کد خبر: ۷۱۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۵
بیرجند- کارشناسان در جلسه پیشگیری از خشونت خانگی و کلامی خراسان جنوبی عنوان کردند: کرونا و حضور مستمر و بی‌برنامه در خانه تنش و خشونت ببین اعضای خانواده را افزایش داده است.

به گزارش آرانیوز:حجت‌الاسلام یدالله وحدانی‌نیا ظهر چهارشنبه در جلسه بررسی مداخلات و اقدامات ناظر بر پیشگیری از خشونت خانگی و پرخاشگری کلامی و نوشتاری اظهارکرد: در شیوه عملی سیره بزرگان دین و به ویژه پیامبر اسلام (ص) بر داشتن تواضع، افتادگی و مهربانی با آحاد جامعه به ویژه زنان و کودکان تأکید شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: با این وجود متأسفانه گاه ما در خانواده‌ها شاهد خشونت‌های کلامی، تمسخر و …هستیم که کرامت انسانی را نیز در پاره‌ای از موارد زیر سؤال می‌برد.

وحدانی‌نیا ادامه‌داد: متأسفانه زنان و کودکان به واسطه وضعیت روانی و جسمی که دارند بیش از سایر اقشار جامعه از این خشونت‌ها آسیب می‌بینند و شخصیت کودکان نیز به شدت تحت تأثیر این خشونت‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: متأسفانه موضوع کاهش خشونت دستگاه متولی و هماهنگ کننده خاصی ندارد تا بتوانیم مطالبه‌گری جدی داشته باشیم بلکه در واقع کار پیشگیری از آسیب‌ها از جمله خشونت فراقوه ای و فرا دستگاهی است.

آمار واقعی از خشونت خانگی وجود ندارد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: آماری که نیروی انتظامی، بهزیستی و دادگستری در زمینه خشونت ارائه می‌دهند تنها بخشی از میزان این آسیب اجتماعی است چون که بسیاری از قربانیان خشونت به هیچ وجه شکایت نمی‌کنند.

وحدانی‌نیا اظهارکرد: از فضای مجازی نیز به جای اینکه برای رشد اخلاقی و تعالی استفاده شود نیز تبدیل به بستری برای خشونت‌های کلامی و نوشتاری علیه زنان و کودکان شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان‌جنوبی یادآور شد: متأسفانه گاه مجرمان از ضعف نفس کودکان استفاده کرده و از آنان برای جرائمی در حوزه قاچاق مواد مخدر استفاده می‌کنند.

وی از اجرای طرح جامع کنترل و کاهش خشونت در استان خبر داد و گفت: در این برنامه اولویت های اساسی پیشگیری از خشونت علیه کودکان و نوجوانان و زنان، پرخاشگری کلامی و نوشتاری، سرقت‌های خشونت‌آمیز و جنایات عمدی نیاز به اقدام فوری دارند.

مجتبی احمدی، معاون مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: در دو سالی که آموزش‌ها در بستر فضای مجازی انجام می‌گیرد و کودکان و نوجوانان دائم در خانه هستند، تنش بین آنها و والدین افزایش یافته است.

حضور مستمر در خانه موجب تنش می‌شود

وی بیان‌کرد: این حضور مستمر در خانه باید به گونه‌ای باشد که به تنش و در نهایت خشونت بین والدین و فرزندان منجر نشود که در این زمینه می‌توان از مشاوران مدارس، مراکز مشاوره‌ای و سامانه نماد کمک گرفت.

معاون مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: از آنجایی که دو سال از فعالیت در شبکه شاد می‌گذرد و همگان با این سامانه آشنایی دارند می‌توان کارگاه‌ها در بستر شبکه شاد برگزار کرد.

سید هاشم اسماعیل‌زاده، مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه گفت: متأسفانه تنش‌های اقتصادی، نظام آموزشی معدل‌گرا و کنکور محور موجب افزایش خشونت‌ها و گاه کودک‌آزاری شده است.

وی بیان‌کرد: اینکه ما یک خانواده و فرزند زندانی را به واسطه زندانی بودن پدرش از بسیاری از مواهب و مزیت‌های اجتماعی چون اشتغال و … محروم کنیم خود یک تبعیض و عامل خشونت زا است.

مدیرعامل انجمن حمایت از زندانیان خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در راستای کاهش خشونت باید فرهنگ ایجاد نشاط را در کشور را نهادینه کنیم، گفت: وقتی به مردم می‌گوییم که در خانه بمانید باید برای ماندن آنان در خانه برنامه داشته باشیم وگرنه منجر به خشونت خانگی و افزایش تنش می‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار