کد خبر: ۶۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کاهش مشارکت،ربطی به وضع اقتصادی نداشت گفت: اینکه می گویند، مردم زندگیشان سخت بود و به پای صندوق‌های رأی نیامدند.علت من در آوردی است.

به گزارش آرانیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: من می‌خواهم تاریخ سیاسی امام هشتم را نسل جوان‌مان بخواند و به آن دقت کند. یعنی اینکه ما می‌گوییم ما مسلمانیم، ما انقلابی هستیم، انقلابی یعنی تابع امام هشتم بودن، انقلابی یعنی مصالح دنیای اسلام را مراعات کردن.

روحانی ادامه داد: انقلابی بودن یعنی یک جایی هم اگر لازم باشد، با حاکم وقت حرف زدن و با او همسایه شدن. خانه امام هشتم را در مرو کنار خانه مأمون قرار داده بودند.

وی گفت: برای اینکه مصالح دنیای اسلام حفظ شود، حتی امام حاضر می‌شود یک سِمَتی را که نمی‌خواهد، بپذیرد. این‌ها نکات خیلی مهمی در تاریخ زندگی امام هشتم است.

اهداف انقلاب، نظام و ایران را فدای انتخابات نکنیم

رئیس‌جمهور تصریح کرد: انقلابی بودن یعنی اهداف مهم را از یاد نبردن؛ در انتخابات نیز بحث ما همین است. هدف‌های اصلی که برای انقلاب، نظام و ایران بود را نباید خدای نکرده فدای انتخابات بکنیم. انتخابات سر جای خودش مهم است و اهمیت فوق‌العاده‌ای نیز دارد اما آن اهداف بلند، باید سر جای خودش باقی بماند.

روحانی گفت: بسیار خوشحالم که بعد از قرن‌ها پس از ورود امام هشتم به سرزمین ایران و امروز که مدفن آن حضرت در خراسان است، همچنان این قبر ملجاء همه علاقه‌مندان، عاشقان خاندان رسالت، شیعیان، ایرانیان و مسلمانان است و ما در همه روزهای سخت، آن مرجع شریف ملجاء ماست و در پایان نیز خواهد بود.

وی تاکید کرد: افتخار ما این است که پیرو راه امامان عزیزمان، پیامبر اسلام و اهل بیت عصمت و طهارت هستیم.

جمهوریت بدون انتخابات حاصل نمی‌شود

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اما مساله مهمی که این روزها داشتیم، انتخاباتی بود که برای سیزدهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد. اصل انتخابات بسیار مهم است. انتخابات به یک مفهومی از ارکان نظام است. اگر ما گفتیم جمهوریت رکن بزرگ نظام است، جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد.

روحانی ادامه داد: امکان دارد شما بگویید ما جمهوریت داریم، اما در این جمهوری، انتخابات وجود ندارد! خب این یعنی چی؟ چه معنی دارد؟ جمهوریت که یک پایه بسیار مهم در کنار اسلامیت است و تمام توان ما باید این باشد که این دو پایه را حفظ کنیم. اگر این پایه‌ها متزلزل شود کل نظام متزلزل می‌شود.

وی تصریح کرد: انقلاب ما، خون شهدای ما، تلاش‌هایی که از سال ۴۱ به این طرف شده است، همه خون‌ها، تلاش‌ها، زندان‌ها و مجاهدت‌ها برای این بود که اسلامیت و جمهوریت در ایران عزیز ما محفوظ بماند و این برای ما اصل بود.

نمی‌خواهد به اسلام خدمت کنیم؛ فقط به آن لطمه نزنیم

رئیس‌جمهور افزود: حالا ما نسبت به اسلام چطوری رفتار می‌کنیم. امیدوارم همه تلاش بکنیم که لطمه به اسلام نزنیم. نمی‌خواهد حالا خیلی به اسلام خدمت کنیم، از این طرف لطمه نزنیم، حالا هرچقدر هم خدمت کنیم چه بهتر!

روحانی افزود: اسلام جایگاه بلندی دارد و نیازی به ما ندارد. ولی ما لطمه نزنیم به اسلاممان! اسلام دارای سیاست روشن، اخلاق روشن، احکام روشن و عدالت است. اسلام دارای احترام به همه قومیت‌ها و جنسیت‌ها است. در اسلام همه چیز سر جای خودش است و اگر ما بد عمل می‌کنیم بحث دیگری است.

وی گفت: ما باید جامعه‌ای داشته باشیم که یک نفر اگر دروغ گفت در جامعه از بین برود، هیچکس به آن اعتنا نکند و همه بگویند این آدم دروغگو است. این آدم حرف راست نمی‌زند. این مهم است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اسلامیت یعنی همین. اسلامیت این نیست که ما شعار بدهیم، حرف بزنیم، قرآن بخوانیم و اینها کافی نیست. آنچه که از اسلامیت مهم است، اخلاق و رفتار اسلامی است. در اخلاق و رفتار اسلامی، راستگویی، صداقت، احترام به شخصیت مردم، حسن‌ظن نسبت به مردم داشتن، آبروی مردم را پایمال نکردن، اینها مهم و اساس است. اگر اینها می‌خواهد صدمه ببیند، از اسلامیت چیزی باقی نخواهد ماند.

روحانی افزود: در اسلام، همه باید تلاش کنیم و این وظیفه دینی ما است و باید همه تلاش کنیم اسلامیت در همه بخش‌ها و همه ابعادش به معنای واقعی کلمه در این کشور حاکم شود.

وی تصریح کرد: اما مسئله جمهوریت که یک مقدار از مسئله اسلامیت آسان‌تر است و می‌توان مردم را سهیم و شریک کرد.

رئیس جمهور گفت: در جمهوریت اگر شما بتوانید ۵۰ درصد مردم را سهیم کنید، این کار حداقلی است. اگر بتوانید ۷۰ درصد مردم را سهیم کنید، به نقطه قابل قبولی رسیدیم. اگر توانستید ۹۰ درصد مردم را سهیم کنید، یعنی به نقطه اوج رسیدید.

روحانی ادامه داد: باید ما در انتخابات و جمهوریت، فضا را باز کنیم. باید مردم را در آغوش بگیریم. طرد مردم که هنر نیست!

وی افزود: مثلاً ۵۰ درصد یا ۳۰ درصد از مردم که به یک جناحی علاقه دارند را بگوییم اینها نباشند، این چه هنری است؟ و چه خدمتی به کشور است؟

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر ما ۳۰ درصد مردم را کنار زدیم، به کشور، امنیت ملی و انسجام ملی خدمت کرده‌ایم؟ اینکه مردم ناراحت شوند، نگران شوند و اندوهگین شوند، این خاصیتی به حال ما دارد؟

روحانی تاکید کرد: یکی از کارهای مهم دولت دوازدهم در این هفته‌های پایانی، برگزاری یک انتخابات کاملاً امن و سالم و با توجه به پروتکل‌های بهداشتی بود. این کار شد. این کار، کار مهمی بود که انجام گرفت.

وی گفت: اینکه ده‌ها هزار صندوق در سراسر کشور از صبح زود تا نیمه شب فعال بوده و مردم پای صندوق‌ها باشند و در شرایط کرونایی و خاص، مردم آزادانه بتوانند پای صندوق بیایند و تشخیص هویت و رای‌گیری آنها در زمان کوتاهی انجام بگیرد و صندوق‌ها به مقصد برسد، کار مهمی است.

رئیس‌جمهور گفت: دولت باید قدرت داشته باشد و کاری بکند که همان روز که انتخابات برگزار شده و تا ۲ صبح طول کشیده است، صبح اول وقت فردا بتواند بگوید، منتخب مردم کیست؛ این کار، کار بزرگی است.

در یک جایی و در یک صندوقی، فردی یک ربع معطل شده است

روحانی تاکید کرد: حالا در یک جایی و در یک صندوقی، فردی یک ربع معطل شده است، ما کل انتخابات را، به خاطر دستمالی کل قیصریه را آتش بزنیم؟ عقل و انصاف کجا رفته است؟

وی ادامه داد: کار عظیم و بزرگی در برگزاری انتخابات انجام شد. وزارت کشور، استانداران، بخشداران، فرمانداران تلاش کردند. وزارت خارجه برای صندوق‌های خارجی تلاش کرد. همه وزرا شبانه روز پای کار بودند.

رئیس جمهور ادامه داد: وزارت ارتباطات، امنیت، آب و برق اگر نبودند، انتخابات با آرامش برگزار نمی‌شد. صدا و سیما، هم تلاش کرد. الحمدلله به خوبی، امن و سالم یک انتخابات بزرگ در این کشور برگزار شد و باید به این افتخار کنیم.

روحانی تصریح کرد: یادم است در مجلس اول و در ماه‌های آخر، عده‌ای آمده بودند و می‌خواستند یک متن درست کنند، امضا جمع کنند برای امام که به امام بگویند، چون جنگ است، نمی‌شود انتخابات را برگزار کرد. این نمایندگان معتقد بودند به دلیل اینکه برخی از مناطق کشور به اشغال دشمن در آمده است و برخی از شهرستان‌ها نیز زیر آتش دشمن، بمباران و موشکباران می‌شود، برگزاری انتخابات عقب بیافتد.

رئیس جمهور افزود: در دوران مشروطه هم رسم بود که برگزاری انتخابات مدتی عقب بیافتد. امام نپذیرفت و گفت که انتخابات باید در روز خودش برگزار شود.

روحانی گفت: یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران، این است که در زمان جنگ، بمباران و موشک‌باران، مردم پای صندوق‌های رأی آمدند امام مردم را دعوت کرد و مردم انتخابات برگزار کردند.

برگزاری انتخابات تودهنی به کسانی است که معتقدند نظام را مردم سالار نیست

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات تودهنی است نسبت به دشمنانی که علیه جمهوری اسلامی ایران حرف می‌زنند و می‌گویند این حکومت مردمی نیست، مردم‌سالار نیست، مردم دخالت ندارند و مردم هیچ کاره هستند. این حرف، حرف غلطی است. مردم پای صندوق آرا می‌آیند.

روحانی گفت: اینکه ما غصه می‌خوریم چرا ۴۸% شد و چرا ۵۸% نشد، این یعنی صندوق مهم است. مردم مهم هستند. اگر مهم نبود که ما غصه نمی‌خوردیم حالا هر درصدی که می‌خواهد بشود.

رئیس جمهور تصریح کرد: دعوت و اصرار مقام معظم رهبری با بیان صریح از مردم برای حضور در انتخابات و خواهش مراجع، فرهیختگان و مسئولین از مردم برای حضور پای صندوق آرا، بدین معنا است که صندوق‌ها و رای مهم است.

وی ادامه داد: البته حالا اگر در یک دوره‌ای، حضور مردم یک مقدار کمی کمرنگ بوده است، باید علت آن بررسی شود و مشکل را حل کنیم و نباید ادامه پیدا کند. این ۴۸ درصد باید یک بار در تاریخ ما باشد؛ انشاالله.

سختی زندگی مردم عامل کاهش مشارکت در انتخابات نبود / علت من درآوردی درست نکنید

روحانی گفت: دفعات بعد باید جبران کنیم. مشکلات را جبران کنیم. از نظر من مشکل روشن است، به هر حال، محققین غیر دولت، دانشگاه، جامعه شناسان و سیاسیون بنشیند و فکر می‌کنند که اگر این سه تا مشکل نبود، مشارکت در انتخابات به جای ۴۸ درصد، می‌شد ۵۸!

وی ادامه داد: بیخودی هم من در آوردی علت درست نکنیم. اینکه مردم زندگیشان سخت بود و به پای صندوق‌های رأی نیامدند، پس چرا وضعیت زندگی مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود آنجا آمار بالا بود؟

روحانی گفت: الحمدلله انتخابات به پایان رسید و وزارت کشور نظر رسمی و آمار نهایی را اعلام کرد. برادر خوبمان حجت الاسلام رئیسی به عنوان کسی که آرا لازم را کسب کرده با حدود ۱۸ میلیون رای منتخب مردم شد.

وی اظهار کرد: نکته این است که هیچ فرقی ندارد دولت دوزادهم باشد یا سیزدهم؛ ما همه یک نظام و یک ملت هستیم که همه باید به هم برای اداره کشور کمک کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: صبح شنبه که تقریباً نتیجه انتخابات مشخص شده بود به محض اینکه مطلع شدم پیروز انتخابات آقای رئیسی است، همان وقت تصمیم گرفتم و با رئیس جمهور منتخب تماس گرفتم، تبریک گفتم و قرار ملاقات گذاشتم که ساعت ۱۱ خدمت او بروم و رفتم.

طبق رسم سیاسی به دیدار رئیس جمهور منتخب رفتم

روحانی ادامه داد: طبق رسم سیاسی به دیدار رئیس جمهور منتخب رفتم، در آن جلسه بحث‌های بسیار خوبی در مورد مسائل سیاست خارجه، بین الملل، اقتصادی و داخلی مطرح شد البته در حدی که فرصت جلسه به ما اجازه می‌داد در باره این مسائل صحبت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما این جلسات را ادامه خواهیم داد، امروز جلسه دوم با رئیس جمهور منتخب برگزار خواهد شد. جلسات مختلفی تشکیل خواهیم داد چون باید همه واقعیات کشور را بدون کم و کاست به آقای رئیسی و دولت بعدی بگوییم.

دولت سیزدهم شرایط آسان‌تری خواهد داشت

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط بسیار سختی کشور را اداره کردیم عنوان کرد: من معتقدم دولت سیزدهم شرایط آسان‌تری خواهد داشت نه اینکه مشکلی نداشته باشد ولی کارش آسان‌تر خواهد بود.

روحانی علت آسان‌تر بودن کار دولت سیزدهم را توضیح داد و گفت: دولت دوازدهم در دورانی که یک جنگ اقتصادی که در تاریخ ایران بی سابقه و در تاریخ دنیا کم سابقه بود به ما تحمیل شد کشور را اداره کرد.

وی بیان کرد: در شرایطی بودیم که کشور را از همه طرف محاصره کردند؛ تمام بانک‌ها، روابط پولی، ارتباطات، صادرات و واردات را بستند و حتی برای وارد کردن دارو و مواد غذایی چه زجرهایی کشیدیم. البته مردم این مسائل را می‌دانند و آگاهی دارند که به چه سختی توانستیم دارو یا واکسن تهیه کنیم.

روحانی به شرح عملکرد وزارت نفت در ایام جنگ اقتصادی پرداخت و گفت: عملکرد وزارت نفت در این سه سال جای افتخار دارد که با چه پیچ و خم‌هایی توانست بخشی از نفت را بفروشد، ارز لازم را تامین کند تا کشور اداره شود.

وی اظهار کرد: همه تلاش‌ها برای این بود که به ترامپ بگوییم که تو شکست خوردی و به آمریکا بگوییم تو حریف ملت ایران نیستی!

رئیس جمهور تاکید کرد: اگر دولت در این مدت دست روی دست می‌گذاشت، وزارت نفت این کار عظیم در صادرات نفت خام و فرآورده‌ها و گاز را انجام نمی‌داد و همچنین اقدامات بزرگی که برای صادرات برق و پتروشیمی انجام شد، انجام نمی‌شد چطور می‌توانستیم کشور را اداره کنیم.

روحانی تصریح کرد: برخی حرف می‌زنند و می‌گویند «دولت نگاهش به آسمان بود» بله! نگاه ما به آسمان و رحمت خدا بوده است. به زمین هم نگاه می‌کنیم و تلاش خود و کوشش ملت را می‌بینیم. نگاه ما یا به آسمان و رحمت خداست یا به زمین و تلاش مردم است.

وی افزود: شما می‌گویید به آسمان نگاه نکنید؛ نه! ما نگاه می‌کنیم! شما می‌گویید از خدا نخواهیم! نه؛ از خدا می‌خواهیم و از ملت هم می‌خواهیم در چارچوب فرامین الهی کار و تلاش کنند.

رئیس جمهور عنوان کرد: برخی دائم می‌پرسند «پس چه شد؟ نگاهتان به برجام بود.» نمیدانم برجام چه نیشی به اینها زده است که نمی‌توانند آن را تحمل کنند.

روحانی در رابطه با عملکرد دولت بعد از خروج آمریکا از برجام توضیح داد و گفت: آیا در زمانی که برجام تعطیل بود، طرف خائن از آن خروج کرد، دوره ترامپ تمام شد و دست ما از برجام خالی بود؛ دست روی دست گذاشتیم یا آنچه لازم بود در واردات و صادرات انجام دادیم و عدم فروش نفت را جبران کردیم؟

وی تاکید کرد: ما کشور را بدون نفت اداره کردیم. یک نفر این را نگفت، که به دولت خسته نباشید بگوید که بعد از صد سال که نفت کشور کشف شده برای اولین بار در تاریخ ایران را بدون پول نفت اداره کردید.

رئیس جمهور ادامه داد: یک نفر نگفت پتروشیمی، فولاد، فرآورده‌های نفتی و همه کسانی که تلاش و کوشش و فعالیت کردند دستتان درد نکند!

روحانی با اشاره به اینکه کشور در چنین شرایط به خوبی اداره شده است بیان کرد: تمامی حقوق‌ها، اوراق، هزینه‌های کمک معیشتی به موقع پرداخت شده؛ این کار که در دولت یازدهم و دوازدهم اتفاق افتاد، بی نظیری بوده است. کافی است این عملکرد را با دولت‌های قبلی مقایسه کنید.

دولت، جنگ اقتصادی را به خوبی به پایان رسانده است

وی گفت: دولت این کار بزرگ را انجام داده و حداقل کشور را در مدت سه سال و نیم اداره کرده و جنگ اقتصادی را به خوبی به پایان رسانده است.

رئیس جمهور خطاب به ملت ایران اعلام کرد: دولت این جنگ را به پایان رسانده و در سایه ایثار و فداکاری مردم و رهنمودهای رهبری آمریکا را پای میز مذاکره کشاند، حرف زد و مسائل مهم را حل و فصل کرد.

به عراقچی اختیارات بدهند، تحریم‌ها همین امروز رفع می‌شود

روحانی عنوان کرد: شرایط به گونه‌ای است که اگر بخواهند همین امروز می‌توانیم تحریم‌ها را لغو کنیم؛ نه فردا! همین امروز می‌توانیم با دادن اختیارات به مسئولان این کار را انجام دهیم و عباس عراقچی در وین می‌تواند نتیجه مذاکرات را در عرض چند روز نهایی کند و توافق را شکل دهد.

وی با اشاره به اینکه ما کار خود را انجام داده‌ایم بیان کرد: البته برخی پیچ و خم‌هایی هنوز وجود دارد که نمی‌خواهم با ورود به آن کام مردم را تلخ کنم؛ اما باید بگویم ما با عهد خود با مردم باقی ماندیم.

در برابر آمریکا تسلیم و خم نشدیم

رئیس جمهور خطاب به مردم ایران گفت: مردم! عهد ما با شما این بود که در برابر آمریکا تسلیم و خم نشویم که نشدیم؛ عهد ما این بود که با سه سال و نیم جنگ کشور را اداره کنیم و مواد لازم را واردکشور کنیم و بر این عهدها باقی ماندیم.

روحانی ادامه داد: هیچ کارخانه‌ای در این مدت به خاطر عدم ورود مواد اولیه از خارج از کشور تعطیل یا تعلیق نشد؛ هیچ بیماری به خاطر نبودن تخت بیرون از بیمارستان نماند. این هنر و فداکاری مردم ایران است و ما این راه را ادامه دادیم.

وی با تاکید بر اینکه در میان مشکلات جنگ اقتصادی، مشکلات اساسی بانک را هم حل کردیم تصریح کرد: اصلاحات عظیمی که در بانک‌ها انجام شد قابل توجه بوده است، فکر نکنید کار ساده ای بوده است!

رئیس جمهور ادامه داد: ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به خاطر اصلاح بانک‌ها ما صرف کرده‌ایم و بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان برای موسسات اعتباری و ۷۰ هزار میلیارد برای بانک‌های نیروهای مسلح هزینه کردیم تا این بانک‌ها سامان پیدا کنند.

روحانی اظهار کرد: چه کسی این را گفت که دولت وسط این مشکلات، چنین جراحی بزرگی را در بانک‌ها انجام دهد و ساختاری برای شفافیت به وجود آورد؛ این دولت بود که جلوی فساد ایستاد.

با دادگاه نمی‌توان جلوی فساد را گرفت / ما بت فساد جنگیدیم

وی تاکید کرد: با دادگاه نمی‌توان جلوی فساد را گرفت، با شفافیت است که می‌توان مانع فساد شد. این ما بودیم که با فساد جنگیدیم و مقابلش ایستادیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: امروز است که سامانه جامع تجارت نشان می‌دهد که چه کسی از بانک مرکزی پول گرفته، چه کالایی دارد و زمان اقدامات مختلفش به چه ترتیب است. شفافیت را چه کسی درست کرد؟ این کارعظیم و بزرگی بود که دولت برای مبارزه با فساد انجام داد.

روحانی با تاکید بر اینکه هیچ راهی برای مبارزه با فساد جز شفافیت وجود ندارد اظهار کرد: همه اطلاعات باید در اختیار مردم قرار بگیرد. دولتی که اطلاعات را در اختیار مردم گذاشت این دولت بود، دولتی که پهنای باند ایجاد کرد تا مردم بتوانند به راحتی ببینند چه خبر است این دولت بود.

وی ادامه داد: اینکه وزیر بهداشت و درمان اعلام می‌کند در یک سال اخیر تا پایان مرداد ۱۴ هزار تخت افتتاح می‌شود؛ این یعنی چه؟ در تمام تاریخ ایران از آغاز تا امروز چند تخت در کشور داشته‌ایم و این دولت چند تخت اضافه کرده است و چه تعداد تخت را بازسازی کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه شما الان در غرب کارون می‌بینید استخراج نفت ۵ برابر شده و در پارس جنوبی استخراج دو برابر شده دفاع از حقوق ملت ایران بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما از حقوق ملت دفاع کردیم، افزود: هِی می‌گویند اینها فقط به برجام نگاه کردند، پارس جنوبی را چه کسی تکمیل کرد؟ چرا نمی‌گویید غرب کارون را چه کسی توانست به این جایگاه برساند؟ چرا نمی‌گویید چه کسی توانست ۶۰ درصد فلرها را جمع کرد که دیگر نمی‌سوزند؟ گوره جاسک را کدام دولت انجام داد و کدام دولت آب را به شرق کشور برد؟ کدام دولت ۵۷ سد ملی را به ثمر رساند؟ چرا نمی‌گویید این دولت و مردم این کارها را کردند؟

ان شا الله وزرا از یک جناح خاص نیستند و همه جناح‌ها در بین وزرا حضور دارند

روحانی ادامه داد: ما وقتی می‌گوییم دولت، عده‌ای فکر می‌کنند دولت می‌شود برای حسن روحانی. حسن روحانی یک نوکر کوچک است. دولت میلیون‌ها آدم هستند. این همه کارگر و کشاورز، همه در حال تلاش و فعالیت هستند تا ما به این نقطه برسیم. این نقطه، نقطه‌ای است که ما باید با آرامش، امنیت و همدلی، قدرت را به دولت سیزدهم منتقل کنیم. هر سئوال و اطلاعاتی باشد، ما پاسخگو هستیم. من خوشحال شدم که در سایت دیدم رئیس‌جمهور منتخب گفت «دنبال شایسته‌سالاری هستم و به دنبال حزب و جناح نیستم»؛ خب الحمدلله. ان‌شاءالله در مرداد ماه مردم خواهند دید وقتی وزرا معرفی می‌شوند از یک جناح خاص نیستند و همه جناح‌ها در بین وزرا حضور دارند.

وی افزود: مردم می‌دانند وقتی معاونین وزرا معرفی می‌شوند، متعلق به یک جناح خاص نیستند؛ این خیلی عالی و بسیار خوب است. ما کاملاً از این موضوع استقبال می‌کنیم. من وقتی رئیس‌جمهور شدم، دو، سه نفر از وزرایی که انتخاب کردم، عضو ستاد رقیب بودند. وقتی می‌خواستم آنها را دعوت کنم، دوستان می‌گفتند این فرد در ستاد رقیب فعالیت داشته است، گفتم: خب باشد، تشخیص داده که آنجا بهتر است و در آن ستاد حضور یافته؛ عیبی ندارد. من آنها را دعوت کردم، در دولت نیز حضور دارد و هم‌اکنون نیز وزیر است.

تا ساعت و دقیقه آخر با قدرت به کار خود ادامه می‌دهیم

رئیس‌جمهور اظهار داشت: افرادی را برای حضور در کابینه دعوت کردیم که در دوران رقابت انتخاباتی لااقل با ما نبودند. این مسائل یعنی چه، ما یک کشور هستیم و اهداف واحد داریم. پیشرفت، ثبات، امنیت و توسعه کشور، اصل است. باید همه را سهیم و از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. دولتی که از جناح‌های مختلف در آن حضور دارند، دولتی قوی‌تر و مقتدرتر است و ان‌شاءالله این چنین خواهد شد. ما نیز تا ساعت و دقیقه آخر با قدرت به کار خود ادامه می‌دهیم.

روحانی با اشاره به برخی از شایعات مطرح شده گفت: من خواهش می‌کنم به برخی از حرف‌هایی که در گوشه و کنار زده می‌شود، توجه نکنید. فقط همت ما این باشد که تا روز و ساعت آخر و در طول این یک ۴۱ روزی که از دولت باقی مانده، تمام همّ و غم ما خدمت به مردم و تحویل این دولت به منتخب ملت برای دولت سیزدهم باشد.

وی با اشاره به طرح‌های افتتاح شده در دو روز گذشته اظهار داشت: ۷۰ هزار میلیارد تومان روز دوشنبه افتتاح داشتیم و فردا شما خواهید دید که گازرسانی ۲۸۰۰ روستا افتتاح خواهد شد. این اتفاق کِی در تاریخ ایران رخ داده است؟ فردا همزمان گازرسانی به ۲۸۰۹ روستا در استان‌های مختلف و همچنین ۲۱ شهر افتتاح خواهد شد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: با وجود شرایط کرونایی و جنگ اقتصادی، ما هر روز شاهد افتتاح‌های بزرگ بوده‌ایم.

روحانی تصریح کرد: دولت را با تمام تلاش و توان در شرایط مساعدی تحویل دولت بعد خواهیم داد البته ممکن است تا آخر سال همچنان گرفتار کرونا باشیم، در سال آینده نیز این شرایط وجود داشته باشد. در آینده با توجه به موتاسیونهای مختلفی که رخ می‌دهد، شرایط چندان مشخص نیست اما امروز یک آرامش نسبی در داخل کشور به دلیل دسترسی به واکسن به وجود آمده است.

وی افزود: دولت در این مدت تلاش زیادی برای تهیه واکسن کرد. از سوی دیگر، خوشبختانه واکسن در داخل کشور ما تولید شده و در حال ورود به بازار است. جا دارد از همه دانشمندان، متخصصین، شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاران و همه کسانی که کشور را به این نقطه رساندند که امروز واکسن داخلی تولید شده و در حال ورود به بازار است، تشکر کنم. دستیابی به این واکسن‌ها که یکی از آنها وارد شده و چند مورد دیگر در هفته‌های آتی وارد بازار خواهد شد، فخر بزرگی برای ایران است و ما امیدواریم در یک شرایط بسیار مناسب، دولت را تحویل منتخب و منتخبین بعدی یعنی دولت و وزرای بعدی دهیم.

رئیس‌جمهور گفت: صادرات غیرنفتی ما در سه ماهه اول امسال شرایط بسیار خوبی نسبت به سال گذشته داشته است. سال گذشته شرایط کرونا داشتیم که بسیار سخت بود و خوشبختانه امسال ۶۹ درصد افزایش صادرات داریم. همچنین ۱۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات ما در سه ماهه اول امسال بوده و تراز تجاری نیز الحمدلله در این سه ماهه مثبت بوده؛ یعنی ۴۷۶ میلیون دلار تراز تجاری ما است که جا دارد از همه آنهایی که امروز در صادرات تلاش می‌کنند و آنهایی که در عرصه تولید فعال هستند، تشکر کنم. ما تا لحظه آخر تمام تلاشمان را برای خدمت به مردم عزیز خواهیم کرد؛ ان‌شاءالله.

کد خبر 5242397
نظرشما
پربازدیدها