کد خبر: ۶۸۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۱
وزیر خارجه آمریکا گفت: توافق وین برای حل مساله هسته ای ایران و در پی آن بازگشت این کشور به جایگاه برجسته خود در جهان تنظیم شده است.

کری: توافق هسته ای ایران را به جایگاه برجسته خود در جهان باز می گرداند

به گزارش خبرنگار آرانیوز، جان کری روز سه شنبه در گفت وگو با صدای آمریکا درمورد توافق هسته ای ایران افزود: تصویب قطعنامه سازمان ملل در شورای امنیت سازمان ملل نسبت به تأیید توافق جامع به دست آمده در وین، نوید بخش امید در آینده ایران و تغییر در دیگر کشورهای جهان است.

وزیر خارجه آمریکا، حل مساله هسته ای ایران را منوط به اجرای این توافق نامه در مدت زمان در نظر گرفته شد دانست و افزود: واکنش مردم ایران نسبت به توافق هسته ای یک پیام مثبت بود.

وی ابراز امیدواری کرد که کنگره آمریکا و مجلس و شورای امنیت ملی ایران نیز با درنظر گرفتن این امر در تصویب توافق نامه اقدام کنند.

جان کری خاطرنشان کرد: با توجه به تصویب توافق هسته ای و اجرای آن، تحریم ها برداشته شده و این مساله سبب رونق سرمایه گذاری، تجارت و معاملات بین المللی در ایران می شود.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: تحریم های آمریکا در بخش مالی و بانکداری، صادرات کالا و مواد غذایی از ایران به آمریکا از جمله فرش و پسته برداشته خواهد شد.

وی به واکنش های کنگره بعد از حصول توافق هسته ای گفت: عده ای از نمایندگان پیش از خواندن متن توافق نامه مخالفت خود را با آن اعلام کردند در حالی که باید نکات مثبت توافق نامه را در نظر بگیرند؛ در واقع این توافق علاوه بر از بین بردن امکان دستیابی به تسلیحات هسته ای، دریچه امیدی برای برقراری تعاملاتی نو خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که در صورت کارشکنی کنگره در تصویب توافق هسته ای، دولت ایران دیگر حاضر به مذاکره با آمریکا نخواهد شد و متحدان ما نیز به دلیل این فرصت کشی، رژیم تحریم های آمریکا را به اجرا نخواهند گذاشت.

کری درمورد اظهارنظرهای منفی در تهران نسبت به آمریکا نیز گفت: همواره نسبت به امور جهانی با نظری مثبت نگاه می کنم؛ ممکن است اظهارنظرهای کنونی در دو یا 10 ماه آینده اینگونه نباشد.

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار