کد خبر: ۷۱۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
اردبیل - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل گفت: تامین سلامت جامعه تنها با آسیب‌شناسی درست از نهاد خانواده و توجه به نیازهای اقشار آسیب‌پذیر میسر می‌شود.

به گزارش آرانیوز:حجت الاسلام قاسم جعفرزاده ، اساس تربیت انسان را کانون خانواده عنوان و اظهار کرد: سوره هل اتی در روز ۲۵ ذی الحجه در شأن اهل بیت پیامبر (ص) نازل شد که پس از سه روز روزه و انفاق افطار خود، از طرف خداوند اطعام شدند. چنین روزی از آن رو به «روز خانواده» موسوم شده است که بهترین تجلی از خانواده اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

وی گفت: اهل بیت پیامبر اکرم (ص) خانواده‌ای بود که در آن بندگی حضرت حق و ایثار در راه خدا نصب العین همه افراد بوده و رمز و راز بقای خانواده را در «مودت و رحمت» دانسته و بر تفاهم، احترام متقابل، شخصیت بخشیدن به همسر و فرزندان، مشارکت، تعاون، همدلی و تسکین و آرامش بخشی تاکید داشتند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل در تعریف خانواده سالم گفت: خانواده سالم و متعادل، خانواده‌ای است که در آن حریم حرمت افراد پاس داشته می‌شود و نیازهای عاطفی، روانی زیستی و حیاتی به خوبی و به درستی پاسخ داده می‌شود و در زندگی حضرت زهرا (س) و امیرالمومنین علی (ع) شاهد دورنمایی کامل از زندگی توأم با مودت و رحمت در آرامشی روحانی و سلامت اخلاقی هستیم.

حجت الاسلام جعفرزاده افزود: خانواده به‌عنوان کوچک‌ترین نهاد اجتماعی، آسیب پذیرترین گروه در برابر آسیب‌های اجتماعی است به طوری که اکثر مشکلات و آسیب‌ها ابتدا در خانواده‌ها بروز پیدا می‌کند و در صورت عدم پیشگیری و برخورد ناصحیح با آنها، به درون جامعه نیز رسوخ می‌کند.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به نقش خانواده در تعلیم و تربیت اشاره کرد و افزود: نقش خانواده به‌عنوان اثرگذارترین نهاد تربیتی در پرورش و تربیت سرمایه‌های انسانی که از بزرگترین پشتوانه‌های توسعه و تعالی هر کشوری به شمار می‌آید، از چنان اهمیتی برخوردار می‌باشد که سلامت و صلابت هر جامعه‌ای مرهون وجود خانواده‌های سالم، عفیف و با تقوا است.

وی در ادامه به زمینه‌های لازم برای تشکیل خانواده سالم از نظر اسلام اشاره کرده و گفت: انتخاب همسر مناسب در گام اول، التزام به تقوا و اجتناب از محرمات، قدردانی از زحمات یکدیگر، رعایت سلسله مراتب و احترام به بزرگ‌تر، مسئولیت پذیری اعضای خانواده، تعهد اعضای خانواده نسبت به یکدیگر، آرمش و سکون در خانه، عشق و محبت نسبت به یکدیگر، عدالت در بین اعضای خانواده، حرکت به سمت کمال به صورت جمعی، انعطاف پذیری و گذشت، روحیه تعاون و همکاری، رشد متعادل و هماهنگ در ابعاد مختلف از شاخصه اصلی خانواده سالم از نظر اسلام است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار