کد خبر: ۷۱۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶
بیرجند- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به شناسایی چالش ها و برنامه های راهبردی برای توسعه استان گفت: ۱۹۵ عنوان پروژه در قالب ۱۰۱ طرح سرمایه گذاری شناسایی شده است.

به گزارش آرانیوز:مشیرالحق عابدی ظهر سه شنبه در نشست خبری با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری به تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، گفت: در همین راستا توسط وزارت کشور ۲۸ محور اولویت دار حوزه اقتصادی به استان ها ارائه شد.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای این شعار در خراسان جنوبی برنامه هایی برای دستگاه های اقتصادی پیشران دیده شد که در حوزه اجرایی، عملکردی و پیش بینی بود.

به گفتۀ وی تمام برنامه های دیده شده اساس علمی داشتند و در ابتدا با توجه به تجارب سال های گذشته چالش های استان در حوزه اقتصادی شناسایی و با تأکید بر ظرفیت ها، پتانسیل ها و شرایط استان طرح ها و برنامه های راهبردی نوشته شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از جمله چالش های خراسان جنوبی می توان به کمبود و محدودیت آب، خشکسالی های پیاپی، بالا بودن نرخ سود بانک ها، کمبود منابع مالی بانک ها، عدم سیاست مناسب برای سرمایه گذاری در مناطق محروم اشاره کرد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس برنامه هایی برای رفع موانع تولید، توسعه وضعیت اقتصادی، حفظ اشتغال، اجرای طرح های نیمه تمام و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی دیده شد.

تبدیل تهدید به فرصت

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: حمایت از تولیدات داخل استان و محصولات داخلی کشور در اولویت قرار گرفت، همچنین شناسایی خوشه های صنایع دستی به عنوان پایلوت کشوری در خراسان جنوبی اجرایی شد.

عابدی عنوان کرد: برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده محصولات استراتژیک برنامه هایی در نظر گرفته شد که اکنون برای زعفران اجرایی و برای زرشک نیز در حال انجام است.

وی در زمینه فرصت های مرزی استان نیز بیان داشت: در سه ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ارزش کل کالاهای خروجی از مرزهای استان ۵۷ درصد افزایش و از نظر وزنی ۸ درصد کاهش داشت و در بخش ترانزیت نیز کامیون های ورودی ۵۷ درصد افزایش و از نظر وزنی ۳۸ درصد کاهش داشته است.

به گفتۀ وی طرح هاب شتر و نهضت گلخانه ای جزو طرح هایی هستند که ادامه دارند و در حال اجرا هستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه تشکیل ستاد توسعه خاوران یک کار علمی بود، گفت: در این ستاد تمام برنامه ها و چالش ها و موانع مورد بررسی قرار گرفتند و رفع می شوند و ارتباط مستقیم با بخش خصوصی وجود دارد.

عابدی از دیگر برنامه های مورد توجه قرار گرفته استان را توانمندی اقتصادی و بهبود معیشتی مرزنشینان عنوان کرد و افزود: برنامه هایی در این زمینه اجرایی شده است، همچنین برنامه های در راستای تبدیل تهدید به فرصت نیز دیده شده است که ارتباط با افغانستان و پاکستان در این راستا است.

وی در زمینه برنامه راهبردی بعد از کرونا برای مشاغل آسیب دیده به ویژه بخش گردشگری عنوان کرد: سند راهبردی توسعه گردشگری برمبنای پتانسیل ها در سال ۹۹ دیده شده است و برنامه هایی برای بعد از خروج از بحران نیز دارد که بر همان اساس حتماً ابلاغ می شود.

انعقاد ۱۴ تفاهم نامه در ستاد توسعه خاوران

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان جنوبی هم در این نشست با اشاره به طرح های دیده شده در ستاد توسعه خاوران گفت: ۱۹۵ عنوان پروژه با ۱۰۱ طرح در ۴ بخش صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی، میراث فرهنگی و نیرو دیده شده است.

عیسی جعفری ادامه داد: از این تعداد ۱۹۵ عنوان پروژه، ۸۳ طرح تمام کارهای آنها انجام شده است، ۵۴ طرح در حال انتقال زمین و ۳۳ طرح به فرمانداری ها ارجاع شده است و باقی طرح ها نیز چون در حوزه میراث فرهنگی و نیرو بود نیاز به زمین نداشت و مشخص شده بودند.

وی تصریح کرد: همچنین از ۸۳ طرح حدود ۱۷ طرح سرمایه گذار دارد که ۱۴ تفاهم نامه در این راستا با مبلغ ۴ هزار میلیارد تومان منعقد شده است.

به گفتۀ وی سرمایه گذاری خارجی در خراسان جنوبی نیز تا پایان دولت یازدهم ۶ پروژه بود که در دولت دوازهم به ۱۴ پروژه رسیده است که از تبعه های کشورهای چین، آفریقای جنوبی، آلمان، افغانستان، ترکیه و پاکستان هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار