کد خبر: ۶۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
علی‌رغم تلاش‌های همتی و مهرعلیزاده برای تقویت سبد رای دولت و اصلاح‌طلبان، به‌نظر نمی‌رسد آنها دستاوردی بیش از دو مناظره قبلی داشته باشند.

با برگزاری هر سه مناظره انتخاباتی، سبد رای دولت و اصلاح طلبان تغییر خاصی نکرد

به گزارش آرانیوز به نقل از فرهیختگان، مشخص بود که سومین مناظره هفت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، چالشی‌تر از دو مناظره پیشین خواهد شد. هرچند دو مناظره‌ قبلی به‌جهت ایرادات فرمی، بازتاب چندانی در میان افکار عمومی نداشت، اما با این‌حال تجربه انتخابات‌ پیشین نشان داده است که مناظره، مهم‌ترین نقش را در جمع‌بندی افکار عمومی برای رای دادن به کاندیداها ایفا می‌کند. همین نقش نیز باعث شده تا برخی کاندیداها که تلاش می‌کنند خود را به کورس رقابت برسانند، بی‌پرواتر سخن بگویند تا از این رهگذر اقبال عمومی را به‌سمت خود معطوف کنند. برای عبدالناصر همتی و محسن مهرعلیزاده، اهمیت این مناظرات دوچندان بوده است؛ چراکه تنها درصورتی اصلاح‌طلبان حاضر به حمایت از یکی از این دو می‌شوند که آنها بتوانند در مناظره عملکرد خوب و رشد قابل‌توجهی در نظرسنجی‌ها داشته باشند.

در مناظره سوم، برخی تغییرات در فرم برنامه ازجمله پرداختن به دغدغه‌ها و اولویت‌‌های اصلی مردم و دوری از سیستم زمان‌بندی 3 و 4 دقیقه‌ای، به تقویت ضرباهنگ مناظره کمک کرد. با این حال علی‌رغم تلاش‌های همتی و مهرعلیزاده برای تقویت سبد رای دولت و اصلاح‌طلبان، به‌نظر نمی‌رسد آنها دستاوردی بیش از دو مناظره قبلی داشته باشند. هر دوی این افراد در مناظرات تلاش کردند بیشترین ارجاع را به متونی داشته باشند که اتاق فکر دولت و اصلاح‌طلبان برایشان تهیه کرده بودند، اما روخوانی نامناسب از روی این متون و عدم چسبندگی سوابق این دو به آنچه بر زبان می‌آوردند، نتوانست شکاف عمیقی که بین آنها و مردم وجود دارد را ترمیم کند. برای افکارعمومی همتی با وجود برکناری ظاهری، همچنان بخشی از دولتی است که چنین اقتصادی را رقم زده و طبیعی است که مردم حتی با متن‌هایی که بیش از برنامه مبتنی‌بر عملیات روانی بود، ارتباط برقرار نکنند. مشخص نیست چرا تصمیم‌گیران برنامه مناظره که در میانه مناظره پیشین، چند ثانیه‌ای به کاندیداها پس از پایان زمان‌شان فرصت می‌دادند، در این مناظره مجددا شیوه نسبتا توهین‌آمیز قطع میکروفون‌ها را ادامه دادند. مطابق مناظرات پیشین، با قرعه‌کشی صندلی سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی مشخص شد.

در بخش نخست این مناظره آنها به یک سوال مشترک درباره رویکردها و اولویت‌های دولت کاندیداها در مواجهه با دغدغه‌های مردم در مدت 7 دقیقه پاسخ دادند. در فرصت دوم بخش نخست مناظره، هر کاندیدا 4 دقیقه برای نقد اظهارات دیگر کاندیداها زمان داشت. در نیمه دوم مناظره هر کاندیدا به یک سوال در 5 دقیقه پاسخ گفت و سپس نوبت به نقد اظهارات دیگر کاندیداها رسید. علاوه‌بر این، به هر کاندیدا فرصت جمع‌بندی نیز داده شد. در ادامه گزیده‌ای از آنچه کاندیداها در آخرین مناظره مطرح کرده‌اند را می‌خوانید.

سیدابراهیم رئیسی

رئیسی همچون دو مناظره پیشین تلاش کرد تا گفته‌هایش را به عملکردش در آستان قدس رضوی و قوه قضائیه پیوند بزند. او از برنامه اقتصادی‌اش در سه بخش اصلاح دولت و مبارزه با فساد و حمایت از خانواده‌ها و اقشار محروم و جهش در تولید سخن به میان آورد و یکی از مشکلات مردم را مساله فساد دانست و گفت: «ما در دستگاه قضایی با مفسد برخورد کردیم، اما برخورد با فساد، در دولت است. افرادی که آلوده باشند جایشان در دولت نیست.»

رئیسی ایجاد ۴ میلیون شغل در ۴ سال را امری دست‌یافتنی خواند و گفت مدیریت بازار ارز و رفع وابستگی سفره مردم به قیمت ارز باید به‌طور جد در دستورکار باشد. نظارت بر بازار باید افزایش یابد و حداقل معاش مردم باید با کارت خرید سه دهک پایین تامین شود.

رئیسی ادامه داد: «از رئیس قبلی بانک مرکزی پرسیدند که منافع برجام چیست، پاسخ داد هیچ! حداقل به مواضع خودتان پایبند باشید.» رئیسی درباره مذاکرات نیز ضمن تاکید بر اقتدار خارجی که در امتداد اقتدار داخلی است، تصریح کرد: «شما وقتی جوجه‌کُشی و صف مرغ دارید نمی‌توانید برجام را اجرا کنید. برجام را یک دولت مقتدر می‌تواند اجرا کند.»

وی عنوان کرد: «اسامی ۱۱ بدهکار بانکی را به مردم اعلام می‌کنیم تا مشخص شود ما به پرونده آنها در دستگاه قضایی رسیدگی کردیم.» رئیسی در بخش دوم مناظره‌اش درباره لیستی که همتی به او داد، گفت: «مردم می‌پرسند اگر قرار بوده بدهند چرا اینجا و بعد از مسئولیت می‌دهند؟ اگر هم نباید می‌داده این چه کاری است؟»

او گفت: «بارها از بانک مرکزی خواستیم لیست ارزهای صادراتی را به ما بدهد. ۲۵ میلیارد دلار ارز بوده که ما هرچه پیگیری کردیم ۷ میلیارد دلار را بیشتر اعلام نکردند. بعد هم دولت فهمید که باید خودش مشکل را حل کند و به قوه قضائیه نفرستد.»

رئیسی در نقد سخنان دیگر کاندیداها گفت: «نمی‌دانم اگر من نبودم، آقایان در جلسه چه می‌خواستند بگویند؟ اینجا جای برنامه دادن است. چرا از اقبال مردم به من ناراحتید؟ اگر شک دارید بروید بین مردم و نظرشان به خودتان را ببینید.»

او گفت: «بروید بپرسید مشکل مردم با دولت چیست که با صندوق قهر کرده‌اند. چگونه عمل کردید که مردم ناراضی‌اند. این دولت با مردم و جوانان و... چه کرده است.» او گفت که هیچ فیلتری در قوه قضائیه در دوران من صادر نشده است. من گفتم دسترسی به اینترنت برای همه مردم آسان و بعضا رایگان باشد و هیچ روزنامه و رسانه‌ای در زمان من مسدود نشده.

او در بخش پایانی مناظره با اشاره به اینکه مسئول طرح بنزین دولت بود، گفت: «اگر کسی قرار است پاسخگو باشد آقای روحانی است. تمام بازداشتی‌ها هم مدت‌هاست مورد عفو قرار گرفته‌اند مگر آنهایی که ارتباط خارجی داشته‌اند.»

عبدالناصر همتی

اگر سایر کاندیداها، دغدغه صندوق را داشته باشند، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی، دغدغه‌ای پیش از آن دارند و آن حمایت و یا عدم‌حمایت اصلاح‌طلبان از آنهاست. همتی در مناظره اول که اقتصادی بود، تلاش کرد یک فضای دوقطبی برای زیست خود بسازد. در مناظره دوم نیز او همین رویه را دنبال کرد. مناظره سوم آخرین فرصت برای همتی بود که اصلاح‌طلبان را مجاب به حمایت از خودش کند.

او دال مرکزی حمله به سایر کاندیداها را «تحریم» تعریف کرد و گفت: «تحریم، معادلات اقتصادی ما و دنیا را به‌هم زده است و این موضوع در همه مشکلات اقتصادی ما تاثیر خود را گذاشته است.» او تلاش کرد تا کاندیداهای دیگر غیر از مهرعلیزاده را مخالف برجام بخواند و بگوید: «آنهایی که در برابر من قرار دارند یعنی آقای رئیسی و چهار کاندیدای دیگر، مخالف برجام و تصویب FATF هستند.»

او از برنامه‌اش برای سیاست‌خارجی و حل مشکلات کشور گفت و افزود: «در سیاست‌خارجی دولت من، عربستان و امارات دشمن نیستند.» او حاضر به پذیرش نقش بانک مرکزی در موضوع بورس نشد. همتی در پایان این بخش در دوره‌ای که دیگر رئیس کل بانک مرکزی نیست، لیست ۱۱ نفری که وام‌های کلان به میزان ۹۰ هزار میلیارد گرفتند را به رئیسی داد.

همتی در نیمه دوم مناظره در پاسخ به سوالی درباره ایجاد تعادل میان اشتغال زنان و نقش آنها در خانواده، گفت: « الان تعداد فرصت‌های شغلی برای زنان برابر با مردان نیست و حتی همان ۳۰ درصد گفته‌شده هم محقق نشده است که من برنامه‌ام تحقق همین میزان است.»

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه زنان تحصیلکرده که دنبال کارآفرینی هستند در دولت من شرایط برای انجام امورشان تسهیل خواهد شد، اظهار کرد: «همچنین زنان سرپرست خانوار مشکلات بسیاری دارند و حتی برخی از آنان جزء دهک‌های پایین جامعه هستند که باید از طریق هدفمندکردن یارانه‌ها و نه پول پخش کردن آن مشکل را حل کرد.»

او با طرح چند سوال از سیدابراهیم رئیسی از برنامه‌های او درمورد اینترنت پرسید و گفت: «چند سال است به مصوبات در این زمینه عمل نکردیم، صراحتا بگویید تفکرات شما با تفکرات آقای علم‌الهدی درمورد زنان نزدیکی دارد یا نه؟ همتی در فرصت نقد کاندیداها به مردم روستا وعده داد: «تضمین می‌کنم گندم و محصولات شما را به نرخ روز بخرم نه نرخ تحمیلی که معمولا رایج است.»

او در بخش پایانی مناظره گفت: «روحانی رئیس‌جمهور خوبی در دوران تعامل بود، اما هیچ‌کس نمی‌دانست که در دوران جنگ اقتصادی چگونه عمل خواهد کرد. هیچ‌کس ترامپ و کارهایش را پیش‌بینی نمی‌کرد.» او در پایان تاکید کرد: «روز انتخابات‌ بزنید زیر میز و نگذارید ۲۸ خرداد بشود ۲۸ مرداد. قدرت خود را به همه کسانی نشان دهید که می‌گویند اگر مشکل دارید بگذارید و بروید.»

علیرضا زاکانی

او همان علیرضا زاکانی‌ سال‌های نه‌چندان دور در مجلس است. زاکانی مناظره سوم را محکم آغاز کرد. او با اشاره به نرخ تورم 52 درصدی نقطه‌به‌نقطه گفت که این دولت اساس کارش اداره خود از جیب مردم و ارتزاق از تورم بوده است. او از ایجاد 6 میلیون شغل و ساخت سالانه یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن نیز خبر داد.

زاکانی‌ در بخش دوم مناظره که به نقد اظهارات دیگر کاندیداها اختصاص داشت، با اشاره به اظهارنظر همتی درباره اینکه با افزایش قیمت بنزین مخالف بوده، گفت: «آقای همتی چرا به مردم دروغ می‌گویید.» او یک نامه رسمی را نشان داد که همتی در ۳۱ شهریور ۹۸ درخواست خواستار افزایش قیمت بنزین به لیتری 5 هزار تومان و قیمت نفت و گاز به هزار تومان شده بود. زاکانی به مردم گفت: «مردم نگذارید کلاه سرتان بگذارند. گذشت دورانی که کلاه سر مردم می‌گذاشتید.»

او برداشتن کارت سوخت را باعث ضرر ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی یعنی سه‌برابر مسکن مهر در کشور دانست. زاکانی در نیمه دوم مناظره درمورد راهکارهایش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها گفت: «اولین کارم این است که رویکرد غلط دولت کنونی را ادامه ندهم.»

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از کم بودن سهم ایران از واردات از کشورهای منطقه و اوراسیا گفت: «عده‌ای از این آقایان علاقه ندارند با من بحث کنند، چون یاد داده‌اند که با من بحث نکنند. [همتی] تنها یک‌بار حرف درست زد و آن‌هم این بود که آقای روحانی همه چیزش خوب است جز اینکه اقتصاد بلد نیست. من هم این را قبول دارم، چون روحانی اقتصاد بلد نبود که شما را رئیس بانک مرکزی کرد.»

زاکانی گفت: «من آمده‌ام تا فریاد اعتراض مردمی باشم که در صف گرفتن سبد کالا تحقیر شده و گرانی‌ها را تحمل کردند و درمقابل عده‌ای نورچشمی با ارز ۴۲۰۰ واردات انجام دادند. آمده‌ام صدای مردم سیستان‌وبلوچستان باشم.»

زاکانی در بخش دوم نقد اظهارات سایر کاندیداها گفت: «آقای همتی شما درحالی صحبت از فیلترینگ می‌کنید که تا همین چندی پیش کامنت‌های زیر پست‌های صفحه اینستاگرام خود را بسته بودید و تازه باز کرده‌اید. شما حتی جرأت روبه‌رو شدن با مردم را ندارید.»

وی افزود: «این دولت جنگ اقتصادی را به جنگ شادی تبدیل کرده، رئیس‌جمهور می‌گوید که صبح جمعه از افزایش نرخ بنزین مطلع شده یا اینکه آقایان با کفش به چادرهای خانواده‌های زلزله‌زده می‌روند. رئیس‌جمهور هم با ماشین خارجی به کارخانه خودروسازی داخلی می‌رود.»

او در بخش پایانی مناظره گفت: «امروز وقت قیام است.» او گفت که دولتش به مردم دروغ نمی‌گوید و از محل تورم کشور را اداره نمی‌کند.

سعید جلیلی

جلیلی در مناظره سوم نیز سعی کرد با برنامه سخن بگوید ولی با این حال به اظهارات عبدالناصر همتی نیز پاسخ گفت. او دغدغه‌هایی همچون گرانی، کاهش فاصله طبقاتی، شفافیت و... را دغدغه‌های درست مردم خواند و گفت: «متوسط نرخ تورم در دنیا 5/2 درصد است و بیش از ۱۰۰ کشور تورم را زیر ۵ درصد آوردند. چرا در ایران تورم حل نشده است؟»

او تحریم‌ها را یک واقعیت خواند و گفت: «مهم‌تر از تحریم، بهانه تحریم‌هاست که ناکارآمدی را گردن تحریم‌ها می‌اندازند.» مذاکره‌کننده سابق کشورمان به مذاکرات وین نیز اشاره‌ای داشت و گفت: «در همین مذاکرات طرف با پررویی تمام‌تر می‌گوید موضوعات فراوان دیگری هم داریم و اهرم تحریم را هم خواهیم داشت. تعامل سازنده با جهان باید به‌گونه‌ای شکل گیرد که اقتصاد کشور معطل گفت‌وگو با دو، سه کشور نشود. وقتی در مذاکرات موفق بودند، تحریم‌ها ۱۵۰۰ مورد شد و دلار هم ۳۰ هزار تومان. جلیلی با این پرسش که اکنون از هزار میلیارد دلار درآمد کشورهای همسایه، سهم ما چقدر است؟ ما برای تحریم بانکی ۱۱ طرح داریم که می‌شود در همین شرایط آنها را اجرا کرد.»

او در پاسخ به این سوال که چگونه با بروکراسی در دولت خود مقابله خواهید کرد، گفت: «اگر برای دستگاهی تعریف شود که چند میلیون شغل باید درست کند آن دستگاه خود را موظف می‌داند که به ماموریت خود بپردازد.»

این داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: «امکان تعامل سازنده با جهان وجود دارد، ولی اینها نمی‌توانند. ما با عراق ۱۲ میلیارد دلار تعاملات تجاری داریم. ۱۰ میلیارد دلار که مربوط به بخش خصوصی است درحال انجام است، دو میلیارد دلار که مربوط به بخش دولتی است که نمی‌توانند آنها آن را انجام دهند.»

جلیلی در نقد اظهارات دیگر کاندیداها با اشاره به اینکه ۲۷ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، اظهار کرد: «باید زمینه‌ای ایجاد کنیم که روستاها جهش پیدا کنند. روستاها باید سلول جهش کشور باشند.»

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری همچنین بیان کرد: «برای جهش باید برای تک‌تک دستگاه‌ها ماموریت تعریف کنیم. به‌طور مثال برای ارزآوری باید به تمام دستگاه‌ها ماموریت داد، فقط نباید طرح مساله شود. می‌گویند ۲۰۰ کشور عضو FATF هستند. خب ایران هم عضو آن است و از ۴۱ بند، ۳۹ بند آن را اجرا کرده است. شما حتی این را هم نمی‌دانید. به‌جای طلبکاری از FATA از داخل طلبکار شده‌اید.»

جلیلی در پایان گفت: «ما هشت سال مسائل کشور را دنبال کردیم، کارهای خوب را تایید کرده و سعی کردیم کارهای ناقص را تکمیل کنیم و کارهای اشتباه را هم بیان کنیم. کارنامه ما روشن است. ما صادقانه هر آنچه در این هشت سال رسیده‌ایم را برای مردم بیان کردیم.»

محسن مهرعلیزاده

چه در مناظره نخست و چه در مناظره دوم و چه حتی در مناظره سوم، تقریبا هیچ کاندیدایی تمایلی به پاسخ به اظهارات و برنامه‌های محسن مهرعلیزاده نداشته و ندارد.

او در ابتدای سخنانش از وعده‌های اقتصادی و ۵ برابر کردن یارانه‌های نقدی و همچنین واکسیناسیون کرونا تا پیش از پایان سال گفت و افزود: «ریشه مشکلات عمدتا در سیاست‌زدگی است. باید بینش‌ها و روش‌ها و نگاه‌های ارباب و رعیت از بین برود.» 

مهرعلیزاده اظهار کرد: «برنامه من در دولت زندگی بازگرداندن اعتماد به مردم و دمیدن روح امید در کالبد جامعه است. توجه به زنان و جوانان و فراهم کردن شرایط برای ایفای بخش موثر و عادلانه ایشان در مدیریت کشور؛ ایفای نقش‌هایی نظیر مریم میرزاخانی‌ها و مریم بختیاری‌ها.»

او تصریح کرد که توجه به اهل سنت و همچنین شهرهای مرزی در برنامه‌های من است و در دولت زندگی خود را موظف به جبران کمبودهای گذشته می‌دانم و بهره‌گیری از وضعیت نخبگان اهل سنت را در سطوح عالی مدیریتی کشور مورد توجه قرار می‌دهم.

مهرعلیزاده درباره برنامه‌هایش در زمینه بازار سرمایه گفت: «متاسفانه در فروردین سال قبل آنچه اتفاق افتاد این بود که به هر دلیلی دولت در موضوع بورس دخالت کرد و صاحبان سهام عمده که معمولا نقش تعیین‌کننده‌ای دارند با هماهنگی دولت کاری کردند که پول مردم را جمع کردند ولی این پول به‌سمت تولید نرفت.»

او تصریح کرد: «باید کار بورس را به خود بورس بسپارند و نقش سهامداران عمده را به حداقل برسانند.»

مهرعلیزاده در بخش دوم نیمه ‌دوم مناظره در نقد اظهارات دیگر کاندیداها، رئیسی را خطاب قرار داد و گفت: «آقای رئیسی که جزء سران سه‌قوه هستند مگر در مساله بنزین نبود که تصمیم بدی گرفته شد و به بدی هم اجرا شد.»

مهرعلیزاده از رئیسی خواست برای آنهایی که در ماجرای آبان ۹۸ دستگیر شدند و تعدادشان مشخص نیست، برای همین خانواده‌ها درخواست عفو از مقام‌معظم‌رهبری داشته باشید.

او در فرصت پایانی مناظره خطاب به مردم گفت: «قدرت انتخاب بین شادی و نشاط و اندوه و ناامیدی یا عدالت یا تبعیض و ظلم؛ شرکت در انتخابات حق مردم است، لکن عدم‌شرکت محروم ساختن بیش از حد خویشتن است. بیایید با استفاده از حق قانونی خود به زندگی سلام دوباره دهید و با رای به دولت زندگی، ایرانی بسازیم برازنده ایرانی؛ بیایید همه با هم و در کنار هم برای حکمرانی خوب و ساختن ایران آزاد، آباد و مستقل تلاش کنیم.»

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی که مبنای کمپینش را بر اصلاح ساختارها و تغییر مدل حکمرانی بنیان گذاشته، با نشان دادن چند نمودار در موضوع نحوه توزیع منابع در کشور، درآمدها، بیکاری و... گفت مردم این را از نحوه مدیریت ناکارآمد و کارنابلدی مسئولان می‌بینند که ما در پنجره طلایی هستیم، ولی دچار قفل و انسداد هستیم.

قاضی‌زاده از مثال جالبی برای سپردن دولت به کسانی که در این دولت حضور داشتند استفاده کرد و گفت: «سپردن درمان و حل مسائل امروز به بانیان وضع موجود مانند سپردن درمان مالاریا به دست پشه مالاریا یا سپردن درمان کرونا به دست ویروس کروناست.» او با این پرسش که کدام دولت اختیار مذاکره مستقیم با آمریکا را داشته، گفت: «دولت فرصت مذاکره را از بین برد.»

وی با بیان اینکه ۲۰ برنامه و۲۰ پروژه را طراحی کرده، اظهار کرد: «راهش آمدن جوانان و تغییر مدل حکمرانی است، جوانان پای کار هستند آنها سواد و تجربه آموخته‌اند و می‌توانند این کار را انجام دهند.»

قاضی‌زاده در بخش دوم مناظرات در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی نظام توزیع و حذف واسطه‌گری گفت: «برای اصلاح امور باید نگاه منظومه‌ای داشت؛ تورم ام‌المصائب کشور است و باعث بیکاری، از بین بردن تولید، مهاجرت، جلوگیری از تشکیل خانواده و هزار مساله دیگر شده و وقتی به ساختار ایجاد تورم نگاه می‌کنید، تمامی نهادها در نظام کسری بودجه، حوزه‌های مالی، ساختار بانک‌ها، خلق پول و نقدینگی، نظام تولید و زیرساخت‌های نادرست حوزه تولید در آن دخیل است. ما سال‌ها ارز یارانه‌ای را به نام مردم دادیم، اما ۳۰ میلیارد دلار فقط در یک فقره به‌عنوان ارز مداخله‌ای داده شده است.»

او در نقد اظهارات دیگر نامزدها گفت: «سعی می‌کنیم کلاهبرداری‌ای که در سهام عدالت و بورس اتفاق افتاد را به‌سرعت به نتیجه برسانیم. همچنین برنامه‌ای برای اشتغال سریع داریم، به‌نحوی‌که نیمی از کسانی که جویای کار هستند در دو سال اول مشغول به‌کار شوند.»

وی اضافه کرد: «نظام جامع شفافیت با استقرار دولت الکترونیک از دیگر برنامه‌های ماست. علاوه‌بر این دیپلماسی اقتصادی منشأ برنامه ما خواهد بود و وزیر خارجه با سابقه تجارت بین‌الملل گماشته خواهد شد.» او در بخش پایانی مناظره گفت که دولت سلام می‌آید تا به‌جای بند «پ» [پارتی] بند «غ» یعنی غیرت را جایگزین کند.

محسن رضایی

 محسن رضایی در بخش نخست مناظره تلاش کرد بار دیگر بر وعده‌های اقتصادی‌اش سخن بگوید. او با اشاره به انحصار برخی کالاها در دست آقازاده‌ها و مافیاها این پرسش را مطرح کرد که پس دولت‌ها چه می‌کنند، مدیران کشور چه می‌کنند؟

رضایی از دو جراحی بزرگ در کشور یکی اصلاح از درون قدرت و دومی معماری نوین اقتصاد ایران نام برد و گفت: «در غیر این‌صورت برای گرانی و نرخ بالای تورم هرچه پیشنهاد دهید بی‌فایده است.»

رضایی از برنامه‌ریزی‌اش در سه سطح اقتصاد زندگی گفت و افزود: «یارانه ۴۵۰ تومانی می‌دهم. به خانم‌های خانه‌دار حقوق می‌دهم و مسکن سهل و ارزان را ایجاد می‌کنم، کسب‌وکار خانگی را به‌صورت جدی در کل کشور گسترش می‌دهم و ۳۰‌درصد سهام صنعت ملی نفت ایران را بین مردم توزیع خواهم کرد.»

او گفت که دولت ما با اقتدار حق شما را از گردن‌کلفت‌ها می‌گیرد و خواسته‌های شما را عملیاتی می‌کند و این نفودی‌ها و آلودگی‌های امنیتی را که پشت صحنه با نمایش و دعوای زرگری انرژی شما و نگاه و وقت شما و توانایی دولت‌ها را به انحراف می‌کشانند، از پس پرده بیرون می‌کشیم. رضایی اشاره‌ای نیز به افشای نوار صوتی ظریف داشت و تلویحا گفت که با انتشار آن مانع از حضور ظریف در انتخابات شدند: «اجازه نمی‌دهیم با انتشار یک نواری یکی را برد و یکی را آورد.»

رضایی در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌اش برای جوانان، آنها را «فرشتگان نجات ایران و مهم‌ترین سرمایه‌های ملی» خواند و گفت دولت ما ترکیبی از جوان‌گرایی و تجربه‌گرایی است.

رضایی گفت: «برای شغل و مسکن جوانان، این مساله را در نهضت خانه‌سازی ایرانیان حل می‌کنیم. ما تولیدکنندگان را به بازار سرمایه وصل می‌کنیم. هر زوج جوان که 10درصد آورده بیاورد، بانک‌ها ۹۰ درصد به مدت ۴۰ تا ۵۰ سال وام دهند و ازطرفی زمین مجانی ازطرف دولت می‌دهیم.»

رضایی با اشاره به مساله برجام و مذاکرات گفت: «دولت ما حتما مساله برجام را جدی خواهد گرفت و آمریکا را با دیپلماسی واقعی می‌کشانیم به‌سمتی که به تعهداتش عمل کند، اما کشور را معطل مذاکرات نمی‌کنیم، کشور را روی تولید و درآمد و اشتغال می‌اندازیم.»

رضایی در بخش پایانی اظهاراتش تاکید کرد: «قول‌هایی که دادیم را صد درصد عملی می‌کنیم. اگر من نتوانم به وعده‌هایم عمل کنم، زودتر از چیزی که فکر کنید اعتراف می‌کنم و درمقابل شما تعظیم می‌کنم، رای شما مهم است، رای شما رویش است.»

برچسب ها: انتخابات 1400 ، مناظره
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار