کد خبر: ۶۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
سیداحسان باقری معتقد است کرونا بحرانی است که فرصتی برای دیده شدن آدم‌ها و ویژگی‌های بلند اخلاقی آنها فراهم کرد که در زمان‌های دیگر دیده نمی‌شدند.

به گزارش آرانیوز، سیداحسان باقری هنرمند عکاس و مدیر خانه عکاسان ایران درباره ایده اجرای عکس صحنه‌پردازی شده با عنوان «فرصت بحران» گفت: در ابتدا باید بگویم که عنوان «فرصت بحران» از یکی از جملات سردار شهید سلیمانی وام گرفته شده است. نکته بعدی اینکه، معمولاً وقتی موضوع مهمی که اولویت جامعه است، ذهنم را درگیر می‌کند در صدد بر می‌آیم که روی این موضوع کاری ویژه انجام دهم. مهمترین اتفاقی که در طی یک سال و نیم گذشته جامعه و مردم با آن درگیر بودند، مساله کرونا و به ویژه بسیج و جهاد همگانی مدافعان سلامت و پرستاران و فداکاری‌های آن‌ها بود.

وی تاکید کرد: انگار کرونا بحرانی بود که فرصتی برای دیده شدن آدم‌ها و ویژگی‌های بلند اخلاقی آنها فراهم کرد که در زمان‌های دیگر دیده نمی‌شدند؛ یعنی شخص از زندگی، خانواده و فرزند خودش می‌گذرد که کشورش دچار بحران نشود و این مسیر درخششی مثل دوران دفاع مقدس در اذهان متبادر می‌کند.

باقری بیان کرد: بنابراین در این گونه مواقع من احساس تکلیف می‌کنم چون به هنر برای هنر معتقد نیستم و معتقدم هنر باید در خدمت ارزش‌ها و فضائل اخلاقی انسانی باشد و همیشه به این فکر می‌کنم که در این مسیر سهم کوچکی داشته باشم و همین شد که موضوع مدافعان سلامت را کار کردم.

وقتی کرونا «فرصت بحران» را رقم می‌زند/ چالش‌های ثبت یک عکس

وی با اشاره به اینکه برای خلق «فرصت بحران» ایده‌هایی در ذهن داشته اما در نهایت به این ایده رسیده است، گفت: گاهی ایده‌ها خام هستند و به ذهن می‌آیند اما وقتی می‌شود که ایده‌ای با طراحی استوری برد به ثمر می‌نشیند. از طرفی ساخت پل معلق، اگر می‌خواست واقعی باشد، خیلی هزینه داشت؛ آدم‌ها باید روی شانه هم می‌ایستادند و فکر کردم با ورزشکاران آکروباتیک‌کار طرف شوم اما آنها هم مدت زمان محدودی می‌توانستند روی شانه هم بایستند. در نهایت طراحی به گونه‌ای رقم خورد که از داربست و پلکان روی داربست‌ها استفاده کنیم که هر کدام‌شان نیز دارای چالش بودند. همچنین چالش‌های فنی این کار نیز با توجه به هزینه کمتر برنامه‌ریزی کردیم.

این عکاس همچنین اظهار کرد: با دوستان روابط عمومی وزارت بهداشت درباره اجرای این کار صحبت کردم و چون کارهای قبلی من را دیده بودند، از این طرح استقبال کردند. این طرح را قبل از عید نوروز نهایی کردیم و قرار گذاشتیم که در سالگرد مواجهه با کرونا، عکس را ثبت کنیم اما به دلیل موج چهارم کرونا نشد این کار را انجام دهیم و به تعویق افتاد. در نهایت بعد از یک ماه پیش تولید، یک روز و در یک زمان محدود، توانستیم در اسفند ۹۹ کار را به سرانجام برسانیم. اندازه عکس ۲۶۰ مگاپیکسل شد که فقط سه شبانه روز طول کشید تا این عکس‌ها کنار هم قرار بگیرند.

وی در مورد عوامل این عکس صحنه‌پردازی شده نیز گفت: در این کار حدود ۱۰۰ نفر عوامل تولید کار و ۵۳ نفر هنرور بودند. بازیگردانی توسط کوروش زارعی و طراح صحنه و لباس و کارگردانی توسط خودم انجام شد. دیگر عوامل این عکس عبارتند از: عکاس فنی: حسن کمالی، روتوش و کامپوزیت: ارسلان عیوض زاده، ساخت دکور: مجتبی علوی، مدیر تولید و دستیار کارگردان: مسعود مظفری، هماهنگی هنروران روی پل: سانا احمدی، گریم: مریم حسینی، تدوین: مسعود مظفری، تجهیزات: اسپلایسر استودیو، تجهیزات پزشکی: رضا رستگار (رهان طب) و با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (با همکاری خانه عکاسان ایران).

باقری درباره وضعیت عکاسی و ثبت چنین عکس‌هایی به مهر گفت: اقتصاد عکاسی آن طور که باید و شاید، همچون هنرهای دیگری چون سینما رونق ندارد. همچنین قوانین کپی رایت در ایران برای عکاسی رعایت نمی‌شود و اقتصاد عکاسی مسأله‌ای دارای اهمیت نیست. همچنین چون موضوعات مناسبتی، دور از فضای فاین آرت و هنری است، گالری دارها دنبالش نیستند. نکته بعدی اینکه حمایت دولتی نیز چون در مباحث رونق اقتصادی نمی‌گنجد، شامل چنین پروژه‌هایی نمی‌شود.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار