کد خبر: ۷۱۲۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
استاد اقتصاد گفت: متاسفانه محمد اسلامی هیچ ایده و فعالیت‌های عملی تاثیرگذار در وزارت راه و شهرسازی نداشته و بکارگیری وی در دولت رئیسی اشتباه است.

 به گزارش آرانیوز، برای اینکه چرخ اقتصاد کشور بچرخد و اقتصاد ایران در مسیر رشد و توسعه و عبور از بحران‌های ایجا شده قرار بگیرد روی کار آوردن مدیران متخصص و توانمند یک موضوع مهم در رسیدن به اهداف مورد نظر است. برای تحقق رشد اقتصادی نباید نگاه حزبی و جناحی به انتخاب مدیران داشت، مساله مهم این است که مدیران توانمند و دارای ایده‌های کارساز روی کار بیایند. از این رو انتخاب مدیرانی که راهکار و توانمندی برای حل مشکلات کشور داشته باشند در دولت آقای رئیسی واجب است، اما آیا وزرای دولت آقای روحانی چنین صلاحیتی دارند؟ کارنامه وزرای دولت دوازدهم مثل آقای اسلامی در وزارت راه و شهرسازی چقدر قابل تامل است که امکان استفاده از این مدیر را برای دولت بعدی به رئیس جمهور منتخب مردم بدهد. عطا بهرامی؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه عملکرد آقای اسلامی را تشریح کرده است که در ادامه می‌خوانید.


عطا بهرامی در خصوص عملکرد وزیر راه و شهرسازی در دولت آقای روحانی گفت: وقتی از عملکرد مسوول یا وزیری صحبت می‌کنیم، آن وزیر یا مسوول باید عملکردی داشته باشد که بتوانیم درباره آن اظهار نظری کنیم. نه تنها آقای اسلامی، بلکه سایر وزرای دولت آقای روحانی نیز در سطحی نبودند که بتوان برای آن‌ها کارنامه‌ای قائل شد.

وی در خصوص گمانه زنی‌های حضور وزرای روحانی در کابینه دولت رئیسی گفت: بنده به حضور هیچ یک از وزرای دولت آقای روحانی در دولت سیزدهم خوشبین نیستم. عدم خوش بینی اینجانب به عنوان کارشناس اقتصادی از این جهت است که آقای اسلامی یا سایر وزرا فرصت‌های خوبی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی داشتند که متاسفانه کار در خور شانی که در آخرین روز‌های کاری خود به آن ببالند به جا نگذاشتند.

استاد اقتصاد در این باره افزود: از این نظر ورود یک مدیر ارشد از دولت آقای روحانی به دولت آیت الله رئیسی به نظر بنده اشتباه بزرگی است، لذا انتظار می‌رود دولت آقای رئیسی دچار چنین اشتباهی نشود. به این دلیل، دولت آقای رئیسی نباید آقای اسلامی را درکابینه خود جای دهد چرا که آقای اسلامی حتی بدیهیات اقتصادی را نمی‌دانند. مثل دستوری عمل کردن برای خروج سیمان از بورس! در حالی که در علم اقتصاد ثابت شده سیاست‌های دستوری در هیچ بخشی از اقتصاد جواب نمی‌دهد. همین موارد است که نشان می‌دهد نباید از مدیرانی که بدیهیات و الفبای مدیریت اقتصادی در بخش‌های مختلف را بلد نیستند، یک بار دیگر در عرصه مدیریت استفاده کرد، آن هم در سطح وزیر.

عطا بهرامی دراین باره گفت: این موضوع قابل درک نیست که وزیر هنوز نمی‌داند با قیمت‌های دستوری و بگیر و ببند نمی‌توان قیمت کالا‌های مختلف را در بازار‌ها کنترل کرد. چگونه می‌شود باور کرد وزیر هنوز نمی‌داند بورس عامل گرانی و تورم کالا نیست، بلکه دلایل مختلفی عامل تورم‌های امروز اقتصاد است مثل افزایش نقدینگی و حجم پول.

کارشناس مسائل اقتصادی دراین باره خاطر نشان کرد: هنگامی که دراقتصاد ایران روزانه ۳ هزار و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پول خلق می‌شود این موضوع عامل افزایش قیمت هاست، پس در چنین وضعیتی کنترل دستوری قیمت‌ها اصلا جواب نمی‌دهد بلکه می‌تواند حتی منجر به حذف کالا از بازار شود. کما اینکه این موضوع را در نرخ گذاری مرغ آن هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی مشاهده کردیم.

عطا بهرامی در نقد عملکرد وزیر راه و شهرسازی دولت آقای روحانی گفت: متاسفانه آقای اسلامی هیچ ایده و تئوری نظری هم ارائه ندادند چه برسد به فعالیت‌های عملی تاثیرگذار در اقتصاد. دولت آقای روحانی هر بار که در برابر مطالبات به حق مردم و کارشناسان قرار گرفت از اینکه اجازه کار به ما داده نشد یا بودجه نداشتیم، سخن گفتند در حالی که آقای اسلامی براساس تجارب مسکن مهر بدون هیچ آورده مالی می‌توانست ساخت و ساز مسکن را کلید بزند.

استاد اقتصاد درباره ویژگی‌های مدیرانی که در دولت آقای رئیسی باید به کار گرفته شوند گفت: دولت آقای رئیسی باید مدیران خلاق و دارای ایده‌های نو را به مجلس معرفی کند. ایده‌هایی مثل ساخت بزرگراه‌هایی که سرمایه گذاران آورده مالی می‌آورند و برای چند سال حق بهره برداری از آن را دارند. ایده خوبی که زیر ساخت‌های مورد نیاز کشور را با تامین مالی بخش خصوصی برای مردم فراهم می‌کند. مدیرانی که با سرمایه گذاران برای ساخت راه آهن، تقویت زیر ساخت‌های حمل و نقل قرار داد ببندند و زیر ساخت‌های کشور را نوسازی و تقویت کنند نه اینکه مدیری روی کار بیاید مثل وزرای آقای روحانی که به دنبال دریافت بودجه‌های سنگین برای انجام فعالیت‌های عمرانی بودند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی خاطر نشان کرد: آقای اسلامی می‌توانست با استفاده از تجربه مسکن مهر، زمین‌های رایگانی در اختیار انبوه سازان قرار دهد. بانک‌ها به مردم تسهیلات اعطا کنند یا بخش خصوصی برای ساخت و ساز وارد شود و با نظارت دولت، انقلابی در بخش مسکن کلید زده می‌شد که متاسفانه چنین همتی از سوی این دولت و وزرایش دیده نشد! هنر وزیر خرج کردن بودجه دولت نیست. وزیری متخصص و کاربلد است که بدون منابع دولتی کار کند. به نظر می‌رسد آقای اسلامی توقع داشت که بودجه ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی در اختیار وزارت راه برای ساخت مسکن قرار بگیرد نه اینکه با ایده‌های جدید و جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی این پروژه‌ها انجام شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار