کد خبر: ۶۷۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۴
گروه استان‌ها ـ با تصویب طرح تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه توسط مجلس شورای اسلامی، رئیس مجمع نمایندگان استان ابعاد جدیدی از تخلفات در استانداری را بیان کرد.

طرح جنجالی تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه / پای تخلفات ۷ هزار میلیاردی در میان است

به گزارش خبرگزاری آرانیوز از کرمانشاه، طرح تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه در آخرین روزهای مجلس دهم توسط جاسمی، نماینده کرمانشاه بیان شد ولی عمر مجلس به تصویب این طرح قد نداد و نماینده مذکور نیز در منتخبان مجلس یازدهم حضور نداشت تا این طرح مسکوت بماند.

از اواخر سال گذشته خبرهایی در مورد طرح تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه دوباره شنیده شد تا اینکه در سال 1400 و پس از صحبتهای حجت‌الاسلام حسینی‌کیا، نماینده سنقروکلیایی در مجلس و رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه، و پیگیری وی در مجلس، این طرح هفته گذشته به تصویب نمایندگان رسید.

در رابطه با این طرح تاکنون دو واکنش وجود داشته است. در واکنش نخست که غیررسمی و از طریق کانالهای تلگرامی نزدیک به استانداری مطرح شد، طرح تحقیق و تفحص را به عدم قبول درخواست آبان ماه سال 1399 نماینده سنقروکلیایی ربط داده و درصدد بی‌اعتبار کردن این طرح بودند.

واکنش دوم پس از تصویب طرح تحقیق و تفحص توسط نمایندگان مجلس از سوی مدیریت ارشد استان انجام شد که وی فردای روز تصویب طرح در جلسه شورای برنامه‌ریزی حاضر شد و خبر جلسه ‌را سایت استانداری کرمانشاه با عنوان «برای دفاع از منافع مردم استان از جانم مایه می گذارم/ از تحقیق و تفحص استقبال می کنم ولی باج نمی دهم و معامله هم نمی کنم» منتشر کرد.

آنچه استاندار کرمانشاه در واکنش به طرح تحقیق و تفحص گفت

آنگونه که سایت استانداری کرمانشاه گزارش کرده است، استاندار کرمانشاه در پاسخ به برخی سوالات در خصوص تصویب طرح تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه در مجلس که به درخواست یکی از نمایندگان مطرح شد، گفت: برای شکوفایی، توسعه و منافع استان بر همدلی، همراهی و تعامل قانونمند اعتقاد و باور دارم اما در مقابل خواسته های شخصی و منافع فردی خواهیم ایستاد و به هیچ شخصی باج نمی دهم و معامله هم نمی کنم.

وی به تشریح برخی درخواست های یکی از نمایندگان مجلس و درخواست کننده تحقیق و تفحص از استانداری پرداخت گفت: حتماً از هرگونه تحقیق و تفحص استقبال می کنم و این کار را می پذیرم زیرا در چارچوب قانون و حق نظارت است اما مداخله در امور اجرایی و انتصابات را نخواهم پذیرفت.

بازوند گفت: اینکه این نماینده با انتصاب مدیرکل سابق هلال احمر مخالفت می کند و درخواست دیگری دارد، یا تقاضای عزل شهرداری را دارد که منتخب نمایندگان مردم در شورای شهر سنقروکلیایی هستند، طبیعی است با دفاع اینجانب در مدار قانون مواجه می شود زیرا شهردار منتخب مردم است و نمی توانیم در این مداخله کنیم، ایشان که مدعی قانون است باید بیشتر این موضوع را بداند.

استاندار کرمانشاه به شروع درخواست تحقیق و تفحص از استانداری اشاره کرد و بیان داشت: در سال 1399 سه سوال از طرف نماینده محترم به کمیسیون شوراها ارائه شده که در خصوص توزیع اعتبارات، نرخ بیکاری و انتخابات مجلس بود و بر این اساس پاسخ های لازم ارائه شد.

وی یادآور شد: این نماینده مجلس خود در شهرستان ناظر بر توزیع اعتبارات شهرستانی است و در استان نیز بر اساس فرآیند قانونی در شورای برنامه ریزی و توسعه مطرح و دو نماینده محترم مجلس بر شیوه توزیع اعتبارات استانی نظارت می کنند و اگر ناعادلانه بوده چرا تایید شده است زیرا سهم هر شهرستان مشخص و در کمیته های شهرستانی با حضور نماینده آن شهرستان اولویت ها و پروژه ها مشخص می شود.

بازوند گفت: سوال دوم در خصوص نرخ بیکاری بوده و ما قبول داریم بالا است اما این نرخ بیکاری را با تلاش همه دلسوزان و خدمتگزاران 7.3 درصد کاهش داده ایم که بیشتر از میانگین کشوری است و جای سوال دارد چرا سال 1395 که ایشان نماینده بوده اند و نرخ بیکاری استان 22 درصد بوده  این موضوع را پیگیری نکرده اند؟ الان که به 14.9 رسیده و کاهش داشته ایم و استان اول نیستیم که ایشان حتی در نطق هم نمی دانست که کرمانشاه بیکارترین استان نیست.

مقام ارشد استان دیگر سوال نماینده را نیز تبیین و پاسخ های ارائه شده را تشریح کرد و گفت: اگر در انتخابات سنقر و کلیایی مهندسی شده چگونه ایشان با 700 رای بیشتر الان نماینده مردم هستند؟ بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری رأی مردم برای ما حق الناس است و بی طرفی و قانونمنداری اصول کاری مجریان انتخابات است ولی سواستفاده از رای مردم جایز نیست و باید پاسخگو باشند.

بازوند در ادامه این جلسه به درخواست های ارائه شده برای انتقال و ماموریت 4 نفر از اعضای ستاد این نماینده اشاره کرد و گفت: ایشان از وزارت کشور خواسته بود امکان انتقال 4 نفر را از دیگر ارگانها برای بخشداری و فرمانداری فراهم شود خوب طبعا مخالفت می کنیم چون این مداخله است.

استاندار کرمانشاه تأکید کرد: از تحقیق و تفحص استقبال می کنیم و بابت این قضیه باج نمی دهیم چون 4 روز پیش یادداشت انصراف از تحقیق و تفحص را همین نماینده امضا زده مشروط بر اینکه معاون فرماندار و بخشدار تغییر و احکام جدید برای افراد مورد نظر ایشان زده شود، همین جا اعلام می کنیم با رای مردم معامله نمی کنم و باج هم نمی دهم.

مقام ارشد استان تأکید کرد: نماینده ای که در دوران زلزله و بازسازی حتی سرپل ذهاب هم نیامده الان ادعای وجود کانکس در این شهرستان را دارد در حالیکه 28 هزار کانکس در ابتدای زلزله در منطقه بوده و امروز فقط و فقط 4 کانکس داریم در حالیکه بازسازی 130 هزار واحد در مناطق زلزله زده افتخار نظام و دولت است که با دستور و سفر مقام معظم رهبری شروع و همه برای خدمت به مردم اعم از نیروی های نظامی و انتظامی، دستگاه های اجرایی، خیرین و مردم پای کار آمدند و باید به این مهم که دستاورد نظام مقدس جمهوری اسلامی است افتخار کنیم نه اینکه این اقدام ارزنده را به دلیل اختلافات شخصی نادیده بگیرند زیرا عملکرد بازوند نیست عملکرد نظام است.

پاسخ نماینده سنقروکلیایی به سخنان استاندار کرمانشاه

پس از سخنان استاندار کرمانشاه، حجت‌الاسلام حسینی‌کیا نماینده سنقروکلیایی در مجلس شورای اسلامی و نماینده پیگیری طرح تحقیق و تفحص از استانداری کرمانشاه در مقام پاسخگویی برآمد.

حسینی‌کیا در این رابطه گفت: گزارشهای متعددی به‌دست ما رسیده که فعلاً جمع‌بندی نشده است و در واقع فرصت جمع‌بندی به‌دلیل کثرت گزارشها وجود نداشته است ولی برخی از گزارشها حاکی از تخلف 6 تا 7 هزار میلیاردی در سه سال گذشته است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی‌ها لرزه بر اندامشان افتاده به این دلیل است که می‌دانند چه فساد سیستماتیکی در برخی حوزه‌ها وجود دارد و خودشان می‌دانند که چه کرده‌اند.

وی در مورد اینکه بیان شده نسبت به وظایف نمایندگی مجلس بی‌اطلاع است گفت: براساس قانون فقط دو نماینده از مجمع نمایندگان استان عضو شورای برنامه‌ریزی است و هیچ نماینده‌ای عضو شورای برنامه‌ریزی شهرستان محل نمایندگی خود نیست و مدیر ارشدی که این موضوع را نمی‌داند مایه تاسف است.

وی افزود: مدیر ارشد استان پس از سه سال آمار جمعیتی سنقر را نمی‌داند که این آمار اساس برنامه‌ریزی است و باید به حال مجموعه مدیریتی استان کرمانشاه تأسف خورد.

وی در مورد کاهش نرخ بیکاری استان کرمانشاه گفت: من از روز اول فریادم بلند بود که کرمانشاه بیکارترین استان کشور است و اینکه در هر خانه‌ای چند فرد تحصیل کرده بیکاری حضور دارد ولی کاهش نرخ بیکاری آقایان براساس آمارسازی است.

وی افزود: ساخت و ساز پس از وقوع زلزله در غرب استان کرمانشاه رونق گرفت که این رونق نیز در یک بازه محدود بود و براساس نیاز این مناطق به کارگر و نیروی کار آمار بیکاری را کاهش داده‌اند که پس از پایان ساخت منازل مردم دوباره این افراد بیکاری می‌شوند و در واقع اشتغالی برای خیل بیکاران استان کرمانشاه ایجاد نشده است.

وی با اشاره به سنگ‌اندازی برخی برای پتروشیمی سنقروکلیایی گفت: از سوی دیگر پروژه‌ای که در کاهش واقعی بیکاری تأثیرگذار بود با فشارهای آقایان به محیط زیست و ممانعت از حضور وزیر نفت با مشکل مواجه شد.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی افزود: نامه استخدام رانتی 20 نفر از اعضای ستاد انتخاباتی آقای روحانی برای استخدام به دفتر آقای جهانگیری ارسال شده است و اگر آقای بازوند به یاد بیاورد با آنکه حکم انتصاب یکی از بخشداران را همراه داشت در جلسه اتاق بازرگانی گفتند ابلاغ نمی‌کنم حالا به مردم دروغ می‌گوید.

وی تصریح کرد: گفتند انتقال چهار نفر از اداره‌ای به اداره دیگر مشکل دارد و اسامی آنها اعلام شد و قانون اجازه چنین جابه‌جایی را می‌دهد اما تغییر بخشداران و فرمانداران هم اکنون نوعی باج دادن است.

حسینی کیا بیان کرد: آقای بازوند به همراه شما و آقای لاریجانی چندین مرتبه به سرپل‌ذهاب در دوران زلزله سفر کردیم و عکس بنده را در کتاب خود چاپ کردید و حالا می‌گویید شما به آنجا سرکشی نکردید و هنوز ادارات و مساجد سرپل ذهاب بازسازی نشده و کانکس‌ها همچنان دایر است چرا در این موارد گزارش نمی‌کنید.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تغییر برخی مدیران استانداری به‌دلایل تخلفات مالی، تلاش برای مهندسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی با تغییر فرمانداران و بخشداران، عدم توسعه استان با وجود منابع طبیعی و غیره را از دلایل انجام تحقیق و تفحص پیرامون ناکارآمدی مدیران استان دانست.

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار