کد خبر: ۶۷۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳

 

بخت با غلامی یار نبود؛ دو کارت زرد مجلس به وزیر علوم/ماموریت قالیباف به کمیسیون انرژی برای پیگیری قطعی برق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آرانیوز چهاردهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در سال 1400 در حالی امروز (سه‌شنبه، 4 خرداد ماه) به ریاست دکترمحمدباقر قالیباف، راس ساعت 8 و 9 دقیقه و حضور 223 نفر از نمایندگان مردم در مجلس آغاز شد که روز گذشته مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر بود، خرمشهری که به گفته امام خمینی(ره) خدا آن را آزاد کرد... به همین منظور  رئیس مجلس در ابتدای جلسه در نطق پیش از دستور خود، سالروز آزادسازی خرمشهر  را به همه ملت ایران تبریک گفت و افزود: بدون شک آزادسازی خرمشهر نقطه عطفی از بُعد معنوی، سیاسی، نظامی و دفاعی در دوران دفاع مقدس بود.

همچنین نمایندگان علاوه بر دادن 2 کارت زد به وزیر علوم، قصه پر غصه قطعی «برق» را بارها در نطق‌ها و تذکرات مورد توجه قرار دادند.

 

بنابراین گزارش، قالیباف در نطق پیش از دستور خود با گرامی‌داشت سالروز چهارم خرداد مصادف با روز مقاومت و پایداری مردم دزفول، گفت: دزفول در دوران دفاع مقدس بیش از 3 هزار بار با موشک، توپخانه و حملات هوایی مورد تجاوز دشمن واقع شد لذا این روز را به مردم عزیز دزفول تبریک گفته و امیدواریم این مردمان موفق و موید باشند.

 

پس از پایان نطق رئیس مجلس، احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس دستور کار جلسه صحن علنی امروز را قرائت کرد که سوال از وزیر علوم ازسوی چند تن از نمایندگان بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کرد لذا پس از قرائت دستور کار بلافاصله از عباسپور به عنوان نخستین سوال‌کننده از وزیرعلوم درخواست می‌شود سوال خود را شرح و توضیح دهد.

 

روح‌الله عباس پور عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس در ابتدای جلسه امروز "علت کاهش دانشجو و افت فعالیت‌های علمی و تحصیلی در دانشگاه ها" را از وزیر علوم جویا شد و در این باره توضیح داد: موضوع ساماندهی دانشگاه‌ها به بهانه‌ای برای وزارت علوم تبدیل شده تا دانشگاه‌های شهرستان‌ها را تضعیف کند که این امر برخلاف برنامه ششم توسعه است.

 

وزیر علوم دولت دوازدهم نیـــــــز ضمن توضیح درباره "علت کاهش دانشجو و افت فعالیت‌های علمی و تحصیلی در دانشگاه ها،" اظهارکرد: بیش از یک هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در ۵۶ نمایندگی دانشگاه در ۴۳ محل در خارج از کشور بر مبنای آموزش های الکترونیک تحصیل  می‌کنند.

 

اما به نظر می رسد بخت با منصور غلامی یار نبود چراکه در پی طرح سوال روح الله عباس پور از وی، نمایندگان از توضیحاتش در مورد علت تضعیف و ناکارآمدی موسسات آموزش عالی و دانشگاه ها قانع نشدند و به وی کارت زرد دادند این کارت زرد به معنای ضعف وزارت علوم در اقناع نمایندگان است.

 

اما از آنجا که امروز شانس با منصور غلامی همراه نبود، نماینده دیگری او را مورد سوال قرار داد و آن فرد کسی نیست جزء سیدمصطفی آقامیرسلیم نماینده تهران.

غلامی از سوی میرسلیم در رابطه با "عدم استفاده از سرمایه عظیم اعضای هیات علمی و دانشجویان برای حل مشکلات کشور"، مورد سوال قرار گرفت و این نماینده تهران در  توضیح سوال خود، گفت: مهمترین سرمایه کشور نفت و گاز نیست بلکه نیروی انسانی آن است که مراکز آموزش عالی گل سرسبد این نیرو هستند. وی با بیان اینکه تعداد افراد فارغ التحصیل نسبت به افراد جذب شده در بازار کار قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست، افزود: سرمایه عظیمی نزدیک به 4 میلیون دانشجو و 80 هزار عضو هیات علمی در کشور وجود دارد اما وزارت علوم از این سرمایه تاکنون چه استفاده هایی را برای حل مشکلات کشور کرده است.

ین گزارش می افزاید: وزیر علوم پشت تیریبون قرار گرفت تا از عملکرد خود و وزارتخانه‌اش در مقابل سوال سید مصطفی آقامیرسلیم و 9 نفر دیگر از نمایندگان دفاع کند، او گفت: آموزش عالی بعد از انقلاب وظایف کلانی را به ثمر رسانده، آنچه از بقایای آموزش عالی بعد از انقلاب مانده بود تنها بخش‌های فیزیکی بود، آنچه اکنون وجود دارد حاصل آموزش عالی بعد از انقلاب است.

 

در نهایت مجلس در جریان بررسی سوال سید مصطفی آقامیرسلیم و 9 نفر از نمایندگان از منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات درخصوص اینکه "چگونه از سرمایه عظیم علمی متشکل از 80هزار عضو هیات علمی و بیش از 3و نیم میلیون دانشجو، برای ارایه پیشنهاد چاره جویی مشکلات کشور استفاده شده و چه دستاورد ملموسی برای جامعه داشته است" از توضیحات وزیر قانع نشد و به وی کارت زرد دیگری دادند.

در ادامه این نشست نمایندگان با کلیات لایحه سند الحاقی(پروتکل) همکاری در زمینه مبارزه با جرائم سازمان یافته در دریای خزر الحاقی به موافقتنامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر  موافقت کردند.

 

همچنین در پی یک بررسی نمایندگان با کلیات لایحه اصلاحات کنوانسیون بین‌المللی استانداردهای آموزش، صدور گواهینامه و نگهبانی برای دریانوردان  موافقت کردند.

 
 
 
 
 
 
 
 
قطعی برق

 

قطعی برق؛ قصه پر غصه این روزهای مردم که مصادف شدن با گرما و کرونا زندگی را برای مردم سخت از سخت کرده است این اتفاق موجب شد تا کوهساری نماینده رامیان به مسئولان تذکر دهد و از  رئیس مجلس کمک بخواهد و قالیباف قاطعانه دستور دهد که کمیسیون انرژی این موضوع حتما پیگیری کند و از وزیر نیرو خواست به این موضوع توجه جدی داشته باشد و باید به کمیسیون و صحن پاسخگو باشد.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
بیمه کارگران ساختمانی

 

اما بار دیگر پای کارگران ساختمانی؛ این قشر زحمت‌کش -که عموما به مطالبات به حق نرسیده‌اند- به صحن علنی باز شد چراکه گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی بررسی شد تا شاید نقطه عطفی باشد برای اصلاح و رسیدگی به وضعیت بیمه این قشر. 

به‌همین منظور پس از آنکه "ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی" در تشریح طرح اصلاح ماده (5) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی گفت: این طرح به نفع کارگران است زیرا اکنون فقط 800 هزار نفر از جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری کارگران تحت پوشش بیمه هستند و 600 هزار نفر از آنها بیمه نیستند، رئیس مجلس نیز واکنش نشان داد و از تصمیم هیات رئیسه اینگونه خبر داد: با توجه به حساسیت موضوع بیمه کارگران و همچنین طرح‌های متعددی که در این رابطه ارائه شده و مغایرت با اصل 57 و 75 در هیأت رئیسه تصمیم گرفته شد به این امر به صورت دوشوری رسیدگی شود لذا طرح مذکور به صورت دوشوری به رأی گذاشته می‌شود.

 

اما این طرح مخالفان و موافقانی نیز دارد، مخالفان کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی بر این باورند که طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی ۱۱ هزار میلیارد تومان و هزینه‌های ساختمان سازی را افزایش می‌دهد.

 

و موافقان می‌گویند: تنها ۸۰۰ هزار کارگر ساختمانی تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند و رفع تبعیضات ناروا از وظایف نمایندگان است.

** در نهایت پس از رای‌گیری نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به صورت دوشوری موافقت کردند.

 

بنابراین گزارش، حول و حوش ساعت 11 و نیم بود که رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی با هدف مقابله با بیماری کرونا، به مدت ۳۰ دقیقه در صحن علنی تنفس اعلام کرد.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
تذکرات شفاهی دستور 4 خرداد

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار