کد خبر: ۷۰۵۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
تبریز- بزرگراه تبریز - بازرگان یکی از پروژه‌های نیمه‌کاره در استان آذربایجان‌شرقی است که به‌دلیل وداع با دولت تدبیر و امید باید منتظر اتمام پروژه‌های این‌چنین در دولت بعد باشیم.

به گزارش آرانیوز: – آناهیتا رحیمی: بزرگراه تبریز- بازرگان، یکی دیگر از پروژه‌های اتمام نیافته در استان آذربایجان شرقی است که سال‌ها است خاک خورده وعده‌های توخالی است و در حال حاضر با مشکلاتی نظیر عدم اختصاص اعتبارات کافی، تهیه مصالح و سیمان دست و پنجه نرم می‌کند.

این آزادراه به عنوان بزرگراه آسیایی از اولین تعهدات دولت ایران بوده است که اگر اعتبارات به موقع تخصیص می‌یافت، انتظاری چندین ساله برای این پروژه رقم نمی‌خورد.

مسیر بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر

در این رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی به خبرنگار مهر گفت: مسیر بازرگان مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است و سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن و قریب ۱۰ میلیون نفر مسافر از طریق آن جابجا می‌شود.

ابوالقاسم سلطانی افزود: طول کل آزادراه ۲۵۴ کیلومتر است که ۱۱۵ کیلومتر از آن در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته و از کیلومتر صفر تا ۱۳ از این آزادراه به عنوان کمربندی غربی بهره برداری شده و تحت تأثیر بار ترافیک است.

مسیر بازرگان مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است و سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن و قریب ۱۰ میلیون نفر مسافر از طریق آن جابجا می‌شود

وی ادامه داد: از کیلومتر ۱۳ تا ۶۴ به طول ۵۱ کیلومتر (قطعه ۱) با مشارکت شرکت آباد راهان پارس در حال اجرا است و قطعه بعدی از کیلومتر ۶۴ تا انتهای پروژه در مرحله انتخاب سرمایه گذار بوده و به پیمان نرفته است.

پیشرفت فیزیکی قطعه ۱

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی، پیشرفت فیزیکی قطعه ۱ (کیلومتر ۱۳ تا ۶۴)، ۴۶/۱۸ درصد است که از کیلومتر (۱۳ تا ۴۶) به عنوان پروژه جهش تولید انتخاب شده و برای بهره برداری و افتتاح با پیشرفت فیزیکی ۴۳/۹۹ درصد در ۲ فاز در حال اجرا است.

وی ادامه داد: از کیلومتر ۱۳ تا ۳۷ به طول ۲۴ کیلومتر (یعنی محل تلاقی آزاد راه با جاده صوفیان- شبستر) پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصد است که در این محدوده خاک‌ریزی به اتمام رسید، ابروها و پل‌های کوچک به اتمام رسیده و پل‌ها و تبادل‌های بزرگ در دست اقدام و تبادل ۳۱ در حال اجرای دیوارها است.

انتظار برای وداع با دولت دوازدهم به امید باز شدن مسیر جدید

سلطانی با اشاره به اینکه پل سینیخ چای در مرحله اجرای دال (سقف) است، بیان کرد: پل راه آهن در مرحله اجرای کوله‌ها و دیوارهای میانی می‌باشد که تبادل ۱۳ (محل اتصال آزاد راه با محور صوفیان – شبستر) در محدوده دانشگاه آزاد صوفیان مشکلات تملک دارد ولی امکان اتصال وجود دارد.

وی به وجود مصالح لازم برای تولید آسفالت تهیه و کارخانه آسفالت نصب شده تأکید کرده و گفت: فاز دوم (از کیلومتر ۳۷ تا ۴۴) محل اتصال آزاد راه با بزرگراه صوفیان - مرند در محدوده شوردرق قسمت اعظم ترانشه و خاکریزی‌ها انجام شده و تبادل کیلومتر ۲۲ در مرحله حفاری شمع‌ها می‌باشد.

سلطانی افزود: بر اساس برآورد با فهرست بهای سال ۱۳۹۵، بالغ بر ۶۹۰ میلیارد تومان بر قطعه در دست احداث به طول ۵۳ کیلومتر قرارداد مبادله شده است ولی با توجه به تعدیل‌های متعلقه و نیز افزایش هزینه‌ها به خصوص تملک اراضی اعتبار ۴۰ میلیارد تومانی برای هر کیلومتر پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای کل ۶۴ کیلومتر به بودجه‌ای حدود ۴,۷۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد گفت: به دلیل کسری منابع مالی قسمت مهم‌تر پروژه به طول ۳۵ کیلومتر تحت عنوان پروژه جهش تولید در دو فاز مورد توجه قرار گرفته است که پتانسیل اتمام تا پایان سال جاری را دارد که برای سال اول آن به ۹۵۰ میلیارد تومان نیاز است که ۲۵۰ میلیارد تومان آن تاکنون تأمین شده است.

بهره برداری از پروژه در صورت تأمین منابع مالی از سوی دولت

مدیر کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی بیان کرد: در صورتی که دولت، منابع مالی سهم خود را به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان تأمین کند امکان بهره برداری تا پایان سال جاری را دارد.

در صورتی که دولت، منابع مالی سهم خود را به میزان ۳۵۰ میلیارد تومان تأمین کند امکان بهره برداری تا پایان سال جاری را دارد

سلطانی ادامه داد: مشخصات فنی آزاد راهی موجب کاهش تصادفات و افزایش سرعت و راحتی مسافرین خواهد شد؛ هم‌چنین بهره برداری از این قطعه با توجه به جذب قسمت بزرگی از ترافیک مسیر موجود تبریز- مرند موجب افزایش ایمنی در این مسیر خواهد شد.

عدم تخصیص اعتبار و تهیه سیمان

وی عمده مشکلات موجود در بزرگراه تبریز- بازرگان را مربوط به مسائل اعتباری برشمرده و گفت: همچنین جهت تهیه مصالح با مشکل معادن روبرو است و در تهیه سیمان نیز مشکل وجود دارد که در بخشی از مسیر با اراضی اوقاف و منابع طبیعی مشکل وجود دارد.

کمترین رشد در بزرگراه تبریز- بازرگان

در این رابطه نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه بزرگراه تبریز- بازرگان با کم‌ترین رشد مواجه است و قرار بر این بود که با سرمایه گذار بخش خصوصی، این پروژه اتمام یابد که عملی نشد.

انتظار برای وداع با دولت دوازدهم به امید باز شدن مسیر جدید

حجت الاسلام سید محمدرضا میر تاج‌الدینی ادامه داد: در حال حاضر تنها پیشرفت موجود در این پروژه، حدود ۷ درصد و در محدوده تبریز- صوفیان و صوفیان - مرند است.

وی تمام مسیر آزادراه تبریز- مرند- بازرگان را ۲۵۴ کیلومتر خوانده و افزود: هدف این پروژه حمل و نقل سریع و اتصال به اروپا و هم‌چنین تکمیل کریدورهای آزادراهی کشوری است تا از طریق جمهوری آذربایجان و ترکیه به اروپا متصل شود.

میر تاج‌الدینی گفت: در حال حاضر تکمیل این پروژه به صورت جدی تا سال ۱۴۰۷ زمان بر خواهد بود و قطعه اول این پروژه از تبریز به صوفیان، قطعه دوم از صوفیان به مرند و در نهایت از مرند تا بازرگان است.

برآورد اولیه این پروژه، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است که تاکنون پیشرفت عملیاتی در این پروژه، ۷ درصد می‌باشد که تنها قطعه اول تا شهر مرند شروع گردد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برآورد اولیه این پروژه، بیش از ۶ هزار میلیارد تومان است که تاکنون پیشرفت عملیاتی در این پروژه، ۷ درصد است که تنها قطعه اول تا شهر مرند شروع شود.

عدم تخصیص اعتبار و موفقیت در جذب سرمایه گذار

وی گفت: علت ناتمام ماندن این پروژه عدم تخصیص اعتبار و عدم موفقیت در جلب سرمایه گذار بوده است که تا زمانی که اعتبار در میان نباشد، مشکلاتی از جمله کمبود سیمان در این پروژه نیز رفع نخواهد شد.

انتظار برای وداع با دولت دوازدهم به امید باز شدن مسیر جدید

میر تاج‌الدینی اتمام این پروژه را مشروط بر وجود سرمایه گذار بخش خصوصی و پشتیبانی دولت دانسته و افزود: در اوایل شروع به کار این پروژه قرار بر این بود که ۶۰ درصد هزینه‌ها متعلق به بخش خصوصی و ۴۰ درصد نیز متعلق به دولت باشد، اما در حال حاضر راضی به تقبل ۵۰ درصدی هزینه‌ها از سوی دولت و بخش خصوصی شده‌اند که باید پیگیری‌های لازم در رابطه با روند عملیاتی این پروژه در روزهای آتی انجام بگیرد.

بزرگراه تبریز- بازرگان یکی از ابرپروژه‌های استان آذربایجان شرقی است که در حال حاضر با مشکلاتی نظیر عدم تأمین مصالح، سیمان و از همه مهم‌تر عدم تخصیص اعتبارات کافی روبرو شده است؛ پروژه‌ای که حالا نیازمند توجه دولت برای اتمام آن است که البته به دلیل وداع با دولت تدبیر و امید و پایان عمر ریاست جمهوری جناب روحانی، باید منتظر اتمام پروژه‌های این دولت در دولت بعد باشیم و به همین دلیل بسیاری از شهروندان منتظر رخ دادن چنین اتفاقی هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار