کد خبر: ۶۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
گروه استان‌ها- دوم اردیبهشت‌ماه بر اثر بارش‌های شدید سیلی از منطقه شمال سد نمرود و رودخانه حبله رود سرازیر شد و این سیل در مسیر حبله رود تمامی کشاورزان، باغداران، دامداران، تصفیه‌خانه گرمسار، ایوانکی و آرادان و برخی تأسیسات را تحت‌الشعاع قرار داد.

آیا بحران مدیریت بحران در سمنان واقعیت دارد؟

 

 

به گزارش خبرگزاریآرانیوز از سمنان، سیلاب خروشان داشته‌های کشاورزان، دامداران و باغداران را در بعضی موارد به صورت 100 درصد تخریب کرده است.

با واکاوی علت بروز و ظهور خسارات به بار آمده ناشی از این سیلاب می‌توان گفت این بار هم پای غفلت‌ها و سهل‌انگاری‌هایی از سوی برخی مسئولان در میان است.

اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگارآرانیوز در این مورد اظهار داشت: امروزه پیش‌بینی شرایط جوی و مساعد یا نامساعد بودن آب‌ و هوا 24 ساعت قبل از بروز و ظهور بر اساس داده‌های علمی پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: سوال اینجاست چرا بر اساس این پیش‌بینی‌ها هیچ‌ گونه اقدامی برای پیشگیری از وقوع بحران و خسارات به بار آمده ناشی از این سیلاب در منطقه غرب استان سمنان صورت نگرفته است.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سال گذشته و 2 سال قبل از آن نیز همین سیل در منطقه گرمسار اتفاق افتاد و باید گفت چرا از نقاط ضعف و قوت آن به‌عنوان یک اتفاق تجربه شده درس گرفته نشد و ضعف‌ها برطرف نشده است.

مطهری غفلت مسئولان ستاد بحران استانی و شهرستان گرمسار را علت اصلی در وقوع این بحران عنوان کرد و گفت: هیچ‌ گونه پیشگیری و تدبیری در این موضوع از سوی مسئولان این ستادها اندیشیده نشده است و باید گفت این مسئولان منتظر هستند بحرانی رخ دهد بعد وارد عمل شوند در صورتی‌ که یکی از مسئولیت‌های اصلی ستادهای بحران استانی و شهرستانی "پیش‌بینی" و "پیشگیری" است.

وی بیان کرد: مسئولان امر چه اقدامی برای آسیب‌شناسی سیل سال گذشته انجام داده‌اند؛ آیا چرایی آسیب‌های وارده و موانعی که باعث پس زدن آن شده است را مورد بررسی قرار داده‌اند و باید بگویند چرا سال‌ها مسیر لات و رودخانه فصلی کردوان بسته است و از این مسیر در زمان وقوع سیل استفاده نمی‌شود.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولان باید پاسخ دهند چرا مسیر سیل پاک‌سازی و لایروبی نشده است و چرا به مردم اطلاع‌رسانی و خبر داده نشده است که حالا شاهد این حجم از آسیب و خسارت وارده با باغداران، مزرعه‌داران و دامداران و کشاورزان نباشیم.

مطهری با بیان اینکه چرا باید مسئولان امر نسبت به کارشان تا این حد بی‌تفاوت باشند، گفت: بنده مجبور شدم اعمال ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس را استفاده کرده و بر علیه ستاد بحران شهرستان و استان و حتی وزیر کشور اعمال کنم که با طرح این موضوع در صحن علنی مجلس و ارجاع آن به قوه قضائیه بدون نوبت این پرونده که گویای کوتاهی و کاهلی و استنکاف از قانون و نقص در انجام مسئولیت رسیدگی خواهد شد.

وی تصریح کرد: سیل اخیر در گرمسار 24 میلیارد تومان به مردم خسارت وارده کرده است و گزارش‌ها حاکی از این است که هنوز هیچ اقدامی برای رفع تخریب‌ها و خسارت‌ها انجام نشده است و باغات لایروبی نشده‌اند و آقایان فقط می‌روند سرکشی می‌کنند و فیلم و کلیپ می‌سازند بدون اینکه اقدامی تاکنون انجام داده باشند.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در زمان بروز سیل بنده شبانه در موقعیت قرار گرفت و شرایط را از نزدیک دیدم که بسیار حاد بود گفت: پلی در مسیر حبله رود سال‌های گذشته از سوی جهاد نصر در این منطقه ساخته شده است که غیراستاندارد است و دریچه‌های آن بسیار کوچک و برای خروج آب نامناسب است.

مطهری تصریح کرد: بنده نمی‌توانم ببینم آقایان ترک فعل داشته باشند و بعد از اینکه بحرانی حادث شود به فکر پرداخت خسارت به مردم باشند؛ اصلاً چرا پیشگیری انجام نمی‌شود که این‌همه خسارت به دنبال نداشته باشد.7

وی با اشاره به اینکه به استاندار سمنان و فرماندار گرمسار تذکر داده‌ام، گفت: باید مسئولان امر در محل سیل چادر بزنند و دفتر کارشان را به آنجا ببرند و پاسخگوی مردم باشند و از انجام اقدامات سوری پرهیز کنند، از نزدیک مشکل مردم را حل کنند.

نماینده مردم گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی سوءمدیریت‌ها را مشکل و چالش بزرگ کشور عنوان کرد و گفت: اگر این سوء مدیریت‌ها رفع شود شاهد بروز و ظهور بسیاری از مشکلات در حوزه‌های مختلف نخواهیم بود.

ضرب‌المثل «پیشگیری بهتر از درمان است» و یا «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» را باید مسئولان در حوزه مسئولیت و وظایف خود در نظر داشته باشند.

چه‌ بسا اگر پیشگیری در مورد وقوع این سیل انجام می‌شد؛ امروز شاهد این حجم از خسارت‌های به بار آمده به کشاورزان، دامداران و باغداران گرمساری نبودیم و امروز کاسه چه کنم چه کنم در دست نمی‌گرفتیم.

انتهای پیام/363/ح

 
برچسب ها: مجلس ، اردشیر مطهری
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار