کد خبر: ۷۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
وزارت امور خارجه آمریکا هفته گذشته به کنگره اطلاع داد که تحریم‌های تجارت نفت غیرقانونی ایران را برمی‌دارد تا این کشور بتواند به دارایی‌های بلوکه‌شده خود در کره جنوبی و ژاپن دسترسی پیدا کند.

به گزارش آرانیوز، روزنامه واشنگتن فری‌بیکن با اعلام این خبر نوشت: طبق گزارشی که وزارت امور خارجه به کنگره داده است، حکم لغو تحریم که به امضای آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه رسیده است، به ایران اجازه می‌دهد که «پول ایران در حساب‌های مسدود شده صادرکنندگان در ژاپن و جمهوری کره را منتقل کند».  حکم لغو تحریم به ایران اجازه می‌دهد که پول‌هایی که به خاطر تحریم‌های آمریکا بلوکه شده‌اند را بدون سرپیچی از قانون آزاد کند. این حکم می‌گوید، «اجازه استفاده از این پول‌ها برای بازپرداخت پول صادرکنندگان این حوزه، احترامی به کالاها و خدماتی است که این صادرکنندگان به ایران ارسال کرده‌اند و یک مشکل مکرر در روابط مهم دوجانبه را رفع کرده و ذخایر خارجی ایران را هم کاهش می‌دهد.»


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


بایدن سیاست راضی کردن ایران را تشدید کرده است / تلاش جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از آزادشدن دارایی‌های بلوکه شده ایران

جمهوری‌خواهان کنگره با این اقدام مخالفند

این نشریه آمریکایی می‌نویسد: کاهش تحریم‌ها در حالی رخ می‌دهد که ایران و آمریکا به پایان مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند و این توافق می‌تواند باعث کاهش بیشتر تحریم‌های تهران شود. احتمالاً جمهوری‌خواهان کنگره با این حرکت مخالفت کنند زیرا فشار اقتصادی بر تهران را کاهش می‌دهد. تحریم‌ها علیه تجارت نفت ایران سیاست اصلی دولت ترامپ بودند که سعی داشت صادرات نفت ایران را به صفر برساند و منبع اصلی درآمد حکومت ایران را قطع کند.

ریچارد گلدبرگ، مدیر سابق مقابله با تسلیحات کشتارجمعی ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید ترامپ، گفت که این حکم باعث کاهش فشار بر اقتصاد ایران می‌شود و پول مورد نیاز را به تهران می‌رساند.

گلدبرگ که در حال حاضر مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌هاست گفت که « اگر پول مسدود شده در حساب‌های خارجی را برای ایران آزاد کنید تا بتواند بدهی‌های خود را بدهد، ایران را از بحران تراز کردن پرداخت‌ها نجات داده‌اید. این کار، در یک کلام، نجات حکومت است.

بایدن سیاست راضی کردن ایران را تشدید کرده است / تلاش جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از آزادشدن دارایی‌های بلوکه شده ایران

جزئیات نحوه آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران

در ادامه این گزارش آمده است: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که بلینکن حکم تعلیق تحریم را امضا کرده که به ژاپن و کره جنوبی 90 روز وقت می‌دهد تا معاملاتشان با ایران را تکمیل کنند.

وی اظهار کرد: «وزارت خارجه حکم تعلیق تحریم‌ها را امضا کرده که اجازه می‌دهد دارایی‌های مسدود شده در حساب‌های ایران در بانک‌های ژاپن و کره برای پرداخت طلب شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که اقلام غیرتحریمی به ایران صادر کرده‌اند آزاد شود. گاهی پرداخت وجه این معاملات زمان‌بر می‌شود و وزارت تصمیم گرفت این مدت را 90 روز دیگر تمدید کند.»

وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که این حکم «اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد» و فقط به شرکت‌های ژاپنی و کره‌ای که قبل از تشدید تحریم‌های آمریکا در دولت قبلی، اقلام غیرتحریمی به ایران صادر کرده‌اند کمک می‌کند.

بایدن سیاست راضی کردن ایران را تشدید کرده است / تلاش جمهوری‌خواهان برای جلوگیری از آزادشدن دارایی‌های بلوکه شده ایران

بایدن سیاست راضی کردن ایران را تشدید کرده است

در پایان این گزارش آمده است: بیل هگرتی سناتور جمهوری‌خواه می‌گوید که دولت بایدن با کمک اقتصادی به ایران پاداش می‌دهد. هگرتی گفت: «امروز رئیس‌جمهور بایدن با آزاد کردن میلیاردها دلار پولی که به خاطر تحریم‌های آمریکا در بانک‌های خارجی مسدود شده‌اند به حکومت ایران کمک مالی می‌کند. شخصاً ماه‌ها با نخست‌وزیر وقت ژاپن و کابینه او همکاری کردم تا این تحریم‌های فلج‌کننده را وضع کنیم که نتایجی واقعی و ملموس داشتند، و امروز می‌بینم که با یک امضا این تحریم‌ها را در مقابل هیچ کنار گذاشته‌اند. رئیس‌جمهور بایدن سیاست راضی کردن ایران را تشدید کرده است.»

طبق اعلام واشنگتن فری‌بیکن وزارت خزانه‌داری آمریکا فعلاً به درخواست این نشریه برای اظهارنظر در این مورد پاسخی نداده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار