کد خبر: ۶۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
مشهد ـ مدیر تولید و محتوای انتشارات آستان قدس رضوی گفت: کتاب «ماه غریب من» یک داسـتان بلند تاریخی با نثری ساده بر اسـاس زندگی امام رضا(ع) است.

به گزارش آرانیوز:مدیر تولید و محتوای انتشارات آستان قدس رضوی به معرفی این اثر پرداخت و اظهار کرد: مجید ملامحمدی با نثری خوشخوان، ساده و تا حدی شاعرانه این داستان را در قالب چهار فصل و ۶۳ قصه روایت کرده است.

وی با بیان این‌که هر یک از فصول کتاب به بخشی از دوران زندگی حضرت اشاره دارد، ادامه داد: فصل نخست با ماجرای ورود نجمه خاتون، مادر حضرت رضا (ع) به خانه امام موسی کاظم (ع) آغاز می‌شود، با تولد حضرت رضا (ع) ادامه می‌یابد و به شهادت حضرت امام موسی کاظم (ع) ختم می‌شود.

رامونا میرحاجیان مقدم با اشاره به این‌که فصل دوم کتاب، داستان به امامت رسیدن حضرت رضا (ع) و بیعت مسلمانان با ایشان را بازگو می‌کند، گفت: در این فصل داستان‌هایی از سنت و سیره ایشان آمده و چند تن از یاران حضرت در قالب داستان معرفی شده‌اند و فصل سوم نیز با عنوان «سفربه سرزمین غربت» داستان وداع حضرت رضا (ع) و حرکت ایشان از مدینه به مرو، کرامات حضرت و نقل حدیث سلسله الذهب را حکایت می‌کند

وی افزود: فصل چهارم با قصه ولایت‌عهدی حضرت رضا (ع) آغاز می‌شود و مناظرات حضرت با علما، وقایع سیاسی و شهادت حضرت از دیگر مطالب این فصل است.

مدیر تولید و محتوای انتشارات آستان قدس رضوی با بیان این‌که کتاب «ماه غریب من» در گروه داستان‌های تاریخی مذهبی مربوط به زندگی امامان و اهل بیت (ع) قرار می‌گیرد، تصریح کرد: در این داستان، نویسنده با بهره‌گیری از منابع معتبر برغنای محتوایی اثرافزوده است، او به ادای آداب و سنن اسلامی توجه ویژه دارد، متن اثر به گفته معصومان (ع) اشاره مستقیم دارد و سعی شده اطلاعات تاریخی را به اثر بیفزاید.

وی اضافه کرد: فضاسازی این کتاب به شکلی است که خواننده خود را در فضای تاریخی آن دوران حس می‌کند، در داستان‌های مشهور تاریخی، خواننده از ماجراها و شخصیت‌ها مطلع است از این رو عنصر حادثه کمرنگ می‌شود، نویسنده برای ایجاد جذابیت و کشش داستانی از نثر کمک گرفته و شخصیت‌پردازی شخصیت‌های اصلی را به دانش خواننده واگذار کرده است.

میرحاجیان مقدم با بیان اینکه «کتاب ماه غریب من» نخستین بار در سال ۱۳۸۵ با تصویرگری اسماعیل چشرخ و طراحی گرافیک سعید دین‌پناه توسط انتشارات «به‌نشر» منتشر شده است، یادآور شد: این اثر در سال ۱۳۹۸ همراه با کتاب نسخه عربی با عنوان «قمری الغریب» با ترجمه رحیم کثیر بازنشر شده است؛ کتاب «ماه غریب من» با جلد شومیز رنگی و تصاویر دو رنگ تاکنون ۱۱ نوبت بازچاپ شده و تیراژ آن به ۴۵ هزا و ۵۰۰ نسخه می‌رسد، این اثر برگزیده جشنواره دومین کتاب سال رضوی بوده و نسخه صوتی کتاب با خوانش سینا خدادادی در قالب کتاب گویا نیز منتشر شده است.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار