن پیش برای اباعبدالله الحسین (ع) است.

حسینیه‌های قدیمی نشانی از عزاداری باشکوه یزدی‌ها در ادوار مختلف تاریخی

صدها حسینیه قدیمی از دورافتاده‌ترین روستاهای تفت و مهریز و اشکذر تا تکیه‌های صاحب شهرت نظیر تکیه امیرچقماق، همه و همه نشان از عزاداری‌های باشکوه یزدی‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی است.

همین امر، ماه محرم را در یزد ویژه کرده و شاید به جرأت بتوان گفت در هیچ نقطه‌ای از کشور، شور عزاداری همانند شورا عزاداری یزدی‌ها نیست.

نخل‌برداری‌های باشکوه، سینه زنی‌های هماهنگ، همخوانی نوحه‌ها و دیگر آئین عزاداری یزدی‌ها در نوع خود منحصر بفرد است و زیبایی و اصالت آن نه تنها مردمان استان‌های مختلف کشور بلکه مردمان دیگر کشورها را به تماشا فراخوانده است.

شاید روزگاری مردم سایر استان‌های کشور از آئین نخل‌برداری و دیگر آئین‌های عزاداری و عاشورایی یزدی‌ها اطلاع نداشتند اما امروز کمتر کسی است که این آئین باشکوه را ندیده باشد و از کم و کیف آن بی‌اطلاع باشد.

حسینیه ایران سیاه‌پوش شهید نینوا/جای سفیران فرهنگی عاشورا خالی‌ست

فیلم‌ها و تصاویر آئین عاشورایی یزد در طول یک دهه گذشته توسط گردشگران خارجی که اوایل به صورت اتفاقی در ایام محرم به ویژه روزهای تاسوعا و عاشورا به یزد سفر کرده بودند، کم‌کم به سراسر دنیا مخابره شد و صرف نظر از محرم سال گذشته که همه برنامه‌های عزاداری در سایه منحوس کرونا تعطیل شد، هر سال گردشگرانی از سراسر دنیا در این ایام به یزد سفر می‌کردند و با اشتیاق و کنجکاوی به تماشای عزادارای مردم این خطه می‌نشستند.

گردشگران مذهبی یزد حالا کم‌کم به سفیران فرهنگی عاشورا تبدیل شده‌اند زیرا لحظه‌های حضور خود را در مراسم مذهبی به ثبت رساندند و این تصاویر به همراه خاطراتی از برنامه‌های این ایام به سراسر دنیا مخابره شد.

کرونا مرزها را به روی مهمانان اباعبدالله بست

محرم سال گذشته جای خالی سفیران فرهنگی عاشورا و گردشگران مذهبی به خوبی احساس شد و کرونا مرزها را به روی این مهمانان ویژه اباعبدالله (ع) بست.

کرونا سال گذشته شاید برای نخستین بار در طول تاریخ عزاداری محرم و صفر در یزد، مجالس روضه را به تعطیلی کشاند، حسینیه‌ها و مساجد را تعطیل کرد، نخل‌برداری‌ها را متوقف کرد و همه این اتفاقات، سایه دو اندوه را بر یزد، حسینیه ایران کشاند، نخست اندوه ماه حزن اهل‌بیت (ع) و سپس اندوه تعطیلی مراسم عزاداری به دلیل شیوع کرونا.

امسال اما یزدی‌ها تعطیلی مراسم روضه را تاب نیاوردند و با تغییر سبک‌های عزاداری، رنگ شور حسینی به حسینیه ایران زدند.

حسینیه ایران سیاه‌پوش شهید نینوا/جای سفیران فرهنگی عاشورا خالی‌ست

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد در این باره به مهر گفت: امسال مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در حسینیه ایران تعطیل نیست بلکه مراسم از مساجد و حسینیه‌های سربسته به فضاهای باز انتقال یافته و مردم با رعایت فاصله اجتماعی، به حداقل رساندن زمان عزاداری، استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، پرچم عزای حسین (ع) را برافراشته نگه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام علیرضا نجیمی عنوان کرد: هیئت‌های مذهبی تمام تلاش خود را برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کار گرفته‌اند و امسال به مدد و یاری اهل بیت (ع)، مراسم روضه در یزد تعطیل نخواهد بود بلکه با سبک و شیوه جدید و رعایت دستورالعمل‌ها، شرایط متفاوتی را در مراسم عزاداری شاهد خواهیم بود.

اولویت، حفظ سلامت مردم است

وی بیان کرد: فضاسازی شهری، سیاهپوش کردن نخل‌ها، نصب پرچم یاحسین (ع) و پرچم عزا در سردرب منازل، نشان از حضور جدی یزدی‌ها در مراسم عزاداری محرم امسال دارد اما درخواست ما از مردم، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است و همگان باید در نظر داشته باشند که اولویت ما، حفظ سلامتی مردم است.

محرم سال گذشته، حال و هوای غریبی در شهر یزد که به دلیل کثرت حسینیه‌ها و مساجد و برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) به حسینیه ایران معروف است، حاکم بود.

برخی علما حتی بر این اعتقادند که تعطیلی روضه‌ها و مراسم مذهبی، بین روحانیت، مردم و فضای معنوی حاکم بر جامعه فاصله انداخته که این رابطه باید هرچه سریع‌تر اصلاح شود زیرا در غیر این صورت، دشمنان از این خلأ استفاده خواهند کرد.

روضه‌های خانگی ولو برای یک نفر برگزار شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در این زمینه به مهر گفت: خلأ ارتباط بین مردم و روحانیت در طول یک سال گذشته به خوبی احساس می‌شود که لازم است با برپایی مجدد روضه‌ها، فعال شدن مساجد و برپایی نمازهای جمعه و جماعت، این خلأ به سرعت پر شود.

حسینیه ایران سیاه‌پوش شهید نینوا/جای سفیران فرهنگی عاشورا خالی‌ست

آیت‌الله محمدرضا ناصری عنوان کرد: مردم یزد عادت به برپایی مراسم روضه به ویژه روضه‌های خانگی داشتند که در طول یک سال گذشته این مراسم تعطیل شد اما دوباره باید احیا شود.

وی تاکید کرد: روضه‌های خانگی باید به همت بانیان روضه و پیگیری روحانیون ولو برای یک نفر یا جمعیت کم، در منازل برگزار شود تا ضمن برقراری ارتباط مردم با روحانیت و حاکم شدن فضای معنوی در جامعه، سنت روضه‌خوانی‌های سنتی یزد احیا و تقویت شود.

شکل‌گیری سنت‌های حسنه زیر سایه منحوس کرونا

سال گذشته نیز گرچه مراسم عزاداری با حضور جمعیت زیاد مردم تعطیل شد و سفره‌های نذری برای مهمانان امام حسین (ع) گسترده نشد، اما سنت‌های زیبایی از جمله آزادی زندانیان جرایم مالی غیرعمد پا گرفت، سنت‌هایی که با افزایش گرفتاری‌های مردم، نیاز جدی زمان حاضر بود.

کرونا سال گذشته بساط روضه‌ها را برچید اما امسال در کنار سنت‌های زیبا و حسنه‌ای که سال گذشته زیر سایه منحوس کرونا شکل گرفت، روضه‌خوانی‌ها نیز دوباره برپا می‌شود اما به روشی متفاوت تا پرچم عزای سید و سالار شهیدان کربلا هرگز بر زمین نماند.

یزدی‌ها امید دارند به زودی زود، با ریشه‌کن شدن کرونا، مهمانان اباعبدالله الحسین (ع) باز هم از سراسر جهان بر سفره پربرکت شهدای کربلا مهمان باشند و فرهنگ عاشورا را برای جهانیان مخابره کنند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار