کد خبر: ۷۱۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۹
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را در دستورکار قرار دادند و با رای موافق نمایندگان مقرر شد براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور برای چکش کاری بیشتر به کمیسیون مشترک و ویژه ای که در مجلس تشکیل می شود، ارسال شده تا ضمن بررسی بیشتر، اصلاحات احتمالی درصورت نیاز اعمال شود.

به گزارش آرانیوز، مجلس شورای اسلامی امروز ( سه شنبه 6 مرداد ماه) با آغاز نشست علنی مجلس، دستور کار جلسه اعلام شد و طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی که این روزها در صدر اخبار قرار گرفته است در دستورکار صحن علنی قرار گرفت.

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس اول مجلس،که  اداره جلسه علنی امروز را به دلیل سفر دکتر قالیباف به سوریه، بر عهده گرفه بود پیش از ورود به دستورکار، نطق پیش از دستور داشت که در این نطق تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از سال گذشته و پیش از اینکه مشکلات آب در خوزستان  بحرانی شود به موضوع ورود داشته و در نخستین روزهای فعالیت مجلس تعدادی از نمایندگان به غیزانیه خوزستان سفر کردند و در جلساتی که در مجلس برگزار شد تذکرات لازم را به مسئولین مربوطه دادند.

 
علی نیکزاد صحن

 

در جریان بررسی گزارش شور دوم کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی بحث و تبادل نظر بالا گرفت، به حدی که برای تصمیم گیری در ماده طرح مذکور چندین تذکر و اخطار قانون اساسی مطرح شد.

در جلسه علنی امروز پس از اخطار ناظر بر اصول 138 ، 75 و 85 قانون اساسی و ماده 24 قانون برنامه توسعه که توسط آقایان علیرضا سلیمی و نصرالله پژمانفر درخصوص ماده 2 طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی مطرح شد، با تصمیم هیات رئیسه این ماده به رأی گذاشته شد و ابتدا اخطار با 123 رأی موافق از مجموع 231 نماینده حاضر در صحن وارد دانسته و داشتن بار مالی در ماده 2 محرز شد و پس از آن با تصمیم نمایندگان و 198 رأی موافق، این ماده برای اصلاح به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

ماده 2 طرح تقویت امنیت غذایی درباره تشکیل سازمان توسعه تجارت کشاورزی ایران ذیل وزارت جهاد کشاورزی با هدف تمرکز امور سیاستگذاری، برنامه ریزی و نظارت در حوزه تجارت و بازرگانی کالاهای کشاورزی از ادغام معاونت بازرگانی و سایر واحدهای ذیربط وزارت جهاد کشاورزی واحدهای مرتبط با بخش کشاورزی در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

در ادامه بررسی طرح مذکور رحمت الله نوروزی نماینده مردم علی آباد کتول در اخطاری به وضعیت قرمز کرونایی استان گلستان پرداخت و گفت: گلستان از وضعیت نامطلوبی برخوردار است لذا تیمی از مجلس و دولت باید به منطقه اعزام شوند.

امتناع بانک کشاورزی از استمهال وام ها

همچنین سیدالبرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس یازدهم  در جریان بررسی طرح تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی گفت: در حال حاضر کشاورزان به کمک و حمایت نیاز دارند و ضروری است که وام های کشاورزان استمهال شود. این در حالی است که بانک کشاورزی از این موضوع امتناع می کند.

 
برجام

 

گزارش برجامی دولت خلاف واقع است

علیرضا سلیمی در فرصتی به گزارش اخیر وزارت امور خارجه کشور در خصوص برجام پرداخت و تاکید کرد: این گزارش، گزارش عجیب و غریبی است و در جای جای آن تناقض وجود دارد. در یک جای آن می گوید هواپیما خریداری شده و یک صفحه آن خلاف این موضوع آمده است و در جای دیگر حرف از برداشته شدن بخشی از تحریم ها مطرح است در حالی که در عمل اتفاق دیگری افتاده است.

ارائه لیست کابینه در روز تحلیف

در حاشیه نشست علنی محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس درباره تحلیف رئیس جمهور آینده گفت: مراسم تحلیف از ساعت 17 پنجشنبه 14 مردادماه با حضور مهمانانی از 50 کشور دنیا و با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود و پس از آن با ارائه لیست پیشنهادی کابینه توسط رئیس جمهور مهم از شنبه کمیسیون ها به مدت یک هفته تشکیل جلسه خواهند داد و سپس جلسات رأی اعتماد برگزار خواهد شد.

 

 
سید محسن دهنوی

سپس مجلس برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی مرتبط به کرونا، برای نیم ساعت متوقف شد، علی نیکزاد ثمرین گفت: براساس پروتکل های بهداشتی نیم ساعت تنفس اعلام می کنیم و جلسه مجددا آغاز خواهد شد.

پیام رسان ها ساماندهی می شود

جلسه غیرعلنی برای بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی، بعد از تنفس مجلس شورای اسلامی به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. با آغاز صحن علنی مجلس بعد از نشست غیرعلنی، بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان های اجتماعی را در دستورکار قرار دادند. با بررسی طرح مذکور طبق اصل 85 قانون اساسی با 121 رأی موافق، 74 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع  209 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند، که بر این اساس این طرح جهت بررسی بیشتر و انجام اصلاحات احتمالی به کمیسیون ویژه ای ارجاع داده می شود.

 
پیام رسان های داخلی

براساس این گزارش، در اصل (85) قانون اساسی آمده است؛ سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند، ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می کند به صورت آزمایشی اجراء می شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود. همچنین مجلس شورای اسلامی می تواند تصویب دائمی اساسنامه سازمان ها، شرکت ها، موسسات دولتی یا وابسته به دولت را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های ذیربط واگذار کند و یا اجازه تصویب آنها به دولت بدهد.

گوگل و اینستاگرام بسته نمی شوند

تقی پور عضو کمیسیون صنایع مجلس در تشریح طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی گفت: شبهاتی مانند اینکه با تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، از فردا گوگل و اینستاگرام بسته می شود، بی معنی است، چرا که تا زمانی که تمام نرم افزارهای مشابه داخلی رشد نکرده و نتوانند همه سرویس ها را ارائه دهند، هیچ یک از نرم افزارهای خارجی دست نخواهند خورد.

 
اینستاگرام

 

همچنین نماینده مردم طوالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با اعمال اصل 85 بر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، اظهار داشت: با طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی، 900 هزار کسب و کار در فضای مجازی و پلتفرم های خارجی در معرض آسیب قرار می گیرند.

جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس در مخالفت گفت: نباید با ارجاع طرح به کمیسیون، نمایندگان از چرخه قانونگذاری در مورد فضای مجازی خارج شوند.

از سوی دیگر موافقان ارجاع طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات کاربردی فضای مجازی به کمیسیون تخصصی تاکید دارند که این طرح به دنبال مسدودسازی شبکه های خارجی نیست و تا مادامی که پلت فرم های داخلی توسعه پیدا نکند استفاده از شبکه های خارجی برای کاربران امکان پذیر است، همچنین بر توسعه کسب وکار و صیانت از حقوق کاربران با این طرح تاکید کردند.

در این نشست نمایندگان مردم در خانه ملت با بررسی اولویت دار طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» موافقت کردند.

در جریان بررسی اولویت این طرح معین الدین سعیدی گفت: امروز، روز تلخی است، مجلسی که برای آب خوزستان و سیستان و بلوچستان و همچنین برای کرونای بیش از حد سیستان و بلوچستان و گلستان و واکسیناسیون، جلسه غیررسمی نداشت، امروز برای بحث حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی هم جلسه غیرعلنی گذاشت و هم متاسفانه این موضوع را به اصل 85 ارجاع داد، در حالی که ایرادات اساسی به آن وارد بود. بنابراین از محضر ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کنم، چرا که امروز، روز خوبی برای مجلس ما نبود.

علی نیکزاد ثمرین در پاسخ به این نماینده گفت: اینکه ما بگوییم امروز، روز بدی برای مجلس بود، حرف خوبی نیست. در جلسه غیرعلنی و طبق آیین نامه، همه موافقان و مخالفان صحبت کردند و بنابراین باید به رأی نمایندگان محترم حرمت قائل شد. عرض من این است که بخشی از اظهارات شما نباید گفته می شد، چرا که مجلس محل بحث و گفت وگو بوده و رأی نمایندگان تمام کننده است و باید این رأی را بپذیریم، اما دوستان عزیز من؛ چه نمایندگان که به عنوان موافق و مخالف صحبت کردند و وقت کافی هم برای این موضوع گذاشتند،  باید دموکراسی بپذیریم که رأی نمایندگان برای مصوبات تعیین کننده است.

علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس با یادآوری مشکلات مردم استان های محروم تاکید کرد: نمایندگان مجلس یازدهم در زمان بررسی و تصویب قانون بودجه بیشترین اعداد و ارقام را به مناطق محروم از جمله سیستان و بلوچستان اختصاص دادند بنابراین مردم بدانند این مجلس دغدغه مناطق محروم را دارد اما این به معنای رها کردن فضای مجازی نیست.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی با افزایش مهلت جذب اعتبارات عمرانی در سال جاری تا شهریور ماه موافقت کردند.

علی نیک زادثمرین زنگ پایان نشست علنی امروز  را ساعت 13 و 6 دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (پنج‌شنبه، 14 مردادماه) ساعت 17 جهت برگزاری جلسه مراسم تحلیف سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار می‌شود./

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار