کد خبر: ۶۷۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷
گروه استان‌ها- امام جمعه اصفهان گفت: در مساجد باید مباحث سیاسی و دینی مطرح شود و همچنین پایگاهی برای کمک به نیازمندان و انفاق کردن به مستضعفان باشد.

امام جمعه اصفهان: مساجد پایگاهی برای روشنگری سیاسی و کمک به نیازمندان باشد

به گزارش خبرگزاریآرانیوز از  اصفهان ، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی امام جمعه اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، در جمع دبیران منطقه‌ای امور مساجد اصفهان، با بیان اینکه برای مساجد بودجه‌ای اختصاص داده نشده است، اظهار داشت: امیدوار به اصلاح مشکلات و امور مربوط به مساجد هستیم و لازم است برای حل مشکلات مساجد پیگیری‌های دائمی داشته باشیم.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های همه ما این بوده است که مساجد همان سنگری باشد که امام فرمودند و مساجد تبدیل به بستری برای رشد دین و مسائل دیگر جامعه باشد، باید ائمه جماعات مسائل مختلف را برای مردم مطرح کنند از جمله مسائل مربوط به احکام شرعی و مسائل سیاسی باید از سوی ائمه جماعات برای مردم مطرح بشود.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: باید ائمه جماعات در کنار مسائل دینی مسائل اقتصادی را هم دنبال بکنند، باید در مساجد به شناسایی خانواده‌های محروم مناطق پرداخته شود و به یاری آنها بروند، این یکی از رسالت‌های مساجد است، یکی از کارهایی که ائمه اطهار(ع) انجام می‌دادند، همین موضوع بوده است و باید ما نیز نسبت به آن اهتمام داشته باشیم.

وی با تأکید بر ضرورت اهتمام ائمه جماعات نسبت به مسأله انفاق و حمایت از اقشار محروم در محلات، تصریح کرد: انفاق و حمایت از مستضعفان یکی از مهمترین وظایف دینی است، این وظیفه همگانی است و حتی اگر کسی توان مالی ندارد باید واسطه کمک به نیازمندان بشود.

آیت الله طباطبایی‌نژاد با اشاره به اجر و پاداش بسیار کمک به محرومان و انفاق کردن، گفت: کمک کردن به فقرا لازم است و باید ائمه جماعات و روحانیون از اعتبار خود در میان مردم برای جلب کمک‌های مردمی برای حمایت از نیازمندان استفاده کنند و لازم است که در مساجد به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در این دیدار با اشاره به کمبود منابع مالی و امکانات در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان، اظهار داشت: برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ای برای توجه به مساجد و رسیدگی به مسائل مربوط به مساجد انجام شده و در حال انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدصادق ابطحی با بیان اینکه در پایان‌نامه‌های حوزوی به مسأله مسجد توجه نشده، افزود: این درحالی است که در منابع دینی و فقه ما مسائل مختلفی پیرامون مسجد مطرح شده است و باید پیگیری بشود که سرفصل‌هایی برای دانشگاه و حوزه در خصوص سوق دادن پایان‌نامه‌ها به سمت موضوعات مربوط به مساجد اختصاص داده شود.

وی به مسأله اهمیت به کارگیری ائمه جماعات انقلابی و مناسب با شرایط مساجد اشاره و بیان کرد: متأسفانه در برخی مساجد ائمه جماعات مناسب مسجد نیستند و باید افرادی به کارگیری شوند که با روحیات انقلابی و جهادی مناسب فعالیت در مساجد باشند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تصریح کرد: زحماتی در 25 سال اخیر انجام شده اما به صورت سنتی بوده است، چندین کارگروه تشکیل داده‌ایم با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و جلسات مستمری توسط این کارگروه ها برگزار می‌شود، همچنین شورای سیاست‌گذاری مساجد نیز با حضور آیت الله مهدوی و دیگر علما فعال شده است.

وی از راه‌اندازی کارگروه پژوهشی در حوزه مساجد خبرداد و گفت: در فضای مجازی نیز فعالیت مطلوبی انجام شده و برای ائمه جماعات دسترسی به این شبکه‌ها ایجاد شده و هرروز محتوای مورد نیاز ائمه جماعات در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابطحی با بیان اینکه موقوفات مساجد متولی درستی ندارد، خاطرنشان کرد: موقوفات بسیاری در مساجد وجود دارد که به آنها رسیدگی نشده و اوقاف هم به درستی به این موقوفات رسیدگی نکرده است، پیگیر هستیم که موقوفات مساجد را ساماندهی کرده و موقوفات مساجد را احیا کنیم.

 

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار