کد خبر: ۶۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
گروه استان‌ها - در روزهای گذشته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اتمام موجودی واکسن در استان فارس خبر دادند اما معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز از ارسال محموله جدید واکسن به استان فارس خبر داد.
 
 
 
 
فوتی‌ها در استان فارس همچنان دو رقمی است

به گزارش خبرگزاری آرانیوز از شیراز ،  براساس آخرین اعلام وضعیت رنگ‌بندی استان‌ها در نرم‌افزار ماسک 16 شهرستان استان فارس در وضعیت زرد و 20 شهرستان در وضعیت نارنجی هستند که این نسبت به ابتدای موج چهارم کرونا که اغلب شهرهای استان در وضعیت پرخطر بودند، نوید روزهای خوب است.

بر این اساس شهرستان‌های زرین‌دشت، نی‌ریز، خرامه، سروستان، گراش، خنج، مهر، فراشبند، فیروزآباد، بختگان، بوانات، پاسارگاد، خرمبید، سپیدان، بیضا و رستم در وضعیت زرد یا کم خطر قرار دارند و مابقی شهرستان‌ها در وضعیت نارنجی هستند.

 4 موج یا به اصطلاح متولیان بهداشت و درمان 4 پیک گذشت و امروز روزهای بهتری را نسبت به قبل می‌گذرانیم اما هنوز هم باید مراقب بود و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرد چراکه ساده‌انگاری پاشنه آشیل شیوع دوباره بیماری است.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مجموع از ابتدا تاکنون 277هزار و 201 بیمار مبتلا به کووید 19 در استان فارس شناسایی شده که هزار و 30 نفر نیز هنوز در بیمارستان‌های استان بستری هستند و نسبت به روزها و هفته‌های گذشته کاهش محسوسی در شمار بستری‌ها به چشم می‌خورد. 

بر همین اساس همچنان 177 بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی در بخش‌های ICU بستری هستند و تعداد جانباختگان نیز براساس آخرین آمار اعلام شده 13 نفر در 24 ساعت گذشته بوده است. 

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار در ستاد استانی مقابله با کرونا دو رقمی بودن تعداد جان‌باختگان علی‌رغم کاهش محسوس موارد بستری را مربوط به روزهای نخست پیک چهارم می‌داند و در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که ملاک تعیین وضعیت استان را تعداد موارد بستری می‌داند. 

به گفته وی بیمارستان‌های استان از جهت پذیرش بیماران کرونایی خلوت شده و تعداد بستری‌ها به شکل محسوسی کاهش داشته است. جانشین استاندار فارس همچنین اعلام کرده است که هر جا مردم همکاری کردند اثرگذاری خوبی در کاهش و کنترل بیماری داشته بنابر این همچنان از مردم درخواست داریم که پروتکل‌ها را رعایت کنند و تصور نکنند که بیماری به پایان رسیده است.

به گفته وی شلوغی دوباره شهر و اجتماعات در مراکز خرید و سفرها هشداری برای شیوع مجدد بیماری است که در این مورد نیز به همکاری و حمایت مردم نیازمندیم.

واکسیناسیون در استان فارس نیز همزمان با سراسر کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل بیماری در حال انجام است. براساس ابلاغیه وزارت بهداشت در استان فارس به 70 درصد جمعیت استان در گروه‌های هدف باید واکسن تزریق شود.

 

روز گذشته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز از اتمام موجودی واکسن در استان فارس خبر دادند و از مردم خواستند که از مراجعه به مرکز تزریق واکسن بپرهیزند. عبدالرسول همتی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اما امروز از ارسال محموله جدید واکسن به استان فارس خبر داد. 

به گفته وی 10 مرکز ثابت واکسیناسیون و دو مرکز خودرویی  در نظر گرفته شده و فعالیت این مراکز از سر گرفته شده است که مردم استان فارس می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره گروه‌های هدف، زمان و مکان انجام واکسیناسیون علاوه بر مراجعه به سایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، با در اختیار داشتن نرم افزار مسیریاب «نشان» تمامی اطلاعات راجع به واکسیناسیون را دریافت کنند. 

براساس گفته‌های همتی تزریق واکسیناسیون تنها به افرادی که پس از نام‌نویسی در سامانه salamat.gov.ir   پیامکی مبنی بر اعلام تاریخ، ساعت و مکان واکسیناسیون دریافت کرده‌اند، صورت می‌پذیرد و مردم از تجمع در مراکز تزریق واکسن خودداری کنند. 

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکنون بیش از 314 هزار دوز واکسن کووید19 در استان تزریق شده و امید است در صورت دریافت واکسن کافی و طبق سند ملی واکسیناسیون در روزهای آتی، تعداد بیشتری از شهروندان واکسن دریافت کنند. 

در همین راستا پایگاه اینترنتی ویژه واکسیناسیون کووید19 نیز در استان فارس رونمایی شده و مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز راه‌اندازی این پایگاه اینترنتی را موجب افزایش سطح آگاهی مردم و رفع برخی چالش‌های این حوزه دانست. 

به گفته وی مردم استان می‌توانند با مراجعه به این پایگاه اینترنتی به نشانی covidvaccine.sums.ac.ir از آخرین اخبار و دانستنی‌های ضروری واکسیناسیون و مکان‌های تزریق واکسن آگاهی پیدا کنند، همچنین می‌توانند عوارض ناشی از واکسیناسیون علیه کووید19 را ثبت کنند.

تا قطع کامل زنجیره بیماری و کنترل آن جدی گرفتن دستورات بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست‌ها و پرهیز از ترددهای غیرضرور و دورهمی‌های خانوادگی از توصیه‌های مکرر متولیان بهداشت و درمان استان است.

انتهای پیام/424 /ی

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار