کد خبر: ۶۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱
شمارش معکوس آغاز فرآیند رأی‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا در حالی شروع‌شده که تهران در صدر آمار واجدین شرایط رأی دادن قرارگرفته است.

به گزارش آرانیوز، در حالی تنها ساعاتی تا آغاز فرآیند رأی‌گیری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای شهر و روستا باقی‌مانده که مردم خود را برای حضور گسترده در دو انتخابات مهم کشور آماده می‌کنند و مسئولان نیز شرایط و امکانات لازم برای جمع‌آوری آرای مردم را مهیا کرده‌اند.

حدود ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر رأی واجد شرایط رأی دادن از هفت صبح فردا ۲۸ خردادماه با حضور در پای صندوق‌های رأی در رقم زدن سرنوشت خود و کشور سهیم می‌شوند و دراین‌بین یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر جوان ایرانی برای نخستین بار رأی می‌دهند.

شعب اخذ رأی ثابت و سیار از هفت صبح فردا تا ۲۴ شب آماده دریافت آرای مردم هستند و مسئولان برای جمع‌آوری آرا عشایر و ساکنان در مناطق صعب‌العبور کشور نیز صندوق‌های سیار را در نظر گرفته‌اند تا همه ملت ایران از نقاط مرزی و صعب‌العبور کوهستانی گرفته تا مردم ساکن در کلان‌شهرها و روستاها بتوانند سهم خود را در تعیین سرنوشت کشور ایفا کنند.

جزئیات برخی آمارهای مربوط به برگزاری انتخابات در استان‌ها

نام استان

تعداد واجدین رأی دادن

تعداد شعب اخذ رأی

تعداد رأی اولی‌ها

تعداد عوامل اجرایی

آذربایجان شرقی

سه میلیون و ۴۳ هزار نفر

سه هزار و ۵۲۱ شعبه

۷۰ هزار نفر

۶۰ هزار نفر

آذربایجان غربی

دو میلیون و ۴۲۷ هزار نفر

دو هزار و ۷۹۵ شعبه

۶۴ هزار و ۹۵۱ نفر

۶۰ هزار نفر

اصفهان

سه میلیون و ۶۳۴ هزار

سه هزار و ۴۶۷ شُعبه

۷۹ هزار و ۳۳۰ هزار نفر

-

اردبیل

یک میلیون و هزار و ۴۷۰ نفر

هزار و ۶۷۷ شعبه

۲۳ هزار و ۷۸۵ نفر

۲۴ هزار نفر

البرز

یک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر

هزار و ۳۶۳ شعبه

۶۳ هزار و ۲۰۰

۳۰ هزار نفر

ایلام

۴۶۰ هزار نفر

۸۲۶ شعبه

۱۰ هزار نفر

۱۶ هزار نفر

بوشهر

۷۹۷ هزار و ۹۵۱ نفر

۸۵۰ شعبه

۱۸ هزار و ۴۳۸ رای

۲۵ هزار نفر

تهران

۹ میلیون و ۸۱۵ هزار

۶ هزار و ۸۴۶ شعبه

۱۹۰ هزار و ۹۷۹ نفر

-

چهارمحال و بختیاری

۷۰۰ هزار نفر

۹۳۹ شعبه

۱۸ هزار نفر

۲۲ هزار نفر

خراسان جنوبی

۵۶۹ هزار نفر و ۶۲۷

هزار و ۲۷ شعبه

۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر

۲۴ هزار نفر

خراسان رضوی

۴ میلیون و ۶۱۶ هزار نفر

پنج هزار و ۵۰ شعبه

۱۲۰ هزار و ۷۰۲ نفر

بیش از ۱۰۰ هزار نفر

خراسان شمالی

۶۷۲ هزار نفر

هزار و ۲۰۰ شعبه

۱۷ هزار و ۷۴۶ نفر

۲۵ هزار نفر

خوزستان

سه میلیون و ۶۰۰ هزار نفر

چهار هزار و ۱۸۳ شعبه

۹۷ هزار و ۱۲۹ نفر

۱۰۰ هزار نفر

زنجان

۸۲۰ هزار نفر

یکهزار و ۶۳ شعبه

۱۸ هزار و ۹۵۶ نفر

۲۷ هزار نفر

سمنان

۵۱۹ هزار و ۵۴۰ نفر

۷۷۹ شعبه

۱۰ هزار و ۹۰۶

۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر

سیستان و بلوچستان

یک میلیون و ۶۸۰ هزار

۲ هزار و ۲۹۹ شعبه

۷۳ هزار نفر

-

فارس

سه میلیون و ۵۸۴ هزار نفر

سه هزار و ۸۴۴ شعبه

۸۰ هزار و ۴۳ نفر

حدود ۹۰ هزار نفر

قزوین

۹۴۵ هزار و سه نفر

یک هزار و ۱۸۷ شعبه

۲۲ هزار و ۱۵۷ نفر

۳۰ هزار نفر

قم

۸۴۶ هزار

۷۲۲ شعبه

۲۰ هزار نفر

۲۲ هزار نفر

کردستان

-

یک هزار و ۴۱۹ شعبه

۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر

حدود ۳۰ هزار نفر

کرمان

۲ میلیون و ۱۹۷ هزار

۲ هزار و ۸۳۹ شعبه

۵۵ هزار و ۶۲۶ نفر

۴۶ هزار نفر

کرمانشاه

یک میلیون و ۵۷۷ هزار

یک هزار و ۹۴۲ شعبه

۳۴ هزار و ۱۹ نفر

۵۰ هزار نفر

کهگیلویه و بویراحمد

بیش از ۵۵۰ هزار نفر

۹۹۸ شعبه

۱۳ هزار و ۹۰۰ نفر

۲۵ هزار نفر

گلستان

یک میلیون و ۳۵۴ هزار

هزار و ۷۸۵ شعبه

۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر

حدود ۴۰ هزار نفر

گیلان

یک میلیون و ۹۸۸ هزار

سه هزار و ۹۴ شعبه

۴۰ هزار و ۴۵۵ نفر

۶۰ هزار نفر

لرستان

یک میلیون و ۵۰۱ هزار

هزار و ۸۷۱ شعبه

۳۳ هزار و ۸۲۵ نفر

۵۰ هزار نفر

مازندران

۲ میلیون و ۴۷۴ هزار

۴ هزار و ۵۲ شعبه

۵۱ هزار و ۵۳۲ نفر

۵۶ هزار و ۷۰۰ نفر

مرکزی

یک میلیون و ۹۸ هزار

۲ هزار و ۷۰۷ شعبه

۲۳ هزار نفر

۳۰ هزار نفر

هرمزگان

یک میلیون و ۱۸۹ هزار نفر

یک هزار و ۵۵۶ شعبه

۳۴ هزار و ۳۹ نفر

۳۴ هزار نفر

همدان

یک میلیون و ۴۲۵ هزار

یک هزار و ۴۳۷ شعبه

۳۰ هزار و ۹۰۲ نفر

۲۹ هزار نفر

یزد

۷۳۳ هزار و ۷۷۱ نفر

هزار و ۹۱۹ شعبه

۱۹ هزار و ۸۶۶ نفر

بیش از ۲۰ هزار نفر

استان تهران به‌عنوان پایتخت کشور پهناور ایران اسلامی با ۹ میلیون و ۸۱۵ هزار واجد شرایط رأی دادن رتبه اول را در آمار واجدین شرایط رأی دادن به خود اختصاص داده و عوامل اجرایی انتخابات در این استان کاری به‌مراتب سخت از سایر استان‌ها در جمع‌آوری آرای مردمی دارند.

استان خراسان رضوی با ۴ میلیون و ۶۱۶ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن رتبه دوم را در آمار واجدین شرکت در انتخابات امسال دارد و استان ایلام با ۴۶۰ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن کمترین آمار را در این رابطه به خود اختصاص داده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری گفت: انتخابات در موعد مقرر یعنی روز جمعه از ساعت ۷ صبح تا ۱۲ شب برگزار می‌شود و در صورت وجود افراد برای رأی دادن تا ۲ بامداد نیز آماده رأی‌گیری هستیم.

وی تصریح کرد: همان‌طور که قبلاً اعلام شد، حدود ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رأی هستند.

وزیر کشور با بیان اینکه در این دوره باید به رأی اولی‌ها و کسانی که به جشن تکلیف سیاسی رسیده‌اند خیرمقدم بگوییم، اظهار داشت: این دوره حدود یک‌میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رأی اولی در کشور هستند که از این تعداد حدود ۷۰۶ هزار و ۹۸۸ نفر آقایان و ۶۸۵ هزار و ۱۶۰ نفر بانوان هستند.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه همه تلاش خود را انجام دادیم و از تجارب نیز استفاده کردیم تا امکان وقوع هرگونه تخلف و تقلب را از بین ببریم، اظهار داشت: با استفاده از دستگاه‌های احراز هویت که همه شعب اخذ رأی، آن را دارا هستند امکان دادن رأی با تقلب یا تخلف کاملاً منتفی است.

وی با بیان اینکه این روش در انتخابات ریاست جمهوری اعمال‌شده و موفق بوده است، تصریح کرد: با استعلامی که از تک‌تک افراد به‌صورت آفلاین توسط دستگاه هویت یاب گرفته می‌شود هیچ نوع امکان تخلفی وجود نخواهد داشت.

وزیر کشور تأکید کرد: همچنین در فرآیند و مراحل انتخابات، اعم از توزیع و نظارت بر تعرفه‌ها، نوشتن آرا، خواندن آرا، علامت زدن و جمع‌بندی آرا و تجمیع آرا، دقت‌های لازم را انجام داده‌ایم.

رحمانی فضلی اظهار داشت: در کشور حدود ۷۰ هزار بازرس از طریق وزارت کشور، بازرسی می‌کنند، همچنین شورای نگهبان با تعداد زیادی از نیروها نیز بر روند انتخابات، نظارت خواهند داشت. علاوه بر این، خود نامزدهای انتخابات و طرفداران آن‌ها در هر مرحله‌ای نظرات می‌کنند و گزارش می‌دهند.

وی گفت: اپلیکیشن «شعبه یاب» نیز تهیه‌شده است که هر کس بتواند به خلوت‌ترین و نزدیک‌ترین شعبه مراجعه کند. برای کسانی نیز که در قرنطینه هستند صندوق‌های سیار گذاشته‌ایم که داخل شعبه‌ها نیایند.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه شماره ۲۰ خود، فرآیند اخذ رأی از واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و اولین میان‌دوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را از ساعت ۷ صبح روز جمعه مورخ ۲۸ خرداد اعلام کرد.

متن کامل این اطلاعیه، بدین شرح است: به آگاهی هم‌وطنان عزیز می‌رساند فرآیند اخذ رأی از واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره‌ی ریاست جمهوری، ششمین دوره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان‌دوره پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران و همچنین اولین میان‌دوره یازدهمین دوره‌ی مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های انتخابیه‌ی «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «میانه»، «آستانه اشرفیه»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «گچساران و باشت» و «بهار و کبودرآهنگ» از ساعت ۷ صبح روز جمعه مورخ ۲۸/‏۰۳/‏۱۴۰۰‬ آغاز می‌گردد.

طبق گزارشات دریافتی، کلیه شعب اخذ رأی انتخابات در سراسر کشور با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا آماده اخذ رأی از هم‌وطنان عزیز می‌باشند.

همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی برای رأی دادن، ضروری است. رأی‌دهندگان هنگام مراجعه به شعب، خودکار شخصی و ماسک به همراه داشته باشند.

به‌هرروی کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراها در مدت‌زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی تلاش خود را برای معرفی خود به مردم کردند و ازاین‌پس باید منتظر بمانند تا مردم با انداختن آرا خود در صندوق‌های رأی افراد موردنظر خود را انتخاب کنند.

ملت ایران نیز همواره ثابت کرده است که در برهه‌های حساس تاریخ حضور با بصیرت داشته و هر بار با مشارکت خود درصحنه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … توطئه‌های دشمنان کشور را خنثی کرده‌اند و ۲۸ خردادماه نیز بار دیگر حضور پرشکوه و آگاهانه ملت ایران ثبت خواهد شد و همه قشرها به‌ویژه جوانان رأی اولی حضور مؤثر خود را درصحنه سیاسی کشور به نمایش خواهند گذاشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار