کد خبر: ۷۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰

به گزارش آرانیوز، به نقل از خانه ملت، در آستانه برگزاری مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دقایقی پیش «نورالدین جان اسماعیل‌اف» رئیس مجلس ازبکستان، «محمد تویر زوکیر زودا» رئیس مجلس نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان و «سینی آمارو» رئیس مجلس ملی نیجر و نماینده رئیس جمهوری این کشور در صدر سه هیأت پارلمانی وارد تهران شدند.

همچنین «سوماه فوده» نایب رئیس مجلس «گینه کوناکری» ساعتی قبل با استقبال جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد.

مراسم تحلیف حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی فردا (پنجشنبه ۱۴ مرداد) در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

 از ظهر امروز میهمانان مراسم تحلیف ریاست جمهوری و در ابتدا خانم «ترکوویچ» معاون شورای وزیران و وزیر امور خارجه بوسنی و همچنین آقای «ابراهیم محمد» وزیر گردشگری غنا به منظور شرکت در این مراسم به تهران آمدند.

«حموده صباغ» رئیس مجلس سوریه که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است در بدو ورود مورد استقبال «عباس گلرو» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نایب رییس گروه دوستی پارلمانی دو کشور قرار گرفت.

نمایندگان ارشد اتحادیه اروپا به ریاست «انریک مورا» معاون دبیرکل اتحادیه اروپا دقایقی پیش به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد کشورمان شدند، «استفان کلمنته» سفیر اتحادیه اروپا در وین و «برنو شول» رئیس میز اقدام ایران در اتحادیه اروپا، معاون دبیرکل را در این سفر همراهی می کنند.

تعدادی از نمایندگان اتحادیه آلبا به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری وارد خاک کشورمان شدند.

آقای «ساچا سرخیو لورنتی سولیز» دبیرکل اتحادیه و خانم «گابریلا سوله داد بلانکو تورتوسا» و خانم «والریا الیزابت دوارته گایگیوس» به عنوان اعضای اتحادیه آلبا وارد کشور شدند. اتحادیه آلبا شامل کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوآ، بولیوی و کوبا است.

به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آقای «دنیس مونکادا کولیندرس» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه دقایقی پیش در رأس هیاتی وارد تهران شد.

همچنین دبیرکل اتحادیه کشورهای صادرکننده گاز (اوپک گازی) و معاون وزیر انرژی روسیه «یوری سنتیورین» نیز به منظور شرکت در مراسم تحلیف سه شنبه شب وارد کشورمان شد.

«ساریبای» دبیر اجرایی سیکا دقایقی پیش وارد تهران شد.

آقای ساریبای در بدو ورود مورد استقبال آقای «جلیل رحیمی جهان‌آبادی» رییس گروه دوستی ایران و قزاقستان قرار گرفت.

آقای «نورالدین جان اسماعیل اف» رییس مجلس ازبکستان، «محمد تویر زوکیزودا» رییس مجلس نمایندگان مجلس عالی تاجیکستان و آقای «سینی امارو» رییس مجلس ملی نیجر ونماینده رییس جمهور این کشور در صدر سه هیات پارلمانی با استقبال «جلیل رحیمی جهان آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد تهران شدند.

همچنین آقای «سوماه فوده» نایب رییس مجلس گینه کوناکری دقایقی پیش با استقبال جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد

گفتنی است بر اساس آمار اعلام شده تا این لحظه 115 مقام رسمی از 73 کشور جهان برای حضور در مراسم تحلیف اعلام آمادگی کردند؛ از بین این مقامات 10 رئیس کشور در تراز سران کشورها، 20 رئیس مجلس، 11 وزیر خارجه، 10 نفر از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیأت‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. همچنین روسای مقامات 11 سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رئیس اوپک و مقاماتی از IPU، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D8 برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.

حموده صباغ عباس گلرو

 حموده صباغ رئیس مجلس سوریه که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده است در بدو ورود مورد استقبال عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نایب رییس گروه دوستی پارلمانی دو کشور قرار گرفت. مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران روز پنجشبه 14 مردادماه در مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

رئیس مجلس سوریه: روابط ایران و سوریه با خون شهیدان دو کشور به هم پیوند خورده است

محمود صباغ که به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری به کشورمان سفر کرده در بدو ورود به تهران در گفت وگو با  خاطرنشان کرد: هدف از این سفر حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید ایران است و ما نمی توانیم در چندین کلمه عمق روابط دو کشور را بگوییم چرا که روابط دو کشور محکم، متمایز و ریشه دار است و مایه افتخار من است که آقای بشار اسد ما را برای حضور در این مراسم انتخاب کرد.

وی افزود: مایه افتخار من است که در مراسم تحلیف و به میزبانی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می کنم و روابط دو کشور روابطی مهم و طولانی است که روابط دو ملت جمهوری اسلامی ایران و سوریه با آمیخته شدن خون سوری ها و ایرانی ها و خون های ریخته شده محکم تر و عمیق تر شده است./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار