کد خبر: ۶۷۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
گروه استان‌ها - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نرخ بیکاری این استان بر اساس آمار بانک مرکزی را ۹.۳ درصد دانست و گفت: امسال ۶۶ میلیارد تومان برای اجرا طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در استان بوشهر مصوب شد.

 

بیکاری ۹.۳ درصدی در بوشهر؛ ۶۶ میلیاردتومان اعتبار روستائیان را مشغول به کار می‌کند؟

 

 

به گزارش خبرگزاری آرانیوز از بوشهر، اشتغال و کسب درآمد یکی از نیازهای انسان است که در این راستا این مهم نقش ویژه‌ای در توسعه و پیشرفت جامعه دارد.

نقش اشتغال در اقتصاد پایدار بسیار مهم است که در این راستا یکی از اقدامات مهم مسئولان ایجاد اشغال پایدار جوانان و رفع دغدغه خانواده‌ها برای داشتن زندگی با آسایش و امن است.

استان بوشهر با داشتن زیر ساخت‌های مهم اقتصادی و صنعتی نقش تاثیرگذاری در حوزه اشتغال و کارآفرینی دارد که در این عرصه نقش آموزش و مهارت بسیار مهم است.

 پارس جنوبی، طرح‌های پرورش آبزیان، کشاورزی، صنایع مختلف در عرصه‌های سرمایه‌گذاری، نیروگاه اتمی و شهرک‌های شیلاتی از جمله ظرفیت‌های اشتغال‌زایی است.

304 میلیارد تومان برای اشتغال پایدار روستایی و عشایری استان بوشهر تخصیص یافت

مصدق کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری آرانیوز با اشاره به اینکه توسعه زیرساخت‌های اشتغال‌زایی در اولویت برنامه‌ها قرار دارد اظهار داشت: در این راستا سال قبل 304 میلیارد تومان برای این حوزه از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری تخصیص و 100 درصد آن پرداخت شد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر تعداد اشتغال‌های ایجاد شده در سال قبل را 32 هزار و 250 نفر دانست و بیان کرد: این فرصت‌های اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف از جمله مشاغل خانگی و کسب‌وکارهای خدماتی، تولیدی و صنعتی ایجاد شده است.

وی، رفع موانع طرح‌های اشتغال‌زایی، حمایت و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و سرمایه‌گذاری را از اولویت‌های امسال دانست و بیان کرد: امسال علاوه بر پرداخت تسهیلات از محل بازپرداخت تسهیلات پرداختی در سنوات قبل در حال حاضر تا ابلاغ اعتبار جدید 66 میلیارد تومان برای اجرا طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی مصوب شده که با پرداخت آن به طرح‌ها افزون بر 700 شغل مستقیم در کنار سایر فرصت اشتغال‌زایی فراهم می‌شود.

کشاورزی، حمایت از اجرا طرح‌های تولیدی، خدماتی و سرمایه‌گذاری بر اساس ظرفیت‌های روستاهای استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و خاطر نشان کرد: بر اساس قابلیت روستاها طرح‌های مهمی در عرصه اشتغال‌زایی تدوین شده که در این بخش ضمن مهارت‌آموزی متقاضیان در حوزه این ظرفیت‌ها، تسهیلات بانکی ارزان قیمت در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

بر اساس آمار بانک مرکزی نرخ بیکاری در استان بوشهر 9.3 درصد است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر نرخ بیکاری در استان بوشهر بر اساس آمار بانک مرکزی در فصل زمستان را 9.3 درصد دانست و گفت: وضعیت اشتغال در فصل گرما نسبت به دیگر فصول سال که دارای آب و هوای معتدل و خنک است نرخ کمتری دارد.

وی، نرخ مشارکت اقتصادی استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطر نشان کرد: بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی به سبب وجود زیرساخت‌های لازم در حوزه خدماتی است که این مهم اشتغال در این بخش بیشتر از دیگر حوزه‌ها است.

کشاورزی، تعهد اشتغال در بخش‌های مختلف در سال گذشته 15 هزار و 200 نفر فرصت شغلی دانست و افزود: با تلاش کارآفرینان سرمایه‌گذاران بخش تعاونی و خصوصی 32 هزار و 250 شغل ایجاد شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با بیان این مطلب که ما معتقد هستیم باید طرح‌های روستایی عشایری و همچنین مشاغل خانگی توسعه یابند از پرداخت 110 میلیارد ریال اعتبار مشاغل خانگی در سال گذشته خبر داد و از برنامه‌های حمایتی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی برای توسعه این نوع مشاغل خبر داد.

کشاورزی با بیان این مطلب که یکی از مشکلات اصلی در وضعیت کنونی نبود بانک اطلاعات دقیق متقاضیان اشتعال است به برنامه‌های امسال این اداره کل اشاره کرد که یکی از مهمترین برنامه‌ها ایجاد بانک اطلاعاتی مدون و به‌روز از متقاضیان اشتغال است.

امسال 3 هزار و 400 نفر مهارت‌آموزی می‌شوند

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر هم یکی از مهم‌ترین راهکار توسعه طرح‌های اشتغال‌زایی را مهارت‌آموزی دانست و بیان کرد: بر اساس ظرفیت‌های مناطق شهری و روستایی، طرح‌های اشتغال‌زایی و تولیدی تدوین و عملیات مهارت‌آموزی نیروهای آن منطقه فراهم می‌شود

عبدالمجید دراهکی با بیان اینکه سال قبل 2 هزار و 740 نفر مهارت‌آموزی شدند افزود: امسال با توجه به تسلط که بر روی آموزش‌های الکترونیک و مجازی ایجاد شده 3 هزار و 400 نفر مهارت‌های لازم را فرامی‌گیرد.

وی ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی را از مهمترین اهداف فنی و حرفه‌ای دانست و اظهار کرد: پیش بینی توسعه اقتصادی کشور در آینده منوط به توسعه آموزش است و اگر آموزش مهارتی گسترش پیدا نکند نمی‌توانیم شاهد اقتصادی پویا و خودکفا باشیم.

دراهکی با تأکید بر اینکه مجموعه آموزش فنی و حرفه‌ای نیازمند قانون مترقی است تا قدرت و توان راهبری کسب کند و این درحالی است که این سازمان به عنوان مرجع مهارت‌آموزی در کشور عضو شورای عالی مهارت نیست تصریح کرد: جهش مهارت در گرو ارتقای جایگاه مهارت در جامعه است و در این زمینه نیازمند فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی از تریبون‌های مختلف و تغییر نگاه از مدرک‌گرا به مهارت‌گرایی هستیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر ترویج و توسعه گفتمان ملی مهارت را تنها راه برون رفت از مشکلات اشتغال دانست و گفت: پیشرفت پرشتاب علمی در عصر امروز و لزوم بهره‌وری از تکنولوژی، لاجرم نگاه جامعه را به آموزش فنی و حرفه‌ای معطوف می‌کند و مهارت‌آموزی و تلفیق تئوری و تجربه و علم و عمل به عنوان یکی از بهترین راهکارهای تربیت نیروی انسانی کارآمد و نقشه راه کارآفرینی خواهد بود تا با آموزش عملی به مهارت کافی در کسب و کار و بهتر زیستن دست یابیم.

انتهای پیام/190/ ت

 
نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار