کد خبر: ۶۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
سنندج- نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: کردستان یکی از استان های مستعد کشور در حوزه تولیدات کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی، گردشگری و بازرگانی است و می تواند قطب منطقه باشد.

به گزارش آرانیوز:حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه در برنامه «ایران سرای من است» در گفت و گو تلویزیونی با مردم کردستان که از شبکه استانی پخش شد، اظهار کرد: زن و مرد شما در جای جای کردستان، با وجود بسیاری از ناملایمات که دشمنان انقلاب اسلامی و صدامیان ایجاد کردند، ایستادگی کرده و نشان دادند که مردم مقاوم، با فرهنگ، اهل ایستادگی و جانفشانی هستند.

وی با یاد کردن از شهدای استان کردستان به ویژه شهید ماموستا محمد شیخ الاسلام نماینده فقید مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری افزود: رشادت سرداران رشید اسلام و شهدای بزرگواری که مظلومانه در شهر و روستای کردستان به شهادت رسیدند، قابل تقدیر است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی از کردستان به عنوان اقلیمی یاد کرد که خداوند برکات زیادی در آن قرار داده است.

وی افزود: آب مناسب، زمین حاصلخیز و مردم پرتلاش کردستان نه تنها برای این استان بلکه برای همه کشور ظرفیت بزرگی هستند که باید زمینه‌های هرچه بیشتر نقش آفرینی آنها فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: با وجود همه این ظرفیت‌ها امروز شاهد مشکلاتی در استان کردستان هستیم که یکی مساله معیشت و سفره مردم است که دچار آسیب شده و دیگری مساله کار و اشتغال جوانان به ویژه جوانان تحصیل‌کرده است.

وی از بیکاری به عنوان عامل کاهش ازدواج جوانان کردستانی نام برد و گفت: این مساله باعث رنج و درد هر کسی می‌شود و رنج پدر، مادر، پسر و دختر کردستانی رنج کمی نیست که اگر کسی با دیدن آن بی تفاوت باشد باید در خود تردید کند.

 

کشاورزی و دامپروری صنعتی در مقیاس بزرگ در کردستان تقویت و ایجاد شود

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: کردستان زمین‌های دیم بسیاری دارد که حاصلخیزی خاک آن موجب تولید گندم دیم تنها با استفاده از نزولات آسمانی شده است و تقریباً ۸۸ درصد اراضی این استان به صورت دیم کشت می‌شود که رقم بالایی است.

وی به وجود بیش از دو میلیون رأس واحد دامی در استان اشاره کرد و گفت: دامداری در کردستان صنعتی نیست که یکی از کارهای مهمی که باید در این حوزه انجام شود، صنعتی کردن دامداری در استان در کنار توجه به واحدهای کوچک پرورش دام است تا این استان در تولید گوشت و مواد لبنی بتواند جایگاه واقعی خود را در کشور پیدا کند.

وی تاکید کرد: باید کشاورزی و دامپروری صنعتی در مقیاس بزرگ در کردستان تقویت و ایجاد شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: با کمک مردم کردستان رسیدن به وضعیت مطلوب دست یافتنی است و در کنار همراهی و تلاش مردم باید فعالیت دولت هم باشد و این مهم در برنامه‌های من قرار دارد.

وی از نبود مدیریت آب در کشور به عنوان مشکلی بزرگ در این عرصه یاد کرد و گفت: معتقدم آب کم نداریم و آنچه کم داریم مدیریت آب است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: اگر بتوانیم الگوی کشت را در کردستان مدیریت کنیم و از فناوری نوین و دانش بنیان در این مسیر بهره بگیریم می‌توانیم منابع آب را برای شکوفایی این استان مدیریت کرد.

وی برای تأیید صحبت‌های خود در این خصوص اظهار کرد: من در آستان قدس رضوی به برکت نام حضرت رضا (ع) اقدام به پرورش مزرعه نمونه کردم و با کار علمی در حوزه کشاورزی بسیاری از کشاورزان مشهد و خراسان شمالی توانستند با مصرف آب کمتر، بهره وری را افزایش دهند و این دستاورد می‌تواند الگویی قابل ارائه به همه کشور از جمله کردستان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین بر ایجاد قطب‌های مؤثر باغبانی همچون استان آذربایجان غربی در استان کردستان تأکید کرد.

 

تقویت شبکه حمل و نقل از دغدغه‌های اصلی مردم کردستان است

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود از وضعیت ناگوار راه‌های کردستان به عنوان دغدغه‌ای مردمی یاد کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در کردستان تقویت شبکه ضعیف حمل و نقل است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه سخنان خود از گردشگری به عنوان ظرفیتی بزرگ در راستای افزایش درآمد مردم و افزایش اشتغال در استان کردستان نام برد.

وی افزود: در این زمینه کم کار شده است و باید با کمک مردم، جوانان و مدیران اقتصاد گردشگری در این استان فعال شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین به جایگاه صنایع دستی در فرهنگ و تاریخ این منطقه اشاره کرد و گفت: صنایع دستی کردستان بازارهای خوبی دارد که با برنامه ریزی درست می‌توان به اقتصاد استان کمک کرد.

 

جلوگیری از خشک شدن جنگل‌های زاگرس مطالبه‌ای همگانی است

 

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به خشک شدن درختان بلوط در زاگرس به ویژه کردستان اشاره کرد و گفت: وضعیت موجود باعث بر هم خوردن منابع طبیعی در استان‌های زاگرس نشین شده و ساکنان این مناطق نسبت به از بین رفتن مراتع و درخت‌های بلوط نگران هستند.

وی از این جنگل‌های به عنوان ذخیره‌ای غنی نام برد و گفت: باید با برنامه ریزی مدون و قوی از خشک شدن این جنگل‌های جلوگیری کرد و این کار غیرممکن نیست.

 

دولت وظیفه دارد به صورت جدی از کشاورزی و صنعت حمایت کند

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه سخنان خود به مشکل نبود صنایع تبدیلی و زنجیره ارزش کار در عرصه کشاورزی کردستان اشاره کرد و گفت: اگر صنایع تبدیلی و زنجیره ارزش فعال شوند، برای کشاورزی کمک بزرگی خواهد بود و از مهاجرت به شهرها جلوگیری می‌کند.

وی اظهار کرد: تولید محصولات کشاورزی در روستاها می‌تواند هم به روستاییان و هم به فعالان عرصه تولید کمک بسزایی داشته باشد و دولت باید از این مبحث حمایت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: حمایت از کشاورزان باید عملی بوده و از حرف و وعده خارج شود.

وی با نگرانی از تعطیلی بسیاری از صنایع کوچک در کردستان افزود: بنا داریم تا به صنایع کوچک در استان کمک کنیم و اگر تسهیلاتی در کار است نباید یک عده کم سه تا چهار درصد بیایند آن را ببرند و وثایق لازم هم ندهند و بعد برنگردانند.

وی تصریح کرد: چنین کارهایی نوعی بی‌عدالتی است و بارها تاکید کرده ایم که هر کس شهروند ایرانی باشد از حقوق شهروندی برخوردار است و فرقی ندارد کرد یا ترک یا شیعه یا سنی باشد چرا که دولت نسبت به همه تکلیف و وظیفه دارد و شهروندان بر گردن دولت حق دارند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: دولت وظیفه دارد به صورت جدی از کشاورزی و صنعت حمایت کند و در مقابل بیکاری بایستد.

وی افزود: جوان کردستانی ما بعد از فارغ التحصیلی که تازه وارد دوران نشاط خود می‌شود نباید احساس خستگی کند لذا باید فضای کار و تلاش برای جوانان ایجاد شود تا بتوانند درون فضای کار و تلاش خود را نشان داده و برای جامعه مؤثر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تأکید کرد: اگر رأی مردم به من تعلق گرفت بنای من این است که از تعطیلی کارگاه‌های کوچک در کردستان جلوگیری کرده و ظرفیت‌های تولیدی را در اختیار جویندگان کار بگذاریم و این ظرفیت ان شالله مشکل جویندگان کار را حل می‌کند.

 

کردستان می‌تواند یکی از مراکز صادرات در منطقه باشد

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به ظرفیت‌های تجاری و بازرگانی کردستان اشاره کرد و گفت: کردستان به دلیل ارتباط با کشورهای همجوار می‌تواند در فعال کردن ترانزیت جنوب به شمال بسیار مؤثر بوده و یکی از مراکز صادرات در منطقه باشد.

وی با بیان اینکه طرح یک میلیون مسکن و یک میلیون اشتغال که در برنامه‌های خود مطرح کرده کف ایجاد این وعده‌ها است، افزود: با فعالیت و همت مردم و مدیران این میزان قابل افزایش است تا هیچکس دغدغه مسکن و شغل نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: نباید عزیزانی که تازه ازدواج کرده‌اند مشکل مسکن داشته باشند چرا که در کردستان زمین کم نداریم و مسکن سازی باید رواج پیدا کند.

وی افزود: مسکن سازی از بسترهایی است که می‌تواند به عنوان اقتصاد پیشران، بسیاری از صنایع را به دنبال خود بکشاند لذا با توسعه این کار هم مشکل مسکن مردم حل می‌شود و هم بسیاری از بیکاران صاحب شغل می‌شوند و نمونه بارز این امر ساخت مسکن در مشهد برای زوج‌های جوان و زائران است که مسئولان گفتند با اجرای این طرح بسیاری از نیازها مرتفع شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: اگر به هر دلیل نا امید و سرخورده شده اید، خواهش می‌کنم به عنوان یک طلبه خدمتگزار که با من آشنا هستید و کارنامه مشخصی نیز پیش روی شماست، برنامه‌ها و کارنامه من را ببینید.

وی افزود: نامزد ریاست جمهوری برای خود برنامه ارائه می‌دهد و من، هم کارنامه دارم و هم برنامه و از همه مهم‌تر برای تحول در زندگی مردم عزیزمان اراده جدی دارم و باید کار جهادی صورت بگیرد و این کار کاملاً شدنی است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: انجام این تحول نیازمند مشارکت در انتخابات و پشتیبانی‌هایی است که در اجرا از دولت آینده خواهید داشت.

اجرای عدالت بدون مردم‌سالاری دینی امکانپذیر نیست

 

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تاکید کرد: نباید مردم کردستانی که با تلاش، مجاهدت و ایستادگی در مقابل عناصر متجاوز و بیگانگان ایستادگی کردند، دغدغه کار و معیشت داشته باشند.

وی با اذعان به آشنایی خود با همه مناطق استان کردستان گفت: از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی که مأمور به خدمت در دستگاه قضائی استان همدان بودم با مناطق و شهرستان‌های کردستان از جمله قروه، بیجار و سنندج ارتباط داشتم و در جریان مسائل کردستان هستم و به نظر من با همکاری شما و با همت دولت و با اخلاصی که در جای جای کشور و در کردستان و به ویژه در بین خانواده معظم شهدا وجود دارد، از بین برداشتن مشکلات، امکان پذیر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: کشور نیازمند تحول در اجرای عدالت است و این مهم باید در توزیع ظرفیت‌ها و امکانات و استفاده از نیروهای بومی اجرایی شود.

وی تاکید کرد: برای اداره مناطق باید از نیروهای بومی فعال و نقش‌آفرین استفاده کنیم و این در برنامه کاری هر دولتی که باشد باید اجرا شود چرا که اگر اجرایی نشود هم عدالت اجرا نشده و هم به یک نیروی کارآمد تأثیر گذار ظلم شده است.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: اجرای عدالت بدون مردم‌سالاری دینی امکانپذیر نیست و این مردم هستند که عدالت را اجرا می‌کنند لذا اگر کسی خواست حرفی بزند و مظلومی خواست حق خود را بگوید نباید با لکنت زبان باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: من در دادگستری هم گفته ام که اگر کسی پول نداشت وکیل بگیرد و یا زبان حقوقی نداشت که حرف بزند، این وظیفه ماست که بتوانیم زمینه حرف زدن او را فراهم کنیم.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: اگر رأی مردم به بنده تعلق گیرد به عنوان یک خدمتگزار صادق با مردم و به همراه مردم برای رفع مشکلات کشور قدم بر خواهم داشت.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار