کد خبر: ۷۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳
گرگان- رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از روند افزایشی شیوع کرونا در استان خبرداد و گفت: بیمارستان ها از بیماران کرونایی پُر شده و چند شهر در وضعیت سیاه قرار دارند.

به گزارش آرانیوز:عبدالرضا فاضل بعدازظهر سه‌شنبه در جلسه مقابله و پیشگیری از کرونا استان اظهار کرد: روز شنبه میانگین بستری روزانه بیماران کرونایی در استان ۲۳۰ بود که هم اکنون به ۲۸۰ بیمار رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان توضیح داد: شاخص بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت حدود ۱۰ نفر شده که رقم خوبی نیست.

فاضل ادامه داد: تخت‌های استان در بسیاری از شهرستان‌ها از بیماران کرونایی تکمیل شده و باید بپذیریم بیماران خاص تصادفی و غیره هم نیاز به خدمت دارند و اگر شرایط به همین منوال پیش برود این بیماران هم دچار آسیب خواهند شد.

وی گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم پروتکل‌ها را رعایت کرده و اگر خود مردم و اصناف نخواهند پروتکل‌ها را رعایت کنند شرایط بدتر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه پیش بینی می‌شود این سیر افزایشی تا هفته بعد هم ادامه یابد، اضافه کرد: همه خانواده‌ها هم اکنون با بیماری به شکل شدید یا خفیف درگیر هستند و می‌توان با رعایت پروتکل‌ها جلوی سرعت رشد آن را گرفت.

فاضل گفت: اگر این شرایط قرمز و فوق قرمز ادامه یابد صدمات بسیاری به کار درمان وارد می‌شود و هم اکنون ۱۵۴ نفر از کادر درمان مرخصی استعلاجی گرفته و اگر شیوع به سمتی برود که کادر درمان هم درگیر شوند آن وقت ارائه خدمات قطعاً مختل خواهد شد.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر زیرساخت‌های خوبی در استان ایجاد شده اما نگرانی وجود دارد که اگر تعداد بیماران بیشتر شود کمبود اکسیژن داشته باشیم ولی تلاش کردیم از شهرهای اصفهان، شاهرود و نیشابور اکسیژن وارد کنید تا کمبودهای احتمالی برطرف شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان عنوان کرد: در زمینه سرم هم کمبودهایی داشتیم که هم اکنون جبران شده اما در بخش خصوصی هنوز مشکلاتی وجود دارد.

وی بیان کرد: هم اکنون حدود دو هزار نفر در استان خدمات درمانی دریافت می‌کنند که قطعاً باعث کمبود اقلام دارویی خواهد شد.

فاضل افزود: هزار و ۳۰۹ نفر در بیمارستان‌ها بستری بوده و ۹۳۵ نفر هم به دلیل نداشتن تخت به صورت سرپایی مداوا می‌شوند.

وی گفت: از این تعداد ۱۵۴ نفر در آی‌سی‌یو تحت مراقبت بوده و ۴۸ نفر هم به دستگاه ونتیلاتور متصل هستند و ۱۲ فوتی هم روز گذشته به ثبت رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: ممکن است با افزایش بیماران آی سی یو فوتی‌ها هم تا آخر هفته افزایش یابد.

طبق گفته وی همه شهرها به جز گمیشان قرمز بوده و البته چند شهر مانند مینودشت، گرگان، گنبدکاووس، بندرگز و کلاله شرایط فوق قرمز و نزدیک به سیاه دارند.

فاضل از محدودیت فعالیت اصناف گروه شغلی دو، سه و چهار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تالارها و رستوران‌ها و مراکز آموزشی خبر داد و گفت: تردد خودروهای غیر بومی هم ممنوع است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار