کد خبر: ۷۱۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
زنجان-مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: طی دو سال گذشته دو هزار دستگاه لکوموتیو باری و مسافری پر کشش در کشور تولید شده است.

به گزارش آرانیوز:سعید رسولی ظهر پنجشنبه در آئین بهره برداری دو خطه راه آهن زنجان به قزوین در جمع خبرنگاران گفت: طی دو سال گذشته بیش از ۲ هزار دستگاه لوکوموتیو باری و مسافری پر کشش در کشور توسط متخصصان و نیروهای جوان کشورمان تولید شده است.

وی اظهار کرد: در سال ۹۸ حدود ۸۷۷ دستگاه، سال گذشته یک هزار و ۱۵ دستگاه و امسال هم تاکنون ۲۵۰ دستگاه ریلی و لکوموتیو در کشور تولید شده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در زمینه ساخت و تولید تجهیزات برای حمل و نقل ریلی و واگن در کشور به موفقیت‌های خوبی رسیدیم، گفت: سیستم ترمز ملی رونمایی شده و واگن‌هایی که در کشور ساخته می‌شود ترمز ملی نصب می‌شود و از سال ۹۹ چرخ ملی روی ریلی به حرکت درآمده است و خوشبختانه علاوه بر این‌که نیاز کشورمان را تأمین می‌کنیم در منطقه هم نقش‌آفرینی می‌کنیم.

رسولی با تاکید بر اینکه در دولت دوازدهم فعالیت‌ها در زمینه توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی رشد داشته است، تاکید کرد: توسعه زیرساحت حمل و نقل ریلی در سال‌های اخیر شتاب گرفته و ارتقای ایمنی، افزایش حمل مسافر و بار و کاهش زمان سفر از دستاوردهای مهم پروژه‌های افتتاح‌شده امروز است.

وی به پروژه بافق- زرین‌شهر در اصفهان اشاره کرد و افزود: طی سال گذشته ۹۰ کیلومتر از ریل این مسیر افتتاح شد و امروز هم ۱۸۲ کیلومتر دیگر هم افتتاح شد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به ثبت شبکه راه آهن در مسیر جهانی، ابراز داشت: راه آهن ایران به عنوان چهارمین شبکه راه آهن دنیا، ثبت جهانی شده است و این راه آهن از نظر طول خط ثبت شده اولین خط راه آهن ثبت شده ۱۲۰ کیلومتر بوده و یک هزار و ۴۰۰ از طول راه آهن ما هم ثبت جهانی شده است.

رسولی افزود: راه آهن جمهوری اسلامی ایران سوم مردادماه سال جاری در یونسکو به ثبت جهانی رسید و اولین اثر میراث صنعتی ایران هزار و ۳۹۴ کیلومتر شبکه ریلی از بند امام خمینی به بندر ترکمن و حریم آن به ثبت جهانی رسیده و بیست و پنجمین اثر ایران به ثبت جهانی رسید.

وی افزود: تحقق این مهم فرصت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری در کشورمان است و از امروز راه آهن سرا سری ایران در تمام دنیا آدرس‌های گردشگری جهان ثبت می‌شود و مقصد گردشگری خواهد بود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین توجه و تاکید بر مشارکت بخش خصوصی در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی را به عنوان یک اصل مهم در سیاست گذاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد و گفت: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران حمایت لازم از بخش غیر دولتی برای حضور در شبکه ریلی را دارد و حمایت خود را اعلام می‌کند و قبل از انقلاب تنها چهار هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور داشتیم، گفت: بعد از انقلاب این میزان به ۱۴ هزار کیلومتر شبکه ریلی رسیده است.

رسولی با بیان اینکه راه آهن همدان به سنندج در حال انجام است و به زودی این پروژه ریل گذاری می‌شود، متذکر شد: هم اکنون پروژه بسیار مهم و کریدور بین المللی چابهار به زاهدان در دست اجرا است و با اتمام این پروژه تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی متصل می‌شود و در کریدور شمال و جنوب قرار می‌دهد و از زاهدان تا خاش ریل‌گذاری تمام‌شده و بهره‌برداری به‌زودی آغاز می‌شود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: توسعه شبکه ریلی در کشور به خوبی انجام شده و اتصال رشت، کرمانشاه، همدان به شبکه ریلی از دستاوردهای مهم حوزه حمل و نقل ریلی است.

رسولی به ارتقای بهره‌وری شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: مراکز عمده بار در کنار شبکه ریلی غیر متصل زیاد است و حمل ترکیبی اتفاق می‌افتد و قیمت تمام شده برای حمل کالا برای صاحبان کالا زیاد می‌شود و در این میان بار را با کامیون حمل می‌کنند و این ضرر بسیار بزرگی به ناوگان ریلی کشور است.

وی از شناسایی ۱۲۱ چشمه بار در شبکه ریلی کشور خبر داد و گفت: برای افزایش میزان حمل و نقل کالا توسط ناوگان ریلی باید یک هزار و ۶۲ کیلومتر خط آنتنی و هزار و ۱۶۱ خط ریلی ایجاد شود که با تحقق این امر دسترسی به ۱۳۰ میلیون تن بار به وجود می‌آید و اگر ۱۳۰ میلیون تن بار را به شبکه بیاوریم باید شبکه ریلی توسعه پیدا کندو طبق برنامه ریزی طی یک برنامه پنج ساله این مهم محقق می‌شود چرا که در برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری انجام‌شده بر سهم ۳۰ درصدی حمل بار و ۲۰ درصدی مسافر بود.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: با دستور قرار دادن ارتقای بهره وری و ایجاد مرکز جهاد پیشرفت و شناسایی مسائل مهم و عمده‌ای در دستور کار داریم و قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته‌شده است.

رسولی در خصوص وضعیت جابه‌جایی مسافر و حمل باری شبکه ریلی کشور گفت:

وی گفت: هزینه روز بهره‌برداری ۱۰۶ کیلومتر از محور زنجان به قزوین بیش از هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان بوده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار