کد خبر: ۶۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در اشاره به مصاحبه مطبوعاتی حجت‌الاسلام رئیسی گفته است: او نشان داد یک رئیس‌جمهور تندرو نیست.

به گزارش آرانیوز، دیاکو حسینی: رئیسی نشان داد تندرو نیست

آغاز طوفانی چمران/ رانت‌خوارهایی که مدیریت ایران‌خودرو را می‌خواستند!

دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در اشاره به نشست مطبوعاتی حجت‌الاسلام رئیسی گفته است:

"سیدابراهیم رئیسی در خصوص تیم سیاست خارجی عنوان کرد با همین تیم به مذاکرات ادامه خواهد داد اما این به آن معنا نیست که تیم فعلی مذاکره‌کننده در دولت بعد نیز سمت داشته باشد یا دقیقا همین تیم به مذاکرات ادامه دهند اما ترکیب کلی حفظ خواهد شد و مشخصا خط‌مشی فعلی در خصوص برجام در دولت بعد نیز حفظ خواهد شد. سیاست خارجی ما در نهادهای بالادستی تصویب و دولت مجری آن است و به همین دلیل برخلاف بسیاری از پیش‌فرض‌ها اتفاق خاصی در دولت سیزدهم رخ نمی‌دهد. سیدابراهیم رئیسی برخلاف صحبت برخی‌ها نشان داد یک رئیس‌جمهور تندرو نیست و تمام کسانی که منتظر بودند یک رئیس‌جمهور تندرو در ایران روی کار بیاید، امروز ناکام مانده و از خواسته خود دور هستند."[۱]

 

*ما در بخش‌هایی از این اظهارات مثل حفظ شدن خط مشی فعلی در خصوص برجام به اظهارات آقای حسینی نقد داریم و یا همینطور صحبت‌های وی مبنی بر تصویب سیاست‌های خارجی در نهادهای بالادستی نیز عملا یک نوع توجیه‌تراشی برای اشتباهات مصرّح دولت آقای روحانی ارزیابی می‌شود.

مع‌الوصف تأکید وی بر تندرو نبودن حجت‌الاسلام رئیسی و تمجید از مواضع اعتدالی رئیس‌جمهور منتخب نشان می‌دهد صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی در مصاحبه کاملا بصورت حساب شده و با برنامه‌ریزی مطرح شده‌اند.

 

***

 

رانت‌خوارهایی که مدیریت ایران‌خودرو را می‌خواستند!

آغاز طوفانی چمران/ رانت‌خوارهایی که مدیریت ایران‌خودرو را می‌خواستند!

علی صوفی، از رجال ستادی اصلاح‌طلب و عضو تشکیلات ناسا در بخشی از یک مصاحبه با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره نتایج انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرده است: به باور من علت قهر مردم با صندوق‌های رای ریشه‌اش به مشکلات و فشارهای اقتصادی باز می‌گردد. البته از نظر من، اصلاح‌طلبان مقصر این وضعیت نبودند بلکه روی کار آمدن ترامپ و خروجش از برجام مسبب این شرایط است. اگر ترامپ از برجام خارج نمی‌شد، شاید اصلاحات هنوز زنده بود.

او همچنین می‌گوید:‌ البته نباید از عملکردهای مثبت اصلاح‌طلبان غافل شد چراکه در زمینه خارجی، تفاهم نامه‌ها، برجام و در اینکه اعتقاد دارند که کشور نباید منزوی باشد، طرز تفکراشان خوب است ولی متاسفانه در میان اصلاح‌طلبان رانت بازی و اینکه کدام وزارتخانه را بگیرند، ایران خودرو و سایپا را چه کسی بگیرد متاسفانه بسیار زیاد است.

صوفی درباره تحریم خاموش انتخابات و حمایت نکردن اصلاح‌طلبان از هیچ نامزدی در انتخابات نیز تأکید کرده است: به باور من حتی اگر همه اصلاحات هم حمایتش را از آقای همتی اعلام می‌کرد، بازهم ایشان رای نمی‌آورد. علت آن هم همان مشکلات اقتصادی است که عنوان کردم. کما اینکه اگر در انتخابات قبلی هم اصولگرایان روی کار می‌آمدند و چنین اتفاقی می‌افتاد، علت وضع موجود برگردن اصولگرایان بود. اصلاح‌طلبان زحمت کشیدند، مذاکره کردند و برجام را هم حسابی به طرف مقابل خوراندن اما بد شانسی آوردند و ترامپ کار را خراب کرد.[۲]

 

*خوانش اظهارات صوفی به‌وضوح نشان می‌دهد کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند آیا با صندوق‌های رأی قهر کرده‌اند یا بواسطه شیوع رانت‌خواری، ناکارآمدی و شکست وعده‌های پوشالی برجام از اصلاح‌طلبان ناامید شده‌اند!؟

ما همچنین به آقای صوفی عرض می‌کنیم اصلاحات "بدشانسی"! نیاورده بلکه چوب ناکارآمدی و رانت‌خواری و وعده‌بازی‌های خودش را خورده است.

در بحث اظهارات صوفی همچنین باید دانست که میزان مشارکت نسبت به انتخابات گذشته (انتخابات مجلس یازدهم) افزایش یافته که این مسئله نشانه امیدوار شدن بیشتر مردم به رقبای اصلاح‌طلبان است.

 

***

 

"شهرفروشی" یک شعار است

آغاز طوفانی چمران

آغاز طوفانی چمران/ رانت‌خوارهایی که مدیریت ایران‌خودرو را می‌خواستند!

مهدی چمران، منتخب نخست انتخابات شورای شهر در تهران طی سخنانی مدعای "شهر فروشی" یا شهر نفروشی اصلاح‌طلبان را فقط یک‌ شعار عنوان کرد و گفت: شهر فروشی با نساختن شهر و نبود ساخت و ساز متفاوت است.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: ما در دور چهارم شورا تلاش داشتیم در بافت فرسوده ساخت و ساز شود چرا که تهران بافت فرسوده زیادی دارد و این موضوع به ویژه در زمان زلزله خطرناک است.

چمران با اشاره به مشوق‌های ساخت و ساز گفت: در دوره‌های گذشته برای تشویق شهروندان در ساخت و ساز به ویژه در بافت فرسوده تشویق‌هایی در نظر گرفتیم که از جمله آنها عوارض رایگان شد.

منتخب اول مردم تهران برای شورای شهر ششم همچنین گفت: در حال حاضر از تمام ساخت و سازها جلوگیری کرده اند، سال ۹۹ حتی یک پروانه باغات هم صادر نشد و در سال ۹۸ تنها یک پروانه صادر شد؛ اینگونه نمی‌شود.[۳]

 

*صحبت‌های مهندس چمران درباره ادعای شهر فروشی، در واقع پاسخ به شبهه چندین ساله اصلاح‌طلبان شورای پنجم است که بصورت علی‌الدوام مدعی بودند شورای شهر در دوره‌های سابق اقدام به شهرفروشی در تهران کرده است.

مدعایی که بر اساس صحبت‌های چمران مشخص می‌شود جز یک توجیه پوچ برای ناکارآمدی اصلاح‌طلبان بیشتر نبوده است.

باید دانست که اصلاح‌طلبان شورای پنجم غیر از تمام ناکارآمدی‌ها و حواشی بزرگی که در دوران استیلای خود برای شورای تهران بوجود آوردند؛ عملا ۲ نمایه بیشتر نداشتند! تأکید بر وجود فساد در کارنامه جهادی شهردار سابق و اصرار بر اینکه جلوی چیزی به نام "شهر فروشی" را گرفته‌اند.

۲ گزاره‌ای که برای اولی حتی یک برگ سند هم به اثبات نرسید و مدعیان نیز یا به دلیل دروغگویی به حبس و شلاق محکوم شدند و یا اینکه حرف خود را پس گرفتند. [۴]

در بحث گزاره دوم نیز صحبت‌های چمران نشان داد مردم تهران عملا با یک نمایش بی‌محتوا برای پوشاندن ناکارآمدی و کم‌توانی مدیریتی آقایان در اداره تهران بزرگ مواجه بوده‌اند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار