کد خبر: ۶۸۶۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۵
رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ‌رئیسی در عمل به جوانان اعتقاد دارد،گفت: نگاه ‌رئیسی به جوانان فراتر و کلان‌تر از یک وزارتخانه است.
 
 
 
 
 

 سیدوحید موسویان در گفت وگو با خبرنگار آرانیوز ‌در پاسخ به سئوالی پیرامون دیدگاه آیت الله رئیسی نسبت به جوانان اظهار داشت: ‌مسئله جوان و جوان‌گرایی امروز از افق ‌کشور و موضوع خاص خارج شده در حالی که جوانان ‌یک راهبرد اصلی برای تحقق مسیر آینده ایران و انقلاب اسلامی هستند.

موسویان با بیان اینکه اگر از نگاه رهبر معظم انقلاب به مسئله جوان‌گرایی بپردازیم و آن را به صورت واقعی ببینیم؛ کلید حل مشکلات کشور در دست جوانان است، افزود: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب ‌‌اصلاح فرآیند مسیر جمهوری اسلامی ‌را مشخصاً جوانگرایی عنوان فرموده‌اند: "ادامه مسیر گفتمان انقلاب اسلامی در بستر و کالبد این سازه سیاسی که نامش جمهوری اسلامی است، با جوانگرایی میسر خواهد بود".

وی با بیان اینکه ‌جوانگرایی فقط محدود به یک وزارتخانه آن هم ذیل یک معاونت نیست، تاکید کرد: ‌برای مسیر آینده کشور باید نگاه دولت‌ها به مسئله جوان و جوانگرایی اصلاح شود.

رئیس ستاد جوانان آیت الله رئیسی با بیان اینکه نزدیک 4 سال است که رهبر انقلاب ‌کلیدواژه جوانگرایی و جوان‌محوری را به ادبیات و فضای سیاسی و مدیریتی کشور اضافه کرده‌اند و مکرر بر آن تاکید دارند، تصریح کرد: معظم له می‌فرمایند تنها راه نجات کشور سپردن کارها به دست جوانان مومن و انقلابی است. لذا باید به سمت یک پوست‌اندازی‌، تغییر نسل، نوگرایی و تحول در منابع انسانی حاکمیت برویم.‌

موسویان ‌جوانگرایی‌ را مسئله نخست کشور دانست و ادامه داد:‌ در جلسه‌ای که مقام معظم رهبری در یکم خرداد 98 با جوانان داشتند مسئله و مدل جوان‌گرایی را تبیین کردند و منبع دولت رئیسی برای مدل‌سازی حضور جوانان در حاکمیت دستورالعمل مقام معظم رهبری است.

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی کلیدواژه ‌دولت جوان حزب‌اللهی را تاکید بر اجرای دستور‌العمل ‌بیانیه گام دوم دانست و اضافه کرد: یکی از نقاط عطف راهبردی تبینی ـ گفتمانی مسیر آینده این کشور این است که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند یک حرکت عمومی در عرصه مختلف با محوریت جوانان باید در کشور به وجود بیاید که این حرکت عمومی باید منجر به تحول عظیم در نظام مدیریت کشور شود و می‌فرمایند این حرکت‌ها منجر می‌شود به دولت جوان حزب اللهی.

موسویان با بیان اینکه ‌قطعاً نظر رهبر معظم انقلاب ‌رئیس جمهور جوان نبوده و فرموده‌اند دولت جوان، تاکید کرد: طبق فرمایش ایشان جوانگرایی باید سکه رایج حرکت دولت‌سازی برای آینده باشد چرا که معظم له‌ در جلسه‌ای می‌فرمایند جوان‌ها باید بیایند در مسندها و در مسئولیت‌های ارشد نظام قرار بگیرند که در انتخابات مجلس یازدهم شاهد آن بودیم. ‌باید مجلس رنگ و بوی جوانگرایی بگیرد که این به معنی پیرزدایی و بیرون کردن عناصر با تجربه نیست، اما به شدت باید سن مدیریت در حاکمیت کاهش پیدا کند که این  معنای جوانگرایی است.

وی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی جزء معدود مدیرانی هستند که این فرمایش رهبر انقلاب را در عمل انجام داده‌اند، تصریح کرد:‌ توجه به جوانگرایی فقط برنامه آقای رئیسی نیست، بلکه کارنامه ایشان هم هست. شما نگاه کنید شورای مدیران و مدیران ارشد آستان قدس و سن مدیران قبل و بعد از حاج آقای رئیسی‌. میانگین سن مدیریت هر کجا که ‌رئیسی ورود کرده ‌به شدت کا‌هش یافته و اینها روی کاغذ قابل اثبات است.

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه رئیسی در ‌جوانگرایی سلیقه‌ای عمل نکرده ‌و به سمت تخصص‌محوری رفته‌اند، ادامه داد: ‌در عرصه اقتصاد یک جوان متخصص اقتصاد؛ در عرصه فرهنگ یک جوان متخصص حوزه فرهنگی و در عرصه‌های دیگر نیز همین طور.

وی با بیان اینکه ‌جوان گرایی باید راهبرد اصلی حاکمیت باشد، گفت: جوان‌گرایی محدود به یک قشر و موضوع خاص نیست و پیکره حاکمیت باید با حضور جوانان باشد. چرا که فلسفه جوانگرایی افزایش کارآمدی و اثربخشی است و تنها این نیست که ما در دولت آینده یک فرد با سن بالا و با تجربه را کنار بگذاریم و یک فرد جوان را بیارویم، معنی جوان‌گرایی این نیست.

موسویان با بیان اینکه ‌رئیسی یکی از رویکردهایی که تبیین کردند این بود که گفتند دولت من دولت رانت‌خواری، باندبازی و لابی‌گری نیست، گفت:  ‌‌باید به دنبال جوان متعهد و متخصص رفت.

وی با بیان اینکه در مجلس هم شاهد جوانگرایی بودیم و دیدیم جوانان انقلابی که وارد مجلس شدند بسیار کارآمد‌ند، گفت: امروز سه چهار جوان در هیئت رئیس مجلس داریم و به شدت کارآمدتر از هم سن‌های خودشان هستند و ‌ رئیسی در قوه قضائیه نیز همین جوانگرایی را اثبات کردند و امروز یک جوانی را به عنوان معاون راهبردی منصوب می‌کنند. ‌در آستان قدس و ‌در قوه قضائیه تا جایی که امکان دارد و تا جایی که مقتضیات آن ساختار و سازمان امکان جوانگرایی را دارد، این کار را کرده‌اند.

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی جوانگرایی را راهبرد اصلی دولت رئیسی و در امتداد خط انقلاب اسلامی دانست و گفت: امتداد خط انقلاب بدون جوان‌گرایی ممکن نیست.  جوانان‌ باید ‌در لایه‌های مدیریتی قرا بگیرند.

وی ازدواج، اشتغال، مسکن و تحصیل و ر شد فکری و فرهنگی را مهمترین مسائل و مشکلات جوانان ‌ در بستر جامعه برشمرد و تصریح کرد:‌ شما نمودار سن ایران را اگر تا 1420 ترسیم کنید، ایرانِ جوان به زودی پیر می‌شود که علت آن کاهش نرخ ازدواج و نرخ باروری است که حتی نرخ باروری‌مان به نرخ جایگزینی نیز نرسیده است.

موسویان مسئله نخست جوانان از نگاه رئیسی را ازدواج دانست و گفت: سن ازدواج بالا رفته چرا که شرایط ازدواج‌‌ سخت شده ‌و قطعاً هر دولتی که سر کار بیاید باید به این موضوع بپردازد و دولت آقای رئیسی برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه دارد.

وی مسکن را دیگر مشکل جوانان برشمرد و ادامه داد: در ساخت مسکن که رئیس وعده آن را داده اولویت با جوانان و نسل آینده است که می‌خواهند تشکیل خانواده بدهند را که مسکن یعنی همان خانه با ازدواج و خانواده‌ها گره خورده  است.‌

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه نگاه ‌رئیسی به جوانان فراتر و کلانتر از یک وزارتخانه است، ادامه داد: اگر بخواهیم یک وزارتخانه مجزا برای جوانان تشکیل دهیم، بازهم جوانان را محدود کرده‌ایم. بخشی از مسئله جوانان در حوزه مسکن است. بخشی در حوزه تحصیل و آموزش است که فقط دو وزارتخانه علوم و آموزش و پرورش درگیر جوانان است. حتی این هم جواب نمی‌دهد. جوان‌گرایی باید روح حاکم بر دولت‌ها باشد. آقای رئیسی  به نظرم جزء معدود افرادی است که در نظام هم برنامه‌اش و هم کارنامه‌اش مؤید اقبال به جوان‌گرایی است.

موسویان با بیان اینکه فردی با سن و جایگاه آقای رئیسی در آستان قدس و قوه قضائیه بیشترین انس را با جوانان داشته است، گفت: موسسه جوانان آستان قدس در دوره آقای رئیسی و هم چنین در حال حاضر یکی از فعال ترین و پویاترین موسسات با کارکرد جوان گرایی است و مدل ارتباط با جوانان است. یعنی برای  رشد و تعالی جوانان به یک مدل رسیده و این روی کاغذ قابل رقابت است.

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: جوانگرایی شعار نیست و یکی از کسانی که حامی واقعی جوانان است آقای رئیسی است و در عمل این موضوع را اثبات کرده است.

وی به دیدار رئیسی با نخبگان جوان اشاره کرد و ادامه داد: آقای رئیسی در این دیدار تاکید کرد ‌من به جوانان خیلی اعتماد دارم و هرجا که کار را به جوانان سپردیم نتیجه گرفتیم. ‌

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی شعار‌ ‌ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی را "با جوان‌ها کارها دشوار نیست" عنوان کرد و ادامه داد: ‌هر جا که جوان ‌ها به میدان می‌آیند‌ کارها آسان می‌شود به شرطی که کار جوانان را دولت‌ها آسان کنند.

وی‌ با بیان اینکه کار جوانان را دولت ‌روحانی سخت کرد، گفت: جوان‌ها را به میدان مدیریت راه ندادند و سن دولت ایشان سن پیری است. الان برخی جوان‌ها سرخورده و نا امید شده‌اند چراکه این مدل دولت‌داری و کارکرد، امید را از نسل جوان می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیشترین نارضایتی از وضع موجود ذات جوانان دارند و علتش سوء‌ عملکرد و مدل اداره کشور است و این ورق ان شاء الله در دولت بعدی بر می‌گردد، گفت: قطعاً دولت آقای رئیسی از دولت فعلی جوان‌تر خواهد بود و ‌ آیت‌الله رئیسی در مسیر گام دوم انقلاب حرکت خواهد کرد و جوانان پیشران گام دوم می‌شوند.

موسویان با بیان اینکه برخی‌ها با جوانگرایی شعار می‌دهند و شب انتخابات به فکر آنها افتاده‌اند، تصریح کرد: کسی باید شعار جوانگرایی بدهد که برنامه او را کارنامه‌اش تائید کند. اگر کسی برنامه‌اش با کارنامه‌اش ناخوانا بود. او با مردم صداقت ندارد.

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه ‌رئیسی در مناظرات بعضی وقت‌ها از برنامه می‌گوید ولی بعضی اوقات از کارنامه می‌گوید و نمی‌گوید این کار را انجام می‌دهم، بلکه می‌گوید این کار را انجام دادم. گفت: رئیسی می‌گوید اولین اقدام من در دولت مسئله مسکن ‌ و اشتغال برای جوانان است، لذا اگر گفت طی 4 سال 4 میلیون مسکن می‌سازم یعنی مسائل جوانان را پیگیری می‌کند. خودشان می‌گویند شما به فکر ازدواج باشید، مسکن‌تان با ما و این موضوع در سند راهبردی و نقشه راه اقتصادی دولت آقای رئیس منتشر شده است.

وی با بیان اینکه در دولت فعلی که آقایان از جوانان فرار می‌کنند، رئیسی با جوانان دیدار می‌کند و با آنها مانوس می‌شو‌د، ادامه داد:‌ آخرین باری که رئیس دولت با جوانان مواجهه مستقیم داشته کِی بوده است؟ تجربه موفق آقای رئیسی در آستان قدس و قوه قضائیه نشان می‌دهد که میدان را برای خیلی از جوانان کارآمد باز کرده است. ‌

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه جوانگرایی باید همراه با کارآمدی باشد و از این منظر آقای رئیسی از جوانگرایی دنبال اثربخشی و افزایش کارآمدی ساختار اداری است، گفت: هر کجا جوان کار‌آمد دیده از او استقبال کرد‌ه  و به نظرم اقبال امروز جوانان به آقای رئیسی نشان‌دهنده آن  است که ایشان رابطه بسیار خوبی با جوانان دارد.

موسویان نقطه قوت نقشه راه اقتصادی دولت آقای رئیسی را گره‌گشایی از مسائل جوانان دانست و گفت: شما مفاد نقشه راه اقتصادی دولت آقای رئیسی را ببینید. عمده محورهای اقتصادی حل مسائل جوانان است که ازدواج، اشتغال و مسکن جزء نقاط اساسی آن است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره دیدگاه رئیسی نسبت به حوزه فضای مجازی خاطرنشان کرد: ‌ساختار قوه قضائیه و عملکرد ایشان در سال‌های اخیر نشان داده ‌ که  یک نگاه هوشمندانه و در عین حال ایجابی به فضای مجازی دارند و آن را یک ظرفیت می‌دانند و از این ظرفیت برای افزایش بهره وری و کارآیی در قوه قضائیه  استفاده کردند. از فرآیند فناوری‌های نوین که بخشی از آن در فضای مجازی تعریف می‌شود تا دادگاه‌های آنلاین؛ این باید نظام‌مند بشود که هم بشود عناصر سالم از آن استفاده کنند هم مثل هر حوزه دیگری مردم متضرر نشوند. ‌

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دولت در زمینه امنیت فرهنگی، اخلاقی و اقتصادی فضای مجازی ‌کم کاری ‌و آن را رها کرده است، گفت:‌ بعضی از آقایان می‌خواهند از فضای مجازی فقط رای بگیرند که این اشتباه است. اینکه می‌گویید استارتاپ ها، هرگونه کسب و کارهای جدید باید حتما مورد حمایت قرار گیرد و آقای رئیسی هم این را قبول دارد. یعنی خودشان علاقه مندند و به اینها هم بها می دهند.

وی با انتقاد از برخی ‌برچسب‌های غیر‌اخلاقی و غیر واقعی که به رئیسی نسبت می دهند، گفت: نمونه‌اش مثالی که خود حاج آقا زدند. یک نفر با 2 میلیون فالوور امروز بیشتر آشنا و همراه با فضای مجازی است یا یک نفر که 100 هزار تا فالوور دارد؟ رئیسی  در بستر فضای مجازی با جوانان ارتباط دارد و بیشترین ارتباط با فضای مجازی را اگر ممبرها و فالوورها را حساب کنیم در بین کاندیداها متعلق به آقای رئیسی است، پس با این فضا ارتباط دارند و به رسمیت می‌شناسند.

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه رئیسی متولی و سردمدار هوشمندسازی در قوه قضائیه است و قطعاً در دولت آینده ‌رشد پیدا خواهد کرد، تاکید کرد: ‌‌بستر فضای مجازی برای این است که مشکلات، معطلی و گره‌های مردم کم بشود. فضای مجازی یک کانال ‌‌برای شنیدن صدای مردم است و دلیل اینکه مردم در فضای مجازی بعضاً نقد دارند و به دولت اعتراض می‌کنند این است که از مجاری رسمی صدای‌شان  به دولت نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه رئیسی از نوآوری‌های جوانان به خوبی استقبال می کند و هر کجا طرح و ایده خوبی آمد که بستر اجرایی لازم را داشت مورد اقبال وی قرار گرفت، گفت: رئیسی در آستان قدس معاونت علمی تاسیس کرد و ‌اتهام مدرکی که ‌به حاج آقا می زنند  برای این است که بگویند که شما عالم نیستی ما عالم هستیم و این دروغ است. غیر از مدرک شخصی‌شان که دکترای مورد تائید وزارت علوم دارند. رویکرد علمی نشان می‌دهد که با اهل علم و دانش مانوس بوده‌اند و در هر حوزه‌ای که حضور داشته از عالی‌ترین دانشمندان آن حوزه ا‌ستفاده نظری کرد‌ه است.

موسویان با بیان اینکه با این شومن‌بازی‌ها و نمایش‌ها دیگر مردم فریب نمی‌خورند و این حرف‌ها انصافاً ‌توهین به شعور مردم ‌است، ‌تصریح کرد: مصوبه فیلترینگ در ‌در زمانی بوده که آقای رئیسی در قوه قضائیه حضور نداشته ‌‌و  کسی موافق فیلترینگ است که از صدای مردم بترسد. مقبولیتش کاهش پیدا کرده باشد. افرادی که امروز مقبولیت ندارند، از فیلترینگ استقبال می‌کنند، چون از صدای مردم هراس دارند، اما کسی مثل آقای رئیسی که 2 میلیون فالوور دارد نه تنها از صدای مردم هراس ندارد بلکه می‌گوید از فضای مجازی به فضای حقیقی برویم و در وسط بازار مناظره انتخاباتی کنیم و آن گاه ببینیم واکنش مردم چیست و با عملکردمان با مردم حرف بزنیم.

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه رئیسی فضای مجازی را ظرفیت می‌دانند ولی باید این ظرفیت نظام‌مند هم بشود، گفت: خودشان از هرگونه پیشنهاد و افزایش کارایی در این حوزه استقبال می‌کنند و برنامه آقای رئیسی این است که زیر‌‌ساخت‌های فضای مجازی را توسعه دهد و کسی که اهل شفافیت است، هراسی از این برچسب‌ها ندارد.

وی با بیان اینکه بخشی از سوءعملکرد و فشاری که در حوزه مسکن  به کشور و مردم و به ویژه جوانان تحمیل شد در کوتاه مدت، جبرانش بسیار سخت است، گفت: دولت ‌روحانی مردم را در حوزه مسکن به چاله‌ای انداخته ‌که بیرون آمدن مردم از آن بسیار دشوار است و باید خیلی تلاش کرد که تازه مردم را به فضای مسکن 10 سال قبل برگردانید، اما نقشه راه مسکن ‌ رئیسی می‌گوید که تا سال 1404 هزینه مسکن در سبدخانوار 30 درصد کاهش می‌یابد. تا سال 1404 ، 4 میلیون واحد مسکونی جدید ساخته می‌شود و از خرداد 1401 به سمت زمان دارشدن خانه دار شدن افراد متقاضی می رویم و قطعاً در دولت ‌ رئیسی تقاضاهای سوداگرانه ‌ از بازار مسکن حذف می‌شود.

رئیس ستاد جوانان آیت‌الله رئیسی مهمترین رویکرد رئیسی در دولت آینده را جوانگرایی، کارآمدی، استفاده از همه ظرفیت‌های ‌کشور و اجماع نخبگانی ‌دانست و گفت: رئیسی در دیدار با جوانان گفت‌ ما در دولت آینده دنبال افرادی هستیم که همه به توانمندی و کارآمدی او اذعان داشته باشند. نوع انتصابات  ایشان از یک عقلانیت و پختگی برخوردار است، چون تجربه ایشان نیز موید این موضوع است‌ و قطعاً دولت مردمی و به دور از اشرافیگری تشکیل خواهد شد.

موسویان با بیان اینکه ‌دولت ‌رئیسی شرکت سهامی نیست چون ایشان به هیچ کس بدهکار نیست، گفت: اگر خواستید کابینه حاج آقای رئیسی را تشخیص بدهید باید به شعار روز ثبت نام ایشان در انتخابات توجه کنید. فردی اگر گفت من مستقل آمده‌ام؛ یعنی وام‌دار احزاب و گروه‌ها نیست‌ که بعداً بخواهد نظر آن‌ها را تامین کند.

وی با بیان اینکه قطعاً از تجربه احزاب و گروه‌های سیاسی حتماً استفاده می‌کند ولی اینکه دولت جناحی تشکیل نخواهد شد و ‌‌در عمل هم این موضوع را اثبات کرده است، گفت: ‌امروز اکثر جناح‌های کشور ایشان را گزینه اصلح می‌دانند و کسی  که نگاه فراجناحی دارد مشی سیاسی‌اش در عمل باعث اجماع عمومی شده ‌ و این مزیت رئیسی است.‌

انتهای پیام/ش

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار