کد خبر: ۶۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
طیف اصلاح طلب در سالهای اخیر در سه انتخابات شکست خورد، انتخابات مجلس یازدهم، دولت سیزدهم و شورای شهر ششم. علت اصلی این شکست سنگین نیز بی توجهی به مطالبات و مشکلات اصلی مردم بوده است.

به گزارش آرانیوز، دلتنگی زیباکلام برای نشست های خبری روحانی  

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «پاسخ هایی که می توانست بهتر باشد» نوشت: «نشست رسانه‌ای یک ساعته آقای رئیسی چندان نمی تواند یک موفقیت برای او باشد...ای کاش آقای رئیسی و مشاورینش زمانی وقت می‌گذاشتند و با سبک سنگین کردن پاسخ‌ها؛ سوالاتی را بر می‌گزیدند و به شکلی به این پرسش‌ها پاسخ می‌دادند که باعث تقویت جایگاه رئیس جمهور جدید ایران شود».

زیباکلام در ادامه نوشت: «آقای رئیسی...در مورد آمریکا می‌توانست بگوید که ما خواهان دشمنی و ستیز بی‌پایان با آمریکا نیستیم. در مورد سیاست خارجی می‌توانست بگوید که ما  همان قدر که برای روابطمان با روسیه و چین ارزش قائل هستیم قطعا برای روابطمان با اروپا هم همین مقدار ارزش قائلیم...وضع اقتصادی کشور بسیار غم انگیز است و اولین اولویت دولت من بهبود وضع اقتصادی خواهد بود. البته باید تلاش کنیم که تحریم‌ها برداشته شود، مشکل تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع شود...اینها می‌توانست نشان دهد که آقای رئیسی فرد مستقل‌تری است و اینگونه نیست که فقط بخواهد مطالبی را بگوید که مورد خوشایند دیگران باشد».

ظریف گزینه مناسبی برای وزارت خارجه دولت رئیسی است؟ / دلتنگی زیباکلام برای نشست های خبری روحانی

گویا آقای زیباکلام به شدت برای نشست های خبری روحانی دلتنگ شده است. توصیفی که وی درباره محورهای اظهارات رئیس جمهور در یک نشست خبری عنوان می کند، دقیقا همان مواردی است که روحانی در ۸ سال اخیر به دفعات بیان کرده است.

سیاست خارجی واقع بینانه و مبتنی بر اقتدار، لزوم توجه جدی به نخبگان، تاکید بر تشکیل کابینه انقلابی، کارآمد و مردم دار، تاکید بر انسجام و وفاق ملی، اجرای عدالت و مبارزه جدی با فساد، ایجاد امید در جامعه و پرهیز از بیان وعده های شعاری و غیر واقع بینانه، امتناع از بکارگیری ادبیات تفرقه انگیز و پرهیز از دامن زدن به دوقطبی سازی، تاکید بر لزوم ارتباط مستمر دولت با مردم و ...از جمله مهم ترین محورهای اظهارات آقای رئیسی در اولین نشست مطبوعاتی در کسوت رئیس جمهور منتخب بود.

اظهارات رئیسی در نشست خبری مذکور با استقبال رسانه ها و افکارعمومی مواجه شد. با اینحال برخی فعالین اصلاح طلب همچنان طرفدار ادبیات جنجالی، دوقطبی سازی و بی توجهی به مطالبات اصلی جامعه هستند.

طیف اصلاح طلب در سالهای اخیر در سه انتخابات شکست خورد، انتخابات مجلس یازدهم، دولت سیزدهم و شورای شهر ششم. علت اصلی این شکست سنگین نیز بی توجهی به مطالبات و مشکلات اصلی مردم بوده است.

وقتی نمایندگان لیست امید در مجلس دنبال سلفی حقارت و کمیته رفع حصر هستند و شورای شهر اصلاح طلب پنجم تهران همه انرژی خود را صرف تغییر اسامی کوچه و خیابان ها می کند و نجفی را به عنوان شهردار انتخاب می کند و دولت روحانی نیز همه تخم مرغ های خود را در سبد برجام می چیند، نتیجه آن می شود که این طیف با شکست های سنگین و متوالی در انتخابات مواجه می شود.  

 

** ظریف گزینه مناسبی برای وزارت خارجه دولت رئیسی است؟

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «حکایت همچنان باقیست» به قلم «جاوید قربان اوغلی» از مدیران وزارت خارجه در دولت اصلاحات نوشت: «فارغ از نوع نگرش به حسن روحانی، مگر می‌توان اثرات تعیین‌کننده انتخابات ۱۳۹۲ در روی‌کارآمدن حسن روحانی و تأثیر آن در عبور از بحران هسته‌ای یا نقش بی‌بدیل دکتر ظریف در دستیابی به توافق برجام و خلاصی از چنبره شش قطع‌نامه الزام‌آور شورای امنیت سازمان ملل متحد را انکار کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «رئیسی با چالش‌هایی جدی در سیاست خارجی روبه‌رو است. انتخاب وزیر خارجه‌ای نام‌آشنا، تأثیرگذار و با توانمندی احاطه بر قوانین بین‌المللی و کاردان در مدیریت این چالش به‌شدت تأثیرگذار خواهد بود. کسی که برجام را «سند ذلت» و FATF را به‌ نظر خود، مانعی در راه کمک به مقاومت تلقی می‌کند، نمی‌تواند وزیر خارجه کارآمدی برای رئیس‌جمهور منتخب باشد».

روزنامه شرق در ادامه تصریح کرد: «سیاست خارجی نیازمند تشنج‌زدایی، تصحیح انگاره به‌شدت مخدوش کشور در عرصه بین‌المللی، افزایش قدرت مانور و انتخاب در روابط دوجانبه و جذب منابع مالی جهان است. در این مسیر دشوار و پرسنگلاخ مدیریت مذاکرات احیای برجام، تصویب هرچه سریع‌تر FATF در مجمع تشخیص مصلحت و کاهش تنش با آمریکا از اولویت‌هایی است که هر روز تأخیر در آن علاوه بر خسارت‌های جدی به کشور، فرصتی گران‌قدر برای رژیم صهیونیستی و مخالفان عادی‌شدن روابط ایران با جهان است».

ظریف گزینه مناسبی برای وزارت خارجه دولت رئیسی است؟ / دلتنگی زیباکلام برای نشست های خبری روحانی

این روزنامه اصلاح طلب با تمجید از عملکرد دولت روحانی در سیاست خارجی و همچنین تمجید از کارنامه آقای ظریف، اینگونه القاء کرده است که وزیر امور خارجه در دولت آقای رئیسی باید «اشبه الناس» به ظریف باشد.

سوال اینجاست که آیا همانطور که این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده، کارنامه دولت روحانی و شخص آقای ظریف در سیاست خارجی، موفق بوده و باید استمرار یابد!؟ پاسخ قطعا منفی است.

در دولت روحانی نه تنها قطعنامه ها از بین نرفت بلکه همگی در قطعنامه ۲۲۳۱ تجمیع شد و این بار برخلاف قبل، دولت و وزارت خارجه با امضای قطعنامه ۲۲۳۱ به این تجمیع، رسمیت داد.

به اذعان دولتمرددان در ۸ سال اخیر، نه تنها تحریم ها لغو نشد، بلکه کاهش هم نیافت و با امضا و اجرای برجام ما شاهد افزایش تحریم ها بودیم.

در دولت روحانی ارزش پول ملی به شدت کاهش یافت. اکنون قیمت دلار در کانال ۲۴ هزارتومان است. این در حالی است که دولت روحانی دلار را با قیمت حدود ۳ هزارتومان تحویل گرفت.

دولت روحانی و شخص آقای ظریف با پیاده سازی دیپلماسی منفعلانه، خسارت های بزرگی به کشور وارد کردند. دولت روحانی امضای وزیر خارجه آمریکا را تضمین دانسته و رئیس جمهور آمریکا را فردی مودب و باهوش معرفی کرده و تاکید داشت که امضای هر توافقی بهتر از عدم توافق است.

با توجه به خوی غارتگری و زورگویی آمریکا، بهترین روش مواجهه با این دولت، دیپلماسی اقتدار است. متاسفانه ظریف و مقامات ارشد وزارت خارجه در دولت روحانی در این زمینه نمره قابل قبولی کسب نکرده اند.

 

** بانیان وضع موجود همچنان مشغول پمپاژ یأس و ناامیدی!

روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «ارزانی مسکن، رویایی دور از دسترس» نوشت: «هستند فعالانی که معتقدند بازار مسکن به آسانی در مسیر ارزانی قرار نمی‌گیرد و در سال جاری نباید انتظار کاهش قیمت در این حوزه را داشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «قیمت مسکن طی سال‌های اخیر افزایش بی‌نهایتی داشته و اگر هم کاهش ۱۰ الی ۱۵ درصدی در بازار مسکن داشته باشیم تاثیری در قیمت‌ها نخواهد داشت و چنین رقم‌هایی، قیمت را به نرخ‌های سال‌های گذشته بازنمی‌گرداند و دیگر شرایط را جوری تنظیم نمی‌کند که دهک‌های ۶ به پایین به راحتی صاحب‌خانه شوند».

ظریف گزینه مناسبی برای وزارت خارجه دولت رئیسی است؟ / دلتنگی زیباکلام برای نشست های خبری روحانی

یکی از بخش های اصلی کارنامه ضعیف دولت روحانی، حوزه مسکن است. روحانی- تیر ۹۹ - در جلسه هیات دولت گفت: «نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم چرا که برخی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد. تلاش کردیم مسکن‌های ناتوان و بدون خدمات را به جایی برسانیم و دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم».

در شرایطی که در آغاز به کار دولت روحانی در سال ۹۲ قیمت یک متر مربع مسکن در پایتخت معادل ۳.۷۵ میلیون تومان مبادله می‌شد، دولت روحانی زمینه افزایش قیمت سرسام آور ۷۰۰ درصدی را فراهم کرده و قیمت هر متر مربع واحد مسکونی را به بیش از ۳۰ میلیون تومان رساند.

نکته قابل تأمل اینجاست که «عباس آخوندی» وزیر مستعفی راه و شهرسازی دولت روحانی در طول مدت ۵ سال از فعالیت خود در قالب اقداماتی نظیر جلوگیری از تصویب مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک ابزار خارج کننده سوداگری از بازار و جلوگیری از راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان زیربنای تحقق مالیات بر خانه‌های خالی زمینه جولان سوداگران بر بازار مسکن را مهیا کرد.

آخوندی اهتمام جدی به تکمیل پروژه مسکن مهر نداشت. در حالی که بسیاری از پروژه ها با ۷۰ درصد پیشرفت در اختیار آخوندی قرار گرفت، با گذشت بیش از ۵ سال از وزارت وی، هنوز ۵۰۰ هزار واحد مسکن تکمیل نشده باقی مانده بود. آخوندی حتی وعده مسکن اجتماعی را هم عملی نکرد و حتی ماکت این طرح را هم نساخت، چه برسد به ساخت و تحویل واحدها.

در ۸ سال اخیر هیچگاه شاهد مطالبه جدی رسانه های اصلاح طلب از دولت در مسائل اقتصادی و از جمله در حوزه مسکن نبودیم. در عوض رسانه های اصلاح طلب تا همین چند هفته پیش به دفعات به تریبون آخوندی و دیگر بانیان وضع موجود تبدیل شده و اقدامات این افراد را توجیه و در بعضی موارد از این افراد تمجید هم می کردند.

حالا در شرایطی که با تغییر دولت و تاکید دولت جدید در ساماندهی بازار مسکن، امید در جامعه ایجاد شده است، رسانه های منتسب به اصلاح طلبان به عنوان بانیان اصلی وضع موجود همچنان مشغول پمپاژ یأس و ناامیدی هستند.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار