کد خبر: ۷۱۴۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
اراک- در بخش دوم میزگرد «آسیب شناسی نظام برنامه ریزی بودجه در کلانشهر اراک» به این مقوله پرداخته شده که بودجه شهرداری اراک صرفا سنتی و فهرست نویسی است یا بودجه‌نویسی علمی صورت می‌گیرد.

به گزارش آرانیوز:کورش دیباج: در بخش اول میزگرد «آسیب‌شناسی نظام برنامه ریزی بودجه در کلان‌شهر اراک» که با حضور سعید بیاتیان، شهردار اراک، ایرج رضایی، دبیر شورای اسلامی شهر اراک، حمید رضا خان‌محمدی معاون اسبق برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اراک، عباس خسروانی، کارشناس اقتصاد سیاسی و پیمان عین‌القضاتی، جامعه شناس برگزار شد، با وجود تاکید شهردار و دبیر شورای شهر اراک مبنی بر عملیات و برنامه محور بودن بودجه ۱۴۰۰ شهرداری کلان‌شهر اراک کارشناسان و صاحب‌نظران حاضر در جلسه معتقد بودند نگاه اقتضایی همچنان بر بودجه شهرداری اراک حکم‌فرماست و عدم شفافیت در آن به‌عنوان خطر جدی محسوب می‌شود، حال در بخش دوم این میزگرد خبرگزاری مهر از میهمانان حاضر در میزگرد این پرسش را مطرح کرد که بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک با چه نقص‌هایی روبه‌رو است و چرا بستر سرمایه‌گذاری در شهر اراک فراهم نشده است.

بودجه‌نویسی یا فهرست‌نویسی در شهرداری اراک

حکم‌رانی مدیریت اقتضایی در شهرداری اراک

خان‌محمدی در ادامه میزگرد از سخنان خود با آسیب شناسی مدیریت شهری اراک در نظام برنامه‌ریزی بودجه، گفت: در شهرداری اراک یک مدیریت تعریف شده وجود ندارد و مدیریت آن اقتضایی است حتی بر اساس برنامه توسعه چشم‌انداز ۵ ساله یا ۲۰ ساله یا یک برنامه عملکرد یک ساله وجود ندارد. وقتی مدیریت، مدیریت اقتضایی می‌شود نگاه باید نگاه هرمنوتیک و تفسیری باشد و شما نمی‌توانید به صورت کمی و کیفی اعداد و ارقام را روی دایره ریخته و بگوییم اینجا از برنامه خارج شده است.

این صاحب نظر برنامه ریزی و مدیریت شهری تاکید کرد: اگر شهر اراک بخواهد همچون شهر تبریز که تجربه خوب در سرمایه گذاری دارد، همچون اصفهان که تقریباً در حوزه سرمایه گذاری مقبول است، باشد باید این موانع پیش رو رفع شود که اولین راهکار این است که دستگاه‌های ذی‌ربط با شهرداری همراه باشند نه اینکه صرفاً ضابط، خط‌کش گذار باشند.

نگاه تفسیری و مدیریت اقتضایی بر بودجه شهرداری اراک حاکم است

معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اراک گفت: در راهبردهای بودجه دقیقاً سرانه‌های زیست محیطی و افزایش نشاط شهری آمده است، اما نکته اصلی اینجا مطرح است که این موضوعات را با کدام اعداد کمی می‌توان مقایسه کرد، به همین خاطر در این موارد یک نگاه تفسیری وجود دارد و نیاز دارد که در مدیریت اقتضایی تصمیم‌گیری شود.

خان‌محمدی با بیان اینکه قوانین دست و پاگیری در کلان‌شهر اراک وجود دارد که اجازه نمی‌دهد سرمایه گذاری در این شهر صورت بگیرد، گفت: بودجه شهرداری‌ها هم مشکل دارد از سال ۹۶ به بحث بودجه‌ریزی خزانه داری اشاره کرده‌اند، هر سال اعلام کردند در ماه‌های آینده روش حسابداری خزانه داری اعلام می‌شوند ما دوست داریم خزانه داری را پیاده کنیم ما به عنوان برنامه ریز بودجه دوست داریم این روش را پیاده کنیم و حتی نرم افزار این روش را شهرداری اراک خریداری کرده است ولی خود این روش ناقص است.

این صاحب نظر برنامه‌ریزی و مدیریت شهری گفت: اینکه عنوان کردم باید به صورت اقتضایی شهرداری مدیریت شود، دلیل بر این نمی‌شود که شهرداری نمی‌تواند برنامه محور حرکت کند، ولی هم اکنون سیستم مدیریت شهرداری اراک اقتضایی است بودجه که شهرداری تدوین می‌کند به درآمدهای پایدار و درآمدهای ناپایدار بر می‌گردد.

وی گفت: ما باید سعی کنیم علمی تر به موضوع درآمدهای پایدار نگاه کنیم، درآمدهای پایدار تعریف دارد باید تدوام پذیر و انعطاف پذیر باشد. یک‌سری سرکد در بودجه دارد و کاملاً علمی و قابل رصد است و همه آن در بودجه لحاظ می‌شود.اگر بخشنامه‌ای وزارت کشور در اختیار شهرداری‌ها می‌گذارد پایه و متونش علمی است ولی دلیل اینکه عنوان می‌کنم نظام بودجه‌ریزی در شهرداری‌ها اقتضایی است بدین خاطر است که اولاً تعاریفش کیفی و هرمنوتیک است یعنی شما باید تفسیر کنید به عنوان مثال شاخصه نشاط اجتماعی را که نمی‌توان با اعداد و ارقام در بودجه مشخص کرد بلکه این امر نسبی است.

تعارض در تأمین منابع موجب انحراف در اهداف اولیه شهرداری می‌شود

خان‌محمدی ادامه داد: از طرفی مشکلاتی که به شهرداری‌ها تحمیل می‌شود تعارض در تأمین منابع و تعارض در تأمین اهداف است و همین امر باعث می‌شود که شهرداری نسبت به اهداف اولیه‌اش با تعدیل یا انحراف مواجه شود.

این صاحب نظر برنامه‌ریزی و مدیریت شهری تاکید کرد: اگر می‌خواهیم در حوزه فرهنگ کار کنیم به مشارکت شهروندی نیاز داریم و برای این امر نیاز است سرانه‌های عدالت محور در شهر توزیع شود که تنها راهکارش بودجه است.

وی ادامه داد: منظور از بودجه، بودجه حاضر نیست بلکه بودجه جامع و تعریف شده مد نظر است تا زیرساخت‌های شهری عدالت محور توزیع شود.

معاون اسبق برنامه‌ریزی و توسعه منابع انسانی شهرداری اراک گفت: براساس تقسیم بندی وزارت کشور هر محله بر اساس بلوک‌هایی تفکیک می‌شود و بر اساس این تقسیم بندی، کلان‌شهر اراک مشمول ۵۵ محله است که این ۵۵ محله سرانه‌هایی دارد که می‌شود هر محله را از طریق بودجه محله محور رصد کرد. اگر شهرداری و شورای شهر آینده به سمت پیاده سازی بودجه محله محور سوق پیدا کند هر محله دارای شناسنامه می‌شود و بر اساس سراهای محله که پایگاهشان مساجد است شهرداری می‌تواند مردم را به مشارکت دعوت کند.

بودجه‌نویسی یا فهرست‌نویسی در شهرداری اراک


به گزارش مهر، شهردار کلان‌شهر اراک گفت: نگاهی که در واقع نگاه واقع‌بینانه به شهرداری است با نگاه کلاسیک و تئوریکی که به شهرداری می‌شود متفاوت است ما در فصل درآمدی آمدیم بابت صدور پروانه ساختمانی عدد الف را در نظر گرفتیم امسال با رکود ساخت و ساز مواجه می‌شویم مردم تمایل به ساخت و ساز ندارند خوب این عدد الف با نقصان مواجه می‌شود در عوارضاتی که با عنوان‌های مختلف همچون عوارض کسبی، عوارض خودرو و سایر موارد که اصلی ترین مطالبات شهرداری و عوارض آلایندگی و ارزش افزوده که آن هم باز تابع تغییرات مملکتی است.

بالغ بر ۳۵۰ وظیفه‌ای بر عهده شهرداری قرار دارد

وی ادامه داد: شهرداری مانند برخی دستگاه‌ها منابع درآمدی اختصاصی ندارد. شهرداری در می‌آورد و خرج می‌کند این نگاه، نگاهی است که باید در جهت واقع گرایی اصلاح شود و از طرف دیگر کار کردن در شهرداری واقعاً طاقت‌فرسا است ولی در عین حال حلاوت خودش را دارد ولیکن تقریباً بالغ بر ۳۵۰ وظیفه‌ای است که بر عهده شهرداری گذاشته شده است، همین حوزه خدمات شهری شهرداری اراک با جمع‌آوری روزانه بالغ بر ۳۰۰ تن پسماند شهری خودش یک اداره و تشکیلاتی بزرگ است.

نگاه به شهرداری باید واقع‌بینانه باشد

حریم شهری اراک ۱۵۰ درصد اضافه شده است یعنی باید توان اجرایی شهرداری در جذب و کنترل ۱۵۰ درصد اضافه بشود در صورتی که توان شهرداری تحلیل هم رفته است بیاتیان اظهار کرد: شهرداری اراک با یک سری مسائل روزمره مواجه است و اجتناب ناپذیر است بحث‌هایی همچون توسعه شهری، ساخت و ساز غیر مجاز، سد معبر، سکونتگاه‌های غیر رسمی و افزایش ۱۵۰ درصدی حریم شهری را داریم که هم اکنون حریم شهری اراک ۱۵۰ درصد اضافه شده است یعنی باید توان اجرایی شهرداری در جذب و کنترل ۱۵۰ درصد اضافه بشود در صورتی که توان شهرداری تحلیل هم رفته است خواهش من این است نگاه واقع بینانه به شهرداری داشته باشند.

شهردار اراک اظهار کرد: اصل تعادل درآمد و هزینه یک اصل کلی است ولی در شهرداری چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد شما امروز یک پروژه عمرانی را بر اساس فهرست بها سازمان برنامه بودجه برآورد می‌کنید و به عدد الف می‌رسید یک دفعه با افزایش قیمتی مواجه می‌شویم این عدد الف باید ۱۵۰ درصد افزایش پیدا کند. بنابراین فشار مستقیم تورم افسار گسیخته کنونی به شهرداری وارد می‌شود.

باید حساب شهرداری را از تمامی دستگاه‌ها جدا بدانید

وی ادامه داد: هم اکنون شهرداری اراک در بخش خصوصی اتوبوسرانی با معضل جدی روبرو شده است یک اتوبوس شهری که شهرداری می‌خواهد از ایران خودرو دیزل ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است حالا می‌خواهیم بخش خصوصی ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وارد سیستم کند و روزانه جا به جایی ۷۰۰ مسافر را انجام دهد و با کرایه ۷۰۰ تا هزار تومان روزانه ۷۰۰ هزار تومان درآمد داشته باشد. با توجه به استهلاک خودرو، بیمه راننده و غیره برایش صرف نمی‌کند به همین خاطر مسافر کف خیابان می‌ماند، شهرداری باید چه کار کند؟ با این تفاسیر باید حساب شهرداری را از تمامی دستگاه‌ها جدا بدانید.

شهردار اراک اظهار کرد: بنده اعتقادم به افزایش اعتبار بودجه فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک است و این اتفاق را قطعاً در اصلاح بودجه خواهیم داشت من اعتقادم این است که در کنار بخش سخت افزاری پرداختن به مقوله فرهنگ باید به صورت جدی دنبال شود و شهرداری باید به ارتقا فرهنگ در تمامی حوزه‌ها کمک کند.

بیاتیان عنوان کرد: شهرداری که ما داریم با شهرداری سایر کشورها متفاوت است شهردار در کشورهای توسعه یافته شهردار است یعنی شهر را در حیطه خودش دارد در تمامی زمینه‌ها از سیستم قضائی، انتظامی، دستگاه خدمات‌رسان و… را دارد ولی به طور مثال در شهرداری اراک الان سه و سال نیم درگیر است تا با هزینه بیش از یک میلیاردی یک پل عابر پیاده در مقابل شهرک کوثر احداث کند اما نیاز به همکاری اداره برق در جابه‌جایی خطوط برق داریم و اداره برق می‌گوید اعتباری برای این مورد نداریم و در اولویت ما نیست. اگر شهردار به معنای واقعی شهردار بود و اختیارات داشت، خیلی از اتفاقات را می‌توانستند رقم بزند.

شهردار اراک اظهار کرد: بودجه شهرداری اراک بر مبنای علمی نوشته شده است و شفافیت در آن وجود دارد ضمن اینکه در برنامه ریزی بودجه شهرداری اراک ۶ شاخصه درآمدی را بررسی کرده و حوزه‌های درآمد شهرداری را شناسایی کرده است قبل از نوشتن تعرفه عوارض و بهای خدمات را تدوین می‌کنیم تقریباً می‌توان گفت بخش اعظمی از بودجه توسط دفترچه تعرفه عوارض و بهای خدمات که ما آن را تدوین می‌کنیم تهیه می‌شود.

بودجه‌نویسی یا فهرست‌نویسی در شهرداری اراک

وی ادامه داد: شهرداری به نوعی از فرط داشتن پدر، یتیم است یعنی در بحث تصمیم گیری ها هم اکنون شورای شهر آمده به عنوان متولی شهر، مصوبه‌ای تنظیم کرده این مصوبه در کمیته انطباق می‌رود و رد می‌شود.

شهردار اراک اظهار کرد: ۸۰ درصد از شهرداری‌های کشور توان پرداخت حقوق پرسنل خود را ندارند ولی امروز شهرداری اراک یک ریال بدهی پرسنل ندارد. اگر عنوان می‌کنیم ۲۵ درصد افزایش درآمد داشتیم این امر به تلاش مجموعه شهرداری در وصول یکسری مطالبات و ترغیب شهروندان به ساخت و ساز بر می‌گردد.

بیاتیان در خصوص انتخاب پیمانکاران پروژه‌های شهرداری اراک، گفت: شهرداری اراک در مناقصات و واگذاری پروژه‌ها براساس قانون عمل می‌کند قانون برای هر معامله شهرداری اراک از جز گرفته تا معاملات متوسط و عمده شرایطی را تعیین کرده است و شرح هر کدام از معاملات را گفته است بنده به عنوان شهردار مجبورم بر اساس قانون فراخوانی را به عنوان مناقصه عمومی در سطح کشور برگزار کنم تا هر پیمانکار از هر کجای ایران که آن پایه و سطح مربوطه را داشته باشد، بتواند شرکت کند.

انتخاب پیمانکار معضل جدی در کلان‌شهر اراک

وی ادامه داد: متأسفانه یک شرکت در مناقصات شهرداری اراک شرکت کرده و سه پروژه مهم شهرداری همچون دره گردو، باغ ایرانی و پیاده راه اراک را برنده شده است، بنده اگر اختیار داشتم این سه پروژه را به این پیمانکار نمی‌دادم قطعاً هر چند این شرکت از لحاظ کاری و اجرایی بر اساس قانون ظرفیت‌های لازم را برخوردار است ولیکن شهرداری اجرای سه پروژه مهم و حیاتی کلان‌شهر اراک را براساس قانون به این شرکت واگذار کند، درست نیست زیرا این شرکت توان اجرایی ضعیف خود را در پروژه پیاده راه اراک به خوبی نشان داده است به انضمام اینکه یک سری از اشکالات بخاطر عدم وجود یک سری از ظرفیت‌های در کلان‌شهر اراک است به عنوان مثال ما پیمانکار مشاور طرح جامع در شهر اراک نداریم بعد یک پیمانکار می‌آید خط کش می‌گذارد از پل فرنگی تا میدان ولیعصر را به هم وصل می‌کند که ماحصل آن خیابان ۵۸ متری می‌شود و ۱۵ سال مردم اراک را با آن درگیر می‌کند.

بیاتیان تاکید کرد: هر طرحی و هر پروژه‌ای یک پیوست فرهنگی، پیوست اجتماعی و پیوست زیست محیطی در حوزه شهری نیاز دارد.

شهردار اراک اظهار کرد: باور کنید مناقصه می‌گذاریم، پیمانکار در مناقصه شرکت نمی‌کند چون ریسک بالای آن را نمی‌پذیرید. پیمانکاری که می‌خواهد شبکه فاضلاب کشتارگاه اراک را درست کند وقتی برای تهیه مواد اولیه مجبور است که از موادی که قیمتش وابسته به دلار است تهیه کند با توجه به اینکه قیمت دلار در حال افزایش است قرارداد با شهرداری برایش به ضرر وی است و ریسک بالایی دارد هم اکنون بیشتر پیمانکاران راغب شدند در بازار ساخت و ساز مسکونی حضور یافته و سرمایه شأن را جای دیگر سرمایه گذاری کنند.

بستر فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری در اراک تقویت نشده است

مدیری بعد از ۶ ماه حضور در اراک می‌گوید «خیابان آیت‌الله شن‌کش» اسم خیابان اصلی شهر را بلد نیست وی در ادامه گفت: اگر شرایط به گونه‌ای فراهم شود که بستر فرهنگ سازی سرمایه گذاری در اراک تقویت شود خیلی از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد. موجب تأسف در شهر اراک است که سازنده اراکی رفته در شهر ملایر ساخت و ساز می‌کند، سازنده اراکی رفته در قم ساخت و ساز می‌کند و در اراک کار نمی‌کند.

شهردار اراک گفت: بنده به مدیریت علمی و سیستماتیک واقعاً اعتقاد دارم؛ مدیریت سلیقه‌ای را واقعاً دوست ندارم. ما باید ریل‌گذاری کنیم که هر فردی شهردار اراک شد بر روی این ریل حرکت کند.

بیاتیان خاطرنشان کرد: مهمانان مقطعی که در این شهر به‌عنوان شهردار و یا مدیر آمدند مسائل شهری اراک را نه تنها کاهش ندادند، بلکه با تصمیمات اشتباه و برخورد سلیقه‌ای به این مشکلات اضافه کرده‌اند. آقای مدیری که ما در این شهر آوردیم بعد از ۶ ماه می‌گوید «خیابان آیت الله شن کش» اسم خیابان اصلی شهر را بلد نیست؛ اینها آمدند و به شهر ما آسیب زدند.

بودجه‌نویسی یا فهرست‌نویسی در شهرداری اراک


حال شهر از لحاظ آلودگی خوب نیست

دبیر شورای شهر اراک گفت: منتقدین شورا و شهرداری اراک می‌گویند حال شهر خوب نیست ما هم می‌گوئیم حال شهر خوب نیست ولی حال شهر از لحاظ آلودگی خوب نیست. قول و وعده دولت آقای احمدی نژاد برای اصلاح امور شهر اراک در حوزه فضای سبز و موظف کردن ۱۳ نهاد برای اجرای این مهم چه شد؟

رضایی ادامه داد: بنده بارها گفتم که سند جامع اصلاح محیط زیست باید اتفاق بیافتد ولی تاکنون اتفاق نیافتاده است به همین دلیل است که حال اراک خوب نیست، اما شورای پنجم تمام پروژه‌های نیمه تمام را تمام و بخش اعظم از بدهکاری‌ها و خیلی از مسائل را حل کرده است. بیش از یک‌هزار و ۷۰۰ چک بلامحل و سرگردان در شهرداری اراک را جمع‌آوری و سامانه عیان را راه‌اندازی کرده است، سازمان سرمایه‌گذاری و سازمان فن‌آوری اطلاعات را ایجاد کرده است، شورای شهر و شهرداری اراک تعرفه عوارض و بهای خدمتتان را به‌صورت الکترونیکی و اپلیکیشنی کرده است. این موارد از جمله عملکرد مثبت شورای پنجم و شهرداری اراک محسوب نمی‌شود؟

این عضو شورای شهر اراک تصریح کرد: اگر بررسی کنیم، درخواهیم یافت شورای شهر و شهرداری اراک در حوزه‌های فرهنگی، خدمات شهری، عمرانی و… آنچه که در توان داشته به‌کار بسته و نهایت تلاش خود را کرده است که رو به جلو حرکت کند.

رضایی گفت: به جای اینکه بگوییم حال شهر خوب نیست، باید بگوییم برنامه ما برای خوب کردن حال اراک چه هست؟ اتفاقاً شورای شهر ریل‌گذاری درستی برای خوب کردن حال اراک انجام داده است.

شورای شهر جایگاه واقعی خود را ندارد

وی عنوان کرد: ضعف در اینجا است که شوراها حمایت نمی‌شوند. جایگاه شورا را برخی از مدیران تضعیف می‌کنند، شورا اگر جایگاه واقعی خودش را داشته باشد و نظارت صحیح بر این ریل‌گذاری صورت بگیرد، قطعاً شهر اراک در ۱۰ تا ۱۵ سال آینده به یکی از ایده‌آل‌ترین شهر منطقه‌ای به لحاظ موقعیت استراتژیک تبدیل خواهد شد.

دبیر شورای شهر اراک گفت: بیش از ۱۲ سال است که طرح جامع اراک بلاتکلیف است بارها در شورای شهر فریاد زدیم ۱۲ سال از زمان تصویب و ابلاغ آن گذشته است چرا شما طرح جامع را اعلام نمی‌کنید؟ طرح جامعی که اعلام می‌کنید طبق قانون باید شورا نظر بدهد شما شبانه تصمیم گرفتید و نظر شورا را نخواستید معلوم است که آسیب‌های اجتماعی ایجاد می‌شود. ما کدام روستا را در کنار کدام شهر داریم که ۷ الی ۸ هزار جمعیت داشته باشد.

وی ادامه داد: اجازه نمی‌دهید شهر به موقع و براساس اصول و قواعد شهرسازی درست طراحی و ساخته شود طبیعی است در اثر این نقصان گاوخانه در کنار اراک ایجاد می‌شود.

سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک در جذب بودجه ناتوان بوده است

رضایی مطرح کرد: انتقادی که می‌شود که چرا ۸ درصد بودجه شهرداری اراک بر اساس قانون به مباحث فرهنگی اجتماعی اختصاص نیافته است؟ باید گفت اتفاقاً نقطه عطف دفاع شورای شهر و شهرداری در همین جا است؛ ما می‌گوئیم ابتدا برنامه و بعد اختصاص بودجه. اگر بخواهیم به اقتصاد هزینه‌ای نگاه کنیم، آن اقدامی مناسب است که از حیف و میل بودجه جلوگیری به‌عمل آورد. در شورای شهر اراک بارها بارها گفته‌ایم که برنامه بدهید تا بودجه اختصاص یابد و متأسفانه در سنوات گذشته در حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری اراک ضعف بوده است و کار نشده است، اما نکته‌ای دیگر وجود دارد متولی فرهنگ و متولی تمامی اموری که اعضای میزگرد به آن اشاره می‌کنند شهرداری نیست.

دبیر شورای شهر اراک تصریح کرد: شهرداری از ۲ سال قبل از حیات یک انسان تا ۴۰ سال بعد از فوت یک انسان یک‌سری وظایفی را دارد و متولیان امر فرهنگ کجایند؟ متولیان امر آسیب‌های اجتماعی کجایند؟ مسئول حاشیه‌نشینی‌هایی که برای شهر ایجاد شده چه کسی است؟ آنجایی که ما فریاد می‌زنیم ۱۸ سال طرح جامع شهر اراک را اجازه نمی‌دهید بیاید چه دست‌هایی در کار است، آنجا را باید درست کنید.

بودجه‌نویسی یا فهرست‌نویسی در شهرداری اراک


کام مردم اراک از تحقق بودجه شیرین نشده است

به گزارش مهر، در ادامه این میزگرد پیمان عین القضاتی تصریح کرد: در برنامه ریزی بودجه ۲ اصل وجود دارد یکی برنامه و بودجه و یکی هزینه و باید منابع درآمدی در بودجه پیش بینی شود. منابع درآمدی وقتی پیش بینی می‌شود طبق قانون راحت ترین راه این است که بر روی مستمری‌ها و از عوارضی همچون عوارض آلاینده بگیر تا آرامستان و غیره تاکید صورت گیرد و در همه این موارد افزایش رخ دهد.

وی ادامه داد: اما مدلی که در دوران کنونی بر آن تاکید می‌شود فرار کردن از این مدل سنتی و رسیدن به اقتصاد شهری است. اقتصاد شهری که سرمایه گذاری در شهر افزایش پیدا کند هر چند شهرداری اراک سازمان توسعه شهری را تأسیس کردند و سندی را هم پیش نویس کردند ولی مردم کامشان از این اتفاق شیرین نشده است.

عین القضاتی با بیان اینکه دولت باید سهم خودش را در مدیریت شهری بدهد، گفت: شهر اراک در این چند ساله یتیم شده است شورای شهر باید از دولت مطالبه کند. ما معتقدیم که قوانین بودجه ریزی در شهرداری باید تغییر پیدا کند یعنی ما اجازه ندهیم محرومیت افزایش پیدا بکند و اشرافی گری توسعه یابد. دوستان تلاش کردند اما آیا با این تلاش‌ها به نتیجه‌ای رسید؟ شورای شهر و شهرداری اراک باید این را از مردم بپرسند.

این جامعه شناس عنوان کرد: شهرداری و شورای شهر اراک باید برای حل نظام مسائل در حوزه آسیب‌های اجتماعی برنامه واضح و روشنی داشته باشند و ما وقتی درصد اعتبارات بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک را در حوزه فرهنگی و اجتماعی بررسی می‌کنیم، در می‌یابیم که اشکال جدی در ساختار آن وارد است.

حداقل اعتبار حوزه اجتماعی و فرهنگی در بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک محقق نشده است

وی ادامه داد: طبق قانون ۸ درصد اعتبارات شهرداری‌ها باید برای بحث فرهنگی و اجتماعی تخصیص یابد ولی در تصویبش بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک شاهد هستیم فقط ۱.۸ درصد به این حوزه اختصاص یافته است در حالی که در شهرهای هم تراز اراک همچون قزوین شاهد هستیم که بر عکس اراک عمل می‌کنند یعنی در حوزه مباحث فرهنگی و اجتماعی بیشترین اعتبارات را لحاظ می‌کنند.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: بنابراین ما اگر بحث می‌کنیم که حال شهر اراک خوب نیست که یک بخشش آلودگی است اما در حوزه آسیب‌های اجتماعی وضعیت چگونه است؟ شهرداری و شورای شهر اراک نمی‌تواند یک جانبه به شهر نگاه کند باید همه جوانب و حوزه‌ها را در مدیریت شهری در نظر بگیرید.

این جامعه شناس تاکید کرد: اگر حال کلان‌شهر اراک خوب نیست یعنی حال شهر در حوزه آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق، فرزندآوری تحکیم خانواده بد است. زمانی که خانواده سالم وجود نداشته باشد مدیریت شهری می‌خواهد چه اتفاقی را رقم بزند؟ و چه حرکتی برای کاهش این آسیب‌ها می‌خواهد انجام دهد؟ بنابراین شهرداری و شورای شهر اراک باید دقیق‌تر به مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر توجه داشته باشد و باید از یک جانبه گرایی برنامه خارج بشود و به نگاه همه جانبه بپردازد

عین القضاتی در پاسخ به صحبت‌های دبیر شورای شهر اراک مبنی بر اینکه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهر اراک برنامه ارائه نداده است که در بودجه به آن اعتبارات فرهنگی و اجتماعی اختصاص یابد، گفت: فعالیت فرهنگی صرف برنامه تبلیغی و ترویجی نیست. اگر مدیری در حوزه مدیریت شهری ناتوان بوده و برنامه‌ای در این حوزه‌ها نداشت شهرداری باید آن مدیر را تغییر می‌داد.

وی اظهار کرد: این سوال جدی از شهردار اراک مطرح است اگر مدیر سازمان و فرهنگی اجتماعی شهرداری اراک برای سال ۱۴۰۰ برنامه‌های راهبردی در حوزه فرهنگی و اجتماعی ارائه نداده است، چرا تغییرش نمی‌دهند؟ آیا کم کردن و عدم تخصیص بودجه فرهنگی و اجتماعی بر اساس قانون راه حل درست و منطقی است؟

عین القضاتی ادامه داد: شورای شهر و شهرداری اراک چرا اجازه دادند خسران شهر بیشتر شوند؟ بنابراین اگر فعالیت‌های فرهنگی را بحث تملک و سرمایه در آن اضافه کنیم قطعاً ثمر بخش خواهد بود. دره گردو چندین ساله معطل مانده است به هر حال یک طرف قضیه شهرداری می‌تواند باشد مباحث کوهستان در شهر اراک به عنوان یک شهر محصور در کوهستان واقعاً بلاتکلیف است هم اکنون وضعیت فرهنگی و اجتماعی و اتفاقاتی که در کوه‌های اراک می‌افتد، وضعیت مناسبی نیست و آسیب‌های اجتماعی زیادی را برای شهر به همراه دارد.

وی تاکید کرد: اگر نگاه شهرداری و شورای شهر اراک محله محور بوده است این سوال مطرح است آیا نیازهای محلی جدول گذاری و آسفالت است یعنی سه مقوله اصلی در سال ۱۴۰۰ فقط می‌خواهیم در جدول و آسفالت و غیره برنامه ریزی صورت گیرد. اگر این نگاه در محله محوری شهرداری و شورای شهر اراک حاکم باشد، کاملاً اشتباه است زیرا مقوله‌ای که در شهرک ولیعصر (عج)، داوران و غیره داریم با هم متفاوت است و قطعاً نیازهایشان در سه مقوله خلاصه نمی‌شود.

باید بررسی شود بودجه نویسی در شهرداری اراک فهرست نویسی بوده است یا خیر

این مدرس دانشگاه بیان کرد: متأسفانه آن چیزی که در بودجه نویسی کشور وجود دارد، فهرست نویسی است یعنی فهرست آماده است یک سال پایه در نظر می‌گیرند و به یک کارشناس می‌دهند ۲۵ درصد رشد می‌دهد و داخل نرم افزار می‌دهد، بنده معتقد نیستم شهرداری اراک در بودجه نویسی این گونه عمل کرده است ولی معتقدم که این شفاف سازی بشود یعنی علاوه بر در اختیار گذاشتن جزئیات کامل بودجه شهرداری اراک در سال ۱۴۰۰ در جلسه‌ای بحث شود که بودجه نویسی شهر اراک فهرست نویسی بوده است یا خیر؟ و آیا اصل تعادل و توازن بودجه پیش بینی شده است؟

عین القضاتی گفت: اگر بودجه ریزی عملیاتی در کلان‌شهر اراک اتفاق افتاده است باید برای مردم تبیین شود شرکت سرمایه گذاری که در شهر اتفاق افتاد مقدماتی نیاز دارد تا این مقدمات فرهنگی اتفاق نیافتد در شهر آن شرکت سرمایه گذار نمی‌تواند کار کند ما مشکل فرهنگی در بحث سرمایه گذاری در اراک داریم ما در حوزه سرمایه گذاری اراک و جذب آن در شهر اراک در این چند ساله هیچ برنامه‌ای ندیدیم. شهرداری اراک در بحث امور بین المللش منفعلانه است یعنی برای آوردن سرمایه گذار خارجی ناتوان است.

وی ادامه داد: اولویت در شهر اراک آوردن سرمایه گذار است ولی متأسفانه روح حاکم بر کلان‌شهر اراک فراری دادن سرمایه گذار است. سوال ما این است چرا و برای رفع این معضل چه کردیم؟

بودجه‌نویسی یا فهرست‌نویسی در شهرداری اراک

اصل تعادل درآمدها و هزینه‌ها در بودجه شهرداری اراک رعایت نشده است

به گزارش مهر، عباس خسروانی در ادامه این میزگرد تصریح کرد: آینده شناسی شهر اراک را ما باید در بودجه‌ها شاهد و در آن دقت نظر داشته آیا این آینده شناسی شهر اراک صورت گرفته است یا خیر؟ ما معتقد به ایده شهر انسان مدار در بودجه نویسی در برنامه ۵ ساله و ۲۰ ساله هستیم اما بحث ما این است تعریف شهرداری و شورای شهر اراک از انسان چیست و تعریف دیگران از انسان چیست؟ آیا ما به یک مجموعه اتفاق نظری درباره انسان در این برنامه‌ها رسیده‌ایم این انسان در کدام دایره تفکری تعریف می‌شود و این یک نقطه بحث است.

اصل تعادل درآمد و هزینه در بودجه نویسی شهر اراک رعایت نشده است. وی اظهار کرد: اشاره کردند بودجه شهرداری اراک ۱۲۵ درصد محقق شده است خوب سال‌های قبل هم می‌گفتند ۳۰ درصد محقق نشده است این نشان می‌دهد که بودجه نویسی ما یا از این طرف و یا از آن طرف می‌افتد. اصل تعادل درآمد و هزینه در بودجه نویسی شهر اراک رعایت نشده است دلیلش این است که نه درآمدها واقعی تعریف شده است و نه هزینه‌هایش را واقعی برآورد کرده است یا از این طرف حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد بودجه محقق شده است و یا از آن طرف ۱۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

خسروانی تاکید کرد: معتقدم این اصول اگر در بودجه نویسی رعایت بشود به نظر ما وضعیت مدیریت شهر به نظر ما خیلی بهتر خواهد شد و رضایت عمومی افزایش پیدا خواهد کرد.

نگاه اقتضایی در بودجه نویسی شهر اراک جولان می‌دهد

این کارشناس و صاحب نظر حوزه شهری در انتقاد به صحبت‌های شهردار مبنی بر توجه به نگاه واقع بینانه در مدیریت شهری اراک، گفت: محصول تفکر که نگاه تئوریک و دانشگاهی را با نگاه واقع بینانه در تضاد می بی نه همین مدیریت سلیقه‌ای و اقتضایی است که متأسفانه در مدیریت شهری اراک شاهد هستیم که افراد بر اساس سلایق و تشخیص خودشان عمل می‌کنند نه بر اساس برنامه‌ای که به آن ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: ما وقتی تاکید می‌کنیم اصل تعادل درآمد و هزینه یعنی اینکه ما نمی‌دانستیم در شرایط کرونا ساخت و ساز کاهش پیدا می‌کند و نباید بر اساس این بحث درآمدهای حاصل از فروش تراکم را کاهش بدهیم در بودجه؟ آیا نباید متناسب با آن هزینه‌های ردیف هزینه‌ای را کاهش می‌دادیم نه تنها کاهش ندادیم افزایش هم دادیم بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد بودجه ۱۴۰۰ شهرداری اراک را افزایش دادیم این را چه کس می‌خواهد جواب دهد؟ اینها تناقضی بین نگاه تئوریک و نگاه واقع بینانه نیست.

خسروانی گفت: تورم بیش از ۵۰ سال در کشور است و در تمام بودجه‌ها درگیر بودیم و ساخت و سازهای آن در قانون بودجه وجود دارد که چگونه این موضوع را حل کردند، همه مشکل را نباید تقصیر آقای احمدی نژاد گذاشت قانون هوای پاک چرا هشت سال اجرایی نشده است.

این کارشناس و صاحب نظر حوزه شهری اظهار کرد: اینکه می‌گویند به سمت بودجه ریزی عملیاتی می‌رویم بودجه ریزی عملیاتی سه اصل دارد کدام یک از این سه اصل را شما اجرا کردید که می‌گویند به سمت بودجه ریزی عملیاتی می‌رویم بودجه ریزی عملیاتی مبتنی بر برنامه و هدف باشد همین جلسه‌ای بنده به این نتیجه رسیدیم برنامه یعنی چه اقتضا و سلیقه بر اساس قیمت تمام شده است بودجه ریزی عملیاتی و مبتنی بر ارزیابی و عملکرد است.

خسروانی مطرح کرد: گزارش‌های تفرقی بودجه چقدر به استحضار مردم رسیده است و چقدر در رسانه مطرح شده است تفریق بودجه سال ۹۸،۹۷، ۹۶ چقدر اینها شفاف در سرانه‌ها مطرح شده است تفریق بودجه شهرداری اراک دقیق انجام شده؟ خوب این سه اصل رعایت شده است که ما صحبت از بودجه ریزی عملیاتی می‌کنیم؟ به نظر بنده که رعایت نشده است.

وی گفت: پیشنهاد می‌شود بحث مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی در قانون بودجه سنواتی بیاوریم قانون بودجه سنواتی بحث جلب مشارکت بخش خصوصی و بخش عمومی را لحاظ بکنیم در قالب بودجه سنواتی است بحث تبصره‌ها در بودجه که بنده اعتقاد دارم تبصره‌ها را تا آن جایی که امکان دارد حذفش کنیم و بار مالی را بیاوریم در همان ردیف بودجه ببینیم که بحث شفافیت و نظارت را بیشتر می‌کند و تخلفات و فساد را به شدت کاهش می‌دهد.

این کارشناس و صاحب نظر حوزه شهری در پایان گفت: قانون کنیم که در آمدهای اختصاصی حتماً در بخش اختصاصی هزینه بشود و اینکه بیایم برخی درآمدهای اختصاصی را ببریم سلیقه‌ای در بخش‌های عمومی هزینه بکنیم این یک سری مشکلات را بخصوص در بخش‌های فرهنگی برای شهرداری اراک ایجاد می‌کند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار