کد خبر: ۷۱۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
قم- معاون انجمن دیپلمات های دولت افغانستان با اشاره به خارج شدن اقدامات تروریستی از چارچوب های متداول گفت: اعمال تروریستی بعد از ۱۱ سپتامبر تبدیل به یک مسئله و معضل جهانی شده است.

به گزارش آرانیوز:سید محمد عالمی در نشست بین‌المللی چالش‌های تروریسم و حقوق بشر در افغانستان که به صورت مجازی در قم برگزار شد، گفت: تروریسم یک موضوع جدید نیست و شاید سابقه‌ای برابر با عمر بشریت دارد اما امروزه با توجه به گسترش تعاملات، روند جهانی شدن تروریسم متأثر شده است و بعد از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ مشخص شد که اعمال تروریستی در چارچوب خودش قرار ندارد و در حال تبدیل شدن به یک مسئله و معضل جهانی است.

معاون انجمن دیپلمات‌های دولت افغانستان با اشاره به نحوه شکل‌گیری طالبان ادامه داد: با حمایت برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای که همواره تلاش داشتند به شکلی در افغانستان نفوذ داشته باشند طالبان را به وجود آوردند.

وی افزود: همکاری گروه طالبان با القاعده که سازمان دهنده حملات ۱۱ سپتامبر به برج‌های دوقلو نیویورک بود باعث شد که این حملات افغانستان را هم تحت تأثیر قرار دهد و این کشور را در منجلاب جنگ فرو ببرد که تا امروز هم تأثیرات آن را مشاهده می‌کنیم.

عالمی در پایان صحبت‌های خود به حقوق بین‌الملل اشاره کرد و گفت: طبق حقوق بین‌الملل گروه‌های تروریستی تابعان یا اشخاص حقوقی بین‌الملل حساب نمی‌شوند اما برای کنترل این گروه‌ها قواعدی را ایجاد کردند که ناظر بر عملکرد دولت‌ها است؛ یعنی گروه‌های تروریستی را از طرفی با اقدام دولت‌ها مهار و تحت کنترل در بیاورند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار