کد خبر: ۷۱۱۸۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
پرونده بیستمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر در حالی روز جمعه بسته خواهد شد که در طول فصل ۲۵ سرمربی در ۱۶ تیم حضور داشتند. در این بین فقط یک تیم در دو سال اخیر سرمربی‌اش را تغییر نداد!

به گزارش آرانیوز:بیستمین دوره از رقابتهای لیگ برتر در شرف اتمام است و ۱۶ تیم حاضر در این مسابقات تنها یک بازی تا پایان این فصل فرسایشی دارند.

پرسپولیس، سپاهان، استقلال، گل گهر، فولاد، تراکتور، پیکان، پدیده، آلومینیوم، مس رفسنجان، صنعت نفت، نساجی، نفت مسجد سلیمان، ذوب آهن، سایپا و ماشین سازی ۱۶ تیمی بودند که از ۸ استان تهران، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، مرکزی، خوزستان و مازندران در این مسابقات حضور داشتند.

در این فصل پرسپولیس، سپاهان، گل گهر، فولاد، پیکان، پدیده، مس رفسنجان و صنعت نفت ۸ تیمی بودند نیمکت آنها ثبات داشت و حتی اگر فراز و نشیب هم داشتند، مدیران تصمیم سازان به مربیان خود فرصت دادند.

پر رفت و آمد ترین تیم
در مقابل این ۸ تیم، استقلال، تراکتور، آلومینیوم، نساجی، نفت مسجد سلیمان، ذوب آهن، سایپا و ماشین سازی نیز ۸ تیمی بودند که از یک تا چند بار مربیان خود را تغییر دادند؛ و در بین تیم‌هایی که نیمکت شأن دستخوش تغییر شد، ماشین سازی با ۶ تغییر و استفاده از ۵ سرمربی، بیشترین تغییر را داشت. وحید بیاتلو، سعید اخباری (در دو مقطع)، مهدی پاشازاده، مجتبی خورشیدی و علیرضا اکبرپور نفراتی بودند که در مقاطع مختلف هدایت این تیم را در دست گرفتند.

حضور ۲۵ سرمربی در ۱۶ تیم لیگ برتری/ اتفاق ویژه برای جواد نکونام

ماشین سازی با استفاده از ۵ مربی رکورددار بیشترین تغییر در فصل بیستم لیگ برتر بود

فولاد و نکونام با ثبات ترین
فولاد تنها تیمی است که در دو فصل اخیر لیگ برتر با یک سرمربی کار کرده و جواد نکونام نیز تنها فردی است که در دو فصل اخیر لیگ برتر هدایت یک تیم را برعهده داشته است تا این دو شرایطی کاملاً خاص از این حیث داشته باشند.

پس از فولاد و نکونام، همکاری متوالی پرسپولیس و یحیی گل محمدی به یک فصل و نیم رسید تا این زوج پس از فولاد و نکونام در رده بعدی قرار داشته باشند.

محمد ربیعی نیز از ابتدای فصل گذشته سرمربی مس رفسنجان بوده است اما با توجه به اینکه این تیم فصل گذشته در لیگ دسته اول بوده و تنها در فصل ۰۰-۹۹ در لیگ برتر حضور داشته، همکاری این باشگاه و این مربی در لیگ برتر به یک فصل رسید.

مربیان پر رفت آمد
به موازات تیم‌هایی که تغییراتی در کادر فنی خود داشته‌اند، تعدادی از مربیان هم بوده و هستند که در این فصل تیم‌های خود را تغییر داده و هدایت بیشتر از یک تیم را در این فصل عهده دار بوده‌اند.

محمود فکری (استقلال و نفت مسجد سلیمان)، علیرضا منصوریان (تراکتور و آلومینیوم)، رسول خطیبی (آلومینیوم و تراکتور)، مجتبی حسینی (نفت مسجد سلیمان و ذوب آهن) و سعید اخباری (ماشین سازی و سایپا) مربیانی بودند که در این فصل هدایت بیش از یک تیم را پذیرفته‌اند.

پر رفت و آمد ترین مربی
در بین مربیان پر رفت و آمد، شاید سعید اخباری را بتوان پر رفت و آمدترین مربی دانست. اخباری فصل را با با دستیاری وحید بیاتلو در ماشین سازی آغاز کرد، سپس به عنوان جانشین وی عهده دار سرمربیگری این تیم تبریزی شد.

اخباری در پایان نیم فصل اول از ماشین سازی جدا شد و بعد از چند هفته بار دیگر هدایت این تیم را پذیرفت که در مقطع دوم دوام زیادی روی این نیمکت پر رفت و آمد نیاورد. اخباری در ۳ هفته پایانی به عنوان سرمربی سایپا انتخاب شد تا با این آمار بتوان او را پر رفت و آمد ترین مربی در لیگ برتر دانست.

جابجایی ضربدری
در یک نوبت بین دو تیم جابجایی ضربدری صورت گرفت؛ و تیم‌های تراکتور و آلومینیوم، پس از کنار رفتن سرمربیان وقت شأن، سرمربی تیم مقابل را به خدمت گرفتند تا علیرضا منصوریان از تراکتور به آلومینیوم و رسول خطیبی از آلومینیوم به تراکتور منتقل شود.

منصوریان فصل را با تراکتور آغاز کرد و در میانه راه به تیم آلومینیوم پیوست و تا پایان فصل همراه این تیم بود. اما رسول خطیبی که فصل را با آلومینیوم آغاز کرد و در میانه راه جانشین علیرضا منصوریان در تراکتور شد، نتوانست فصل را با این تیم به انتها برساند و جای خود را به فیروز کریمی داد.

۲۵ مربی در لیگ بیستم
در این فصل از رقابتهای لیگ برتر ۲۵ سر مربی هدایت ۱۶ تیم را تجربه کردند که ۸ نفر از آنها از ابتدا تا انتهای فصل روی نیمکت یک تیم نشستند و به جز این ۸ نفر، ۲ نفر از آنها هم با این توضیح که تیم‌های خود را تغییر دادند، از ابتدا تا انتهای فصل در این مسابقات حضور داشتند.

اسامی مربیان بر اساس تیم‌هایی که در آن مربیگری کرده‌اند؛

۱- یحیی گل محمدی؛ پرسپولیس
۲- محرم نوید کیا؛ سپاهان
۳- فرهاد مجیدی؛ استقلال
۴- محمود فکری؛ استقلال - نفت مسجد سلیمان
۵- امیر قلعه نویی؛ گل گهر
۶- جواد نکونام؛ فولاد
۷- علیرضا منصوریان؛ تراکتور - آلومینیوم
۸- رسول خطیبی؛ آلومینیوم - تراکتور
۹- فیروز کریمی؛ تراکتور
۱۰- مهدی تارتار؛ پیکان
۱۱- مهدی رحمتی؛ پدیده
۱۲- محمد ربیعی؛ مس رفسنجان
۱۳- سیروس پورموسوی؛ صنعت نفت
۱۴- مجتبی حسینی؛ نفت مسجد سلیمان - ذوب آهن
۱۵- رحمان رضایی؛ ذوب آهن
۱۶- ابراهیم صادقی؛ سایپا
۱۷- فراز کمالوند؛ سایپا
۱۸- سعید اخباری؛ ماشین سازی - سایپا
۱۹- وحید بیاتلو؛ ماشین سازی
۲۰- مهدی پاشازاده؛ ماشین سازی
۲۱- مجتبی خورشیدی؛ ماشین سازی
۲۲- علیرضا اکبرپور؛ ماشین سازی

۲۳- وحید فاضلی؛ نساجی
۲۴- مجید جلالی؛ نساجی
۲۵- ساکت الهامی؛ نساجی

اسامی تیم‌ها بر اساس مربیانی که در اختیار داشتند؛

۱- پرسپولیس؛ یحیی گل محمدی
۲- سپاهان؛ محرم نویدکیا
۳- استقلال؛ محمود فکری - فرهاد مجیدی
۴- گل گهر؛ امیر قلعه نویی
۵- فولاد؛ جواد نکونام
۶- تراکتور؛ علیرضا منصوریان - رسول خطیبی - فیروز کریمی
۷- پیکان؛ مهدی تارتار
۸- پدیده؛ سید مهدی رحمتی
۹- آلومینیوم؛ رسول خطیبی - علیرضا منصوریان
۱۰- مس رفسنجان؛ محمد ربیعی
۱۱- صنعت نفت آبادان؛ سیروس پور موسوی

۱۲- نساجی؛ وحید فاضلی - مجید جلالی - ساکت الهامی
۱۲- نفت مسجد سلیمان؛ مجتبی حسینی - محمود فکری
۱۳- ذوب آهن؛ رحمان رضایی- مجتبی حسینی
۱۴- سایپا؛ ابراهیم صادقی - فراز کمالوند - سعید اخباری
۱۵- ماشین سازی؛ وحید بیاتلو - سعید اخباری - مهدی پاشازاده - مجتبی خورشیدی - سعید اخباری - علیرضا اکبرپور

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار