کد خبر: ۷۰۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳
کلیات طرح الزام دستگاه‌های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

تعیین تکلیف جدید مجلس برای دولتمردان

 

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) با کلیات طرح دو فوریتی الزام دستگاه های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان موافقت کردند.

مطابق با این طرح، کلیه دستگاه های اجرایی مکلف به پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان به شکل مکتوب می باشند.

پاسخگویی دولت به مجلس امری ضروری است

جعفر قادری در موافقت با کلیات این طرح، گفت: معمولا پاسخ تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی داده نمی شود و برای مردم سوال است که تذکرات نمایندگان چه سودی دارد؟

وی بیان کرد: زمانی که وزرا و رئیس جمهور خود را موظف به پاسخگویی به مجلس نمی دانند، تذکرات نمایندگان فایده ای ندارد و بر این اساس پاسخگویی دولت به مجلس امری ضروری است.

نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: از سوی دیگر پاسخگویی وزرا و رئیس جمهور به تذکرات شفاهی و کتبی نمایندگان باعث می شود نیاز به سوال و استیضاح کاهش یابد. بر این اساس باید الزام قانونی در نظر گرفته شود تا همه وزرا و رئیس جمهور خود را ملزم به پاسخگویی به موقع به مجلس کنند و این کار ابزارهای نظارتی مجلس را تقویت می کند.

در ادامه جلسه، حجت الاسلام علیرضا سلیمی درباره این طرح، گفت: مطابق با آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، عمدتا تذکرات نمایندگان جنبه یادآوری و سوال و استیضاح جنبه توبیخ دارد. باید در این طرح مشخص شود که کدام یک از تذکرات نمایندگان از مسئولان اجرایی جنبه یادآوری و کدام یک جنبه توبیخ دارد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: بنده با اصل موضوع که مسئولان اجرایی باید پاسخ تذکر نمایندگان را دهند، موافق هستم اما معتقدم این طرح نیاز به اصلاحات و رفع ابهام دارد و لازم است ایرادات آن برطرف شود.

تعیین تکلیف جدید مجلس برای دولتمردان

مسئولان اجرایی باید به فوریت پاسخ تذکر نمایندگان را دهند

در ادامه جلسه، سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس گفت: این طرح جایگاه نمایندگان را ارتقا می دهد و معمولا تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی جهت رفع مشکلات کشور است و پاسخگویی مسئولان اجرایی به تذکرات نمایندگان منجر به حل و فصل مشکلات می شود.

وی بیان کرد: برخی از تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی فوریت دارد و درباره مسائلی چون وقوع سیل و زلزله است که در این موارد مسئولان اجرایی باید به فوریت پاسخ نمایندگان را دهند و در کل آنان باید خود را ملزم به پاسخگویی به نمایندگان کنند.

سخنگوی کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تصریح کرد: حدود ۳۰ پیشنهاد درباره جزئیات طرح دو فوریتی الزام دستگاه های اجرایی جهت پاسخگویی به تذکرات کتبی و شفاهی نمایندگان وجود دارد که در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس به طور دقیق مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار