کد خبر: ۶۸۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵
سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: خواهش من از نامزدها این است که بیاییم از همین جا اصلاح را درست کنیم و مناظره بعدی اینگونه نباشد. یک سوال مشخص بشود؛ ما که نمی‌خواهیم تست هوش از کاندیدها بگیریم.
جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی: مناظرات تلویزیونی اصلاح شود/ با کنار گذاشتن کارهای ریشه‌ای مشکلات کشور باقی می‌ماند
 
 
 
 
 

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آرانیوز ، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری  در پاسخ به سوال اول خود مبنی بر چگونگی عوامل افزایش اعتماد مردم به دولت گفت: اگر می خواهیم اعتماد مردم جلب شود باید حتما رفتار مسئولان درست شود. یکی از موضوعاتی که مانع اصلاح امور می‌شود متاسفانه فرهنگ غلط سیاسی است که در نظام اجرایی اداری ما امروز وجود دارد؛ این مربوط به این جناح و آن جناح نیست. مربوط به این دولت و آن دولت  نیست و متاسفانه موضوع فراگیر است و باید به آن یک توجه جدی شود؛ چه کسانی که رقیب شما باشند و چه کسانی که رفیق شما باشند ممکن است دچار چنین آسیبی باشند.

 

 

وی افزود: اگر شما از ساختار اداری سیاسی کشور آن فرهنگ سیاسی غلط را پاک نکنید باعث می‌شود توانمندی‌های کشور متوقف شود. در این خصوص چند مثال می‌زنم؛ اگر در فرهنگ سیاسی کشور نمایش جای کار واقعی را گرفت شما نباید انتظار داشته باشید که کارها جلو برود. با نمایش کشور اداره نمی‌شود.

** اگر کارهای ریشه‌ای را کنار گذاشتید حتما مشکلات کشور باقی می‌ماند

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: اگر مرتب به جای اینکه نتیجه کار را بیان کنیم، فرآیند کار را توضیح دهیم فرهنگ غلطی است و کارها پیش نخواهد رفت. اگر کارهای ریشه ای را کنار گذاشتید و به کارهای نمایشی پرداختید حتما مشکلات کشور باقی می‌ماند؛ به طور مثال اگر شما به اصلاح ساختار بودجه اهتمام نکردید یا نظام نظارت بانکی را جدی نگرفتید و به کارهای روزمره پرداختید این حتما کشور را متوقف خواهد کرد. اگر نتیجه کار های ولو شبانه روز مسئولان در زندگی مردم نشان داده نشود این نشان دهنده این است که این کار واقعی نبوده و نمایشی بوده است. 

جلیلی ادامه داد: اگر شما گفتید ما فلان توافق را کردیم تا تحریم‌ها متوقف شود اما تحریم ها دوبرابر شد و بعد بگویید جام اخلاق را بردیم، خب  این که نتیجه کار نمی‌شود. منظور من این است اگر ما وقتی صحبت می‌کنیم نباید بگذاریم این  فرهنگ تسری پیدا کند. اگر تصمیمات را به موقع نگرفتیم و یک کاری مرتب دچار وقفه شد و کشور را یک سال معطل یک تصمیم گذاشتید این  همان چیزی است که کشور را دچار مشکل می‌کند. اگر مثلا چند شغله بودن در بین مسئولان وجود داشته باشد و چند شغله بودن تبدیل به یک فرهنگ ارزش و یا حتی ضد ارزش شد، این حتما نمی‌تواند کار را دنبال کند.

وی ادامه داد: عرض من این است که اگر بخواهیم کارها را دنبال کنیم باید مواظب باشیم این فرهنگ سیاسی اصلاح شود تا خیلی از مسائل به راحتی صورت بگیرد امور شکل بگیرد  اگر خدای ناکرده به نسل بعد برود بدتر می شود.

 

جلیلی در خصوص نقد سخنان سایر کاندیداها گفت: امروز درباره انتخاب رئیس جمهور صحبت می‌کنیم. واقعا باید تعارف را کنار بگذاریم. آیا این نوع مناظره و سوالات و این نوع پاسخگویی می‌تواند مردم را کمک کند؟ هدف این جلسه این است که مردم بتوانند انتخاب کنند. امروز بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم هست در این بحثها نمی‌آید. مثلا ما بحث روستا را داریم که 27 درصد جمعیت کشور آنجاست و اینکه ما برای آینده روستا چه برنامه‌ای داریم؟ تا الان از روز اول هیچ  سوالی از من در خصوص مسائل روستا نشده است. درباره بانوان که 50 درصد جامعه کشور را دربرمی گیرند، در خصوص آموزش و پرورش که یک میلیون کارمند دارد هیچ سوالی نشده است.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: کاندیداها از فرصت سه چهار دقیقه‌ای خود برای حرف‌هایشان استفاده می‌کنند اما این کمکی به انتخاب مردم نمی‌کند. بدون تعارف اگر بخواهیم نه تنها کشور را اداره کنیم بلکه جهش بدهیم. باید بدانیم اولویت چیست و چه برنامه‌ای کار را انجام می‌دهد و بعد روی آنها بحث و نقد شود. اینکه ما از دوستان برای مناظرات دعوت کردیم هدف انتخاب بهتر مردم است.

** درخواست جلیلی برای اصلاح مناظرات تلویزیونی

وی افزود: خواهش من از نامزدها این است که بیاییم از همین جا اصلاح را درست کنیم و مناظره بعدی اینگونه نباشد. یک سوال مشخص بشود؛ ما که نمی‌خواهیم تست هوش از کاندیدها بگیریم. اگر کاندیداها موافق هستند مناظره بعد این شکلی نباشد. 

سعید جلیلی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

جلیلی با بیان اینکه اگر صحبت از جمهوریت و انتخابات پرشور مردم و حضور حداکثری می‌کنیم اکنون 80 میلیون مخاطب پای این مناظرات نشستند و مردم باید بدانند کدام مسائل از نظر ما در اولویت است، گفت: ما وقتی از رئیس جمهور صحبت می‌کنیم؛ رئیس جمهور باید کسی باشد که با قدرت و اقتدار کشور و دولت آینده را اداره کند.  رئیس جمهور باید بتواند بگوید برای فلان موضوع چگونه قرار است برای دستگاه ها ماموریت قرار دهم و کار تعریف کنم و چه اهدافی را از آنها مطالبه خواهم کرد تا مردم از رئیس جمهور پاسخگویی بخواهند. رئیس جمهور مقتدر کسی نیست که چند حرف تند بزند و سروصدا کند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در ادامه سخنان خود گفت: ما درباره نقش رئیس جمهور صحبت می‌کنیم. رئیس جمهور کسی است که مسئولیتش فراتر از سایر وزارتخانه‌هاست. ما برخی از موضوعات داریم که رئیس جمهور باید برای آنها ماموریت تعریف کند و دستگاه ها را برای آنها هم افزا کند و پیگیری کند آن موضوع به نتیجه رسیده است یا خیر.‌

وی با بیان اینکه امروز 50 درصد جمعیت ما را زنان تشکیل می‌دهند و دیدید که افراد نیز در مناظرات دلسوزی هایی در این خصوص دارند، اظهار داشت: اگر می‌گوییم کار واقعی، تمایز آن با کار نمایشی در این است که در همین هشت سال گذشته بارها از حقوق زنان صحبت شد اما نتیجه آن چه شد؟ تقریبا هیچ 18 طرح دولت یازدهم و دوازدهم مطرح کرد و وقتی آنها را بررسی می‌کنیم می بینیم نتیجه آنها چه بوده؛ زنان سرپرست خانوار چه امکانات بیشتری به دست آوردند؟ اگر ما از اشتغال زنان صحبت می کنیم ابتکار و مدلهای نوین و بومی را در این خصوص به کار گرفته‌ایم؟ دقیقا بحث من بر روی کار نمایشی و کار واقعی است. کار واقعی برنامه جدی می خواهد امروز ما این مشکل را داریم که حتی برای برخی ماموریت هایی که تعریف شده حتی یک جلسه پیگیری هم برگزار نشده است. 

جلیلی خاطرنشان کرد:‌ بحث من این است که اگر ما دل می سوزانیم چرا فلان پیامک رفت ده ها هزار بلکه بیشتر زنانی بودند که در این ایام دچار مشکلات اقتصادی بودند. مثل زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست؛ شما وظیفه داشتید و دارید که برای آنها برنامه داشته باشید. جالب است نسبت به زنان روستایی یک طرح مطرح شده است و چیزی نزدیک به 500 میلیون تومان تحت عنوان اگاه‌سازی حقوق زنان روستایی هزینه شده است اما می‌بینیم که فقط 510 نفر مخاطب این مسئله هستند. پس این یک کار نمایشی است نه یک کار واقعی.

سعید جلیلی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

** طرح تحول سلامت «نمایشی» بود و هیچ خاصیتی ندارد

جلیلی در بخش دوم مناظره امروز در خصوص نظام سلامت، گفت: یکی از چیزهایی که بسیار مهم است و نقش رئیس جمهور را نشان می‌دهد موضوعاتی است که فقط مربوط به یک وزارت خانه نمی‌شود و سلامت یکی از آن موضوعات است. امروز عوامل اجتماعی موثر بر روی سلامت خارج از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی است؛ پس این نشان می‌دهد که رئیس جمهور اگر در این جایگاه قرار می‌گیرد موضوع را بفهمد و بتواند دستگاه‌ها  را در خصوص این موضوع هماهنگ و هم افزا کند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه چند طرح مهم در موضوع سلامت در کشور ما طی این سالها اجرا شده است که یکی از این طرح‌ها «شبکه بهداشت» است که یک طرح درست به شمار می‌آمد که هنوز هم باقیست و هنوز برای کشورهای غربی الگو شده است، خاطرنشان کرد: در مقابل این طرح ، طرحی نمایشی که هیچ خاصیتی نداشت نیز داریم مثل طرح «تحول سلامت» که در هشت سال گذشته انجام شد. هزینه این طرح از جیب چه کسی می‌رود؟  عرض من این است که اگر صحبت از نظام سلامت می کنیم و اگر وزارت بهداشت محور و مدعی آن است وزارت صنعت و وزارت کشاورزی نیز در آن نقش دارند.

وی افزود: یکی از بیشترین بیماران و مجروحین در خصوص حوادث جاده‌ای است و سالانه صد هزار مجروح در این خصوص داریم. اینها مربوط به وزارت بهداشت نیست اما کاملا در سلامت تاثیر دارد. حالا بحث این است که می‌خواهید چکار کنید؟ امروز هزینه های سلامت در دنیا به دلایل مختلف افزایش پیدا کرده است. به خاطر فناوری‌های جدید که پرهزینه هستند و به خاطر تغییرات طول عمر در جمعیت‌ها که الحمدالله در کشور ما طول عمر بیشتر شده و به همان نسبت باید برای سالهای آخر عمر تدابیر بیشتری داشته باشید. اگر شما دچار کار نمایشی شدید و مسئله را درست نفهمیدید 8 سال کشور در مسیری پیش می‌رود بعد معلوم می‌شود آن مسیر غلط است. 

سعید جلیلی , انتخابات ریاست جمهوری 1400 ,

جلیلی در بخش پایانی مناظره و در جمع بندی سخنان خود گفت: نکته ای که با مردم عزیزمان می‌خواهم عرض کنم این است که از مواردی که موجب می شود سرمایه کشور روز به روز آب برود زمان است. ما با زمان مصرفانه برخورد می‌کنیم. دیدید که هشت سال گذشت و در این سالها آنچه که در روند کشور بود توقف و کندی بود. حالا چگونه باید از این آسیب رها شد؟ نقش رئیس جمهور در این زمینه بسیار بسیار مهم است. وقتی که مسئله را درست بفهمد و وقتی که پاسخ را درست تشخیص بدهد و وقتی که رویکرد آن صحیح باشد ما در آستانه یک انتخاب هستیم. چگونه می خواهیم عمل کنیم؟

** قصدم از مناظره کارهای ژورنالیستی نیست

وی با بیان اینکه یک رویکرد این است که همینطور کشور را به زور اداره کنیم، گفت: عده‌ای می گویند نمی‌شود! من این را با جمع بندی و بررسی می‌گویم. این را هم که می‌گویم مناظره قصدم کارهای ژورنالیستی نیست و حاضرم دفاع کنم که کشور را در چهار سال آینده فقط اداره نباید کرد و امروز باید کشور جهش پیدا کند؛ این یک ضرورت است و ما می توانیم با هر کسی که این موضوع را قبول ندارد بنشینیم و بحث کنیم تا مردم بتوانند انتخاب کنند اما این فکر و این زمان را مغتنم شمردن می خواهد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه از روز اول باید شما برنامه‌هایتان را شروع کنید و اینکه می‌گویید هنوز معطل مسائلی مثل اف ای تی اف باشید اشتباه است، خاطرنشان کرد: یک کشور را با اقتصادی به این بزرگی و 80 میلیون جمعیت معطل این و آن می‌کنید که آیا این شد یا نشد. شما باید بتوانید برنامه داشته باشید. من همین جا عرض کنم از روز اول جناب آقای رضایی در مجمع تشخیص مصلحت نظام شاهد بودند که من آنجا گفتم این موضوع را معطل نکنید. خود دوستان آمدند تقاضا کردند که این مسئله فعلا مطرح نشود. من اعتقادم این است که کشور را نباید معطل کرد. شما مسئله را درست متوجه نمی‌شوید و مشکل هم در همین است.

جلیلی با اشاره به اینکه وقتی رویکرد شما درست نباشد حتما جواب نمی‌گیرید اظهار داشت: الان بحث کولبری مطرح شد اما نسبت به این قضیه نیز نگاه حداقلی دارید. می گویید برای فلان کولبر دلمان سوخت اما من در مرز بانه با آنها صحبت کردم. گاهی با کولبر اینگونه صحبت می‌کنی اما گاهی به او می گویی می تواند و می شود یک صادرکننده عمده که فیلمش چندی پیش پخش شد، شود. همان کولبر بعد از دو سال می‌گوید ما ماهی 500 میلیون دلار صادرات با تعاونی که راه انداختیم داشتیم. می‌خواهم بگویم با چه نگاهی می خواهید به فرصتهای کشور نگاه کنید. 

انتهای پیام/

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار