کد خبر: ۷۱۱۵۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
نماینده مردم اصفهان در مجلس از اعمال تبصره ۱ ماده ۴۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس علیه وزیر علوم به علت برگزاری کنکور سراسری و طرح سوالات خارج از کتب و دارای اشکال و پاسخگو نبودن وزیر علوم به مجلس خبر داد و گفت: بر اساس این بند از آیین نامه، وزیر علوم موظف به پاسخگویی به نمایندگان در مجلس می‌شود.

به گزارش آرانیوز، عباس مقتدایی با اشاره به برگزاری کنکور سراسری و طرح سوالات خارج از کتب و دارای اشکال، عنوان کرد: بر همین اساس 28 تن از نمایندگان نسبت به اعمال تبصره ۱ ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس علیه وزیر علوم اقدام کردند که متن آن به شرح ذیل است:

عنوان تخلف: کنکور سراسری و طرح سوالات خارج از کتب و دارای اشکال

شرح درخواست:
پس از برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۰، انتقادات متعددی درخصوص نحوه و منابع طرح سوالات منتشر شد.طی مکاتباتی با وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواستار بررسی موضوع و اعلام نظر شدیم. وزارت آموزش و پرورش در پاسخی ۳۶ صفحه ای با ذکر جزییات اعلام نمود که اشکالات فراوانی در طرح سوالات کنکور توسط سازمان سنجش صورت گرفته است.

《طبق اعلام آن وزارتخانه، برای مثال از مجموع ۵۵ سوال ریاضی رشته ریاضی، ۸ سوال خارج از کتاب بوده، ۱۳ سوال خارج از اهداف کتاب درسی بوده، ۱ سوال اشتباه بوده، ۱ سوال خارج از کتاب و بدون گزینه صحیح بوده، ۷ سوال منطبق با کتاب ولی دشوار یا بسیار دشوار بوده، ۹ سوال منطبق با کتاب و دارای محاسبات زیاد بوده و ۱۶ سوال نیز منطبق با کتاب(متوسط) بوده است. از ۳۰ سوال ریاضی رشته تجربی آزمون سراسری، ۲ سوال خارج از کتاب درسی بوده، ۹ سوال خارج از اهداف کتاب درسی، ۲ سوال بدون گزینه صحیح، ۳ سوال منطبق با کتاب درسی ولی دشوار یا بسیار دشوار بوده، ۱ سوال منطبق با کتاب درسی و دارای محاسبات زیاد بوده و ۱۳سوال نیز منطبق با کتاب درسی و متوسط بوده است. از ۲۰ سوال ریاضی رشته انسانی، ۶ سوال خارج از اهداف کتاب درسی بوده، ۸ سوال منطبق با کتاب درسی(دشوار یا بسیار دشوار) و ۶ سوال نیز منطبق با کتاب درسی(متوسط) بوده است. همچنین در سوالات فارسی گروه آزمایشی علوم انسانی،سوالات فارسی گروه آزمایشی ریاضی، سوالات فارسی گروه آزمایشی علوم تجربی، سوالات فارسی گروه آزمایشی هنر، سوالات شیمی رشته تجربی داخل نیز دچار اشکالاتی از جمله غلط املایی، اختلاف نظر در پاسخ صحیح، استاندارد نبودن، طرح سوال از قسمت حذفیات و... بوده است.》

وزارت علوم مکاتبات متعدد را بی پاسخ گذاشت و هیچگونه اظهار نظر صریح و روشنی در این خصوص انجام نداد.

حال با توجه به اینکه سازمان سنجش مصر است نتایج کنکور را اعلام نماید و همچنان سرنوشت سوالات خارج از کتاب مشخص نیست، ضروری است در راستای جلوگیری از تضییع حقوق داوطلبان این موضوع بررسی و نظارت لازم صورت گیرد.


به گزارش خانه ملت، در تبصره یک ماده 45 آیین نامه داخلی مجلس آمده است: کمیسیون‌ها رأساً یا با تقاضای حداقل ده نفر از نمایندگان می‌توانند در موارد مهم و حساس و در مواجهه با تخلفات یا سوء مدیریت، با دعوت از مسئولان ذی‌ربط موضوع را بررسی نموده و گزارش آن را به هیأت رئیسه ارائه نمایند. در صورتی که درخواست بررسی از سوی نمایندگان باشد حداکثر پنج نفر از آنها می‌توانند در تهیه گزارش با کمیسیون مشارکت نمایند. هیأت رئیسه می‌تواند گزارش مذکور را در دستور کار مجلس قراردهد. دراین‌صورت سخنگوی کمیسیون و نماینده دولت هرکدام به میزان پانزده دقیقه و شش‌ نفر از نمایندگان به قید قرعه از بین متقاضیان هرکدام به میزان پنج دقیقه، نظرات خود را بیان می‌نمایند.

هرگاه کمیسیون همراه با گزارش پیشنهادهایی برای تصویب به مجلس ارائه نماید با رعایت مفاد آیین‌نامه داخلی در دستور حداکثر دو هفته بعد مجلس قرارخواهد گرفت و مطابق آیین‌نامه داخلی رسیدگی می‌شود. نمایندگان می‌توانند پیشنهادهای خود را تا چهل و هشت ساعت پس از پایان قرائت گزارش به کمیسیون تحویل نمایند. کمیسیون تا یک هفته گزارش نهائی خود را به مجلس ارائه می‌دهد. درصورتی ‌که کمیسیون در گزارش خود، در مورد ناکارآمدی مسئول ذی‌ربط دلایلی ارائه نماید، مراتب توسط هیأت رئیسه به بالاترین مقام مسئول مذکور برای اقدام مقتضی اعلام می‌گردد./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار