کد خبر: ۷۰۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
بجنورد- کرونا ۳ شهرستان خراسان شمالی را به رنگ قرمز درآورده اما همچنان سفرهای غیر ضروری و برگزاری مراسم عروسی و عزا ادامه دارد.

به گزارش آرانیوز:میزان موارد بستری افراد مبتلا به کرونا در خراسان شمالی نسبت به پیش از شروع پیک جدید، حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است و به این ترتیب بیمارستان‌ها روز به روز با افراد بیشتری مواجه می‌شوند و از سوی دیگر پرستاران توانشان روزانه کم و کمتر می‌شود.

ویروس کرونا دلتا از یک سو و برقراری سفرهای غیر ضروری و عمدتاً تفریحی از سمت دیگر موج کرونا را سهمگین‌تر نیز کرده است.

سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در مصاحبه با روابط عمومی این مجموعه وضعیت شیوع کرونا را نامناسب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست داد.

وی همچنین از بستری ۵۸ نفر دیگر خبر داد و افزود: اکنون ۳۰۴ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های سراسر استان بستری هستند.

اما هاشمی عواملی همچون عادی انگاری، عدم استفاده از ماسک، برگزاری دورهمی و حضور در مراسم عروسی و عزا را مهمترین علل شیوع کرونا عنوان می‌کند و معتقد است میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان اندکی بیش از ۵۰ درصد می‌باشد.

مردم سفرهای خود را تعطیل کنند

این آمار زنگ خطر را برای خراسان شمالی به صدا در می‌آورد. این استان پیش از شیوع کرونا چیزی حدود ۲۰۰ فرد بستری را شاهد بود اما اینک بیش از نیمی از تخت‌های بیمارستانی مختص بیماران کرونایی پر شده و از سوی دیگر چرخش کرونا در جامعه روز به روز بیشتر می‌شود.

سفرهای پر تعداد مردم در ایام تعطیلی هفته قبل آثار خود را یک تا دو هفته دیگر به نمایش خواهد گذاشت و به این ترتیب وضعیتی به مراتب نامطلوب‌تری را شاهد خواهیم بود.

اما تعطیلاتی دیگری نیز پیش رو داریم که عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند اثرات کرونا را بیشتر نیز کند.

سارا محصولی، پرستار بخش کرونایی بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد به خبرنگار مهر می‌گوید: طی روزهای اخیر شرایط بسیار سختی را تجربه کردیم و در زمان شیفت خود پیوسته مشغول بستری بیماران بودیم.

وی افزود: گاهی طی یک ساعت بیش از ۱۰ بیمار کرونایی را پذیرش می‌کردیم که این عدد برای بیمارستان رکورد جدیدی محسوب می‌شد.

جولان کرونا در خراسان شمالی / خبری از اجرای پروتکل ها نیست

 

محصولی تاکید کرد: این حجم کار وقتی با کمبود نیروی پرستاری همراه شود فشار دو چندانی به کادر درمان وارد می‌کند.

این پرستار تصریح کرد: امیدواریم مردم شرایط را درک کنند؛ همچنان آمار مبتلایان و بستری بالاست و در صورت عدم رعایت وضعیت بدتر نیز خواهد شد.

وی در انتها در خصوص تعطیلات انتهای هفته گفت: مردم چند مدت از رفتن به مسافرت امتناع کنند تا پس از انجام واکسیناسیون پرستاران نیز بتوانند با سایر مردم به سفر بروند.

آخرین روند تزریق واکسن در خراسان شمالی

هرچند مردم باید از رفتن سفر و دید و بازدیدهای بی مورد امتناع کنند اما در این بین مسئولان نیز باید وظیفه خود در قبال تأمین واکسن را با سرعت بیشتری اجرا کنند.

افشین دلشاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی کرونا -در-خراسان-شمالی-خبری-از-اجرای-پروتکل-ها-نیست"> کرونا -در-خراسان-شمالی-خبری-از-اجرای-پروتکل-ها-نیست"> در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت واکسیناسیون استان، گفت: تاکنون ۸۶ هزار دوز واکسن وارد استان شده و ۷۲ هزار دوز نیز تزریق شد که یکهزار و ۵۰۰ واکسن کوو برکت ایرانی نیز به استان تحویل شد که به افراد واجد شرایط تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه تزریق واکسن کرونا در تیرماه به کندی انجام شد، افزود: خوشبختانه در این روزها این روند با تزریق یک هزار دوز دیگر بهتر شد و تزریق واکسن در گروه سنی زیر ۶۰ سال نیز هفته جاری آغاز شد و با توجه به اینکه تنها راه کاهش مرگ و میرهای کرونایی تزریق واکسن است نسبت به آن اقدام کنند و علاوه بر آن پروتکل‌ها بهداشتی نیز باید هم چنان رعایت شود تا از موج جدید کرونا نیز عبور کنیم.

جولان کرونا در خراسان شمالی / خبری از اجرای پروتکل ها نیست

 

دلشاد تاکید کرد: مراکز تجمیعی واکسیناسیون در استان همه روزه در حال ارائه خدمات هستند و حتی در روزهای تعطیلات رسمی نیز فعالیت داشته و تزریق واکسن را انجام می‌دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی بیان کرد: تیم‌های واکسیناسیون قبل از ساعت هشت صبح داخل پایگاه‌های تجمیعی حضور دارند و در دو شیفت کاری صبح و ظهر در حال ارائه خدمت هستند.

وی در انتها گفت: به منظور تکمیل فرایند واکسیناسیون باید افرادی که دوز اول را دریافت کردند برای دوز دوم نیز اقدام کنند و با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون، تزریق را انجام دهند.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم از یک سو و تأمین و تزریق واکسن توسط مسئولان از سوی دیگر می‌تواند تبعات کرونا را کاهش دهد؛ اما اکنون مردم آنچنان به پروتکل‌ها حساسیت نشان نمی‌دهند و در برخی اوقات تزریق واکسن نیز با سرعت انجام نمی‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار